شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵

جای خالی آثار استراتژیک در دولت یازدهم/ ۷

خزاعی: سازمان سینمایی باید از ردیف بودجه‌های مستقل خود برای تولید فیلم های استراتژیک بهره ببرد

محمد خزاعی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت گفت: با توجه به اینکه سازمان سینمایی تمامی بودجه های بخش سینما را در اختیار دارد و به عنوان متولی اصلی جریان سینمای کشور شناخته می شود می بایست از ردیف بودجه های مستقل خود برای تولید فیلم های استراتژیک و سیاسی بهره ببرد.

خزاعی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در دولت گذشته سازمان سینمایی بودجه خاصی را برای تولیدات آثار سینمای استراتژیک که به اشتباه فاخر نامیده میشود در نظر گرفته بود که این امر توانست منجر به آن شود تا تعداد زیادی فیلم های شاخص در سینما تولید شود. باید از مسئولان سازمان سینمایی دولت یازدهم سوال کرد که چرا تاکنون ردیف بودجه مستقلی برای تولید این گونه آثار با اهمیت در نظر نگرفته اند و آیا اصلاً تمایلی به این کار دارند یا نه؟

وی با تاکید بر اینکه ایران مهد آرزوهای بسیاری از ملت های هم سو با تفکرات ما در زمینه سینما است اظهار داشت: ما باید در زمینه تولیدات آثار سینمایی نه تنها خواسته های حاکمیت و مردم خود را برآورده نماییم بلکه می بایست خوراک فرهنگی برای تمامی کشورهای اسلامی منطقه نیز فراهم کنیم چرا که همواره خیلی از کشورها منتظر هستند تا فیلم های ما را نشان دهند که این امر نشان از تشنگی ملت های هم سو با تفکرات ما برای تولیدات آثار سینمایی است.

این مدیر سینمایی ادامه داد: ما نمی توانیم از سینمای لبنان و عراق و... که صنعت سینمایی بسیار پیش پا افتاده و جزئی دارند انتظار داشته باشیم که آثار شاخصی در زمینه فیلم های بیداری اسلامی، مقاومت و... تولید نمایند و این ما هستیم که به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه می بایست طبق نظرات مقام معظم رهبری به سمت تولید آثاری با آرمان های مشترک کشورهای اسلامی و خاورمیانه برویم و سینمای استراتژیک خود را به تمامی دنیا معرفی نماییم.

خزاعی خاطرنشان کرد: ما باید در زمینه تولیدات آثار سینمای استراتژیک به یک تعریف درستی دست پیدا کنیم. سینمای استراتژیک می تواند انشعابات بسیار گسترده ای داشته باشد. به عنوان مثال ما شاید در برهه ای از زمان در کشورمان به این امر مهم برسیم که فیلم هایی در رابطه با فرزند آوری و تولید مثل و یا فیلم های ضد داعش و یا فیلم هایی با مضامین ایران هراسی جزو آثار سینمای استراتژیک تلقی می شوند و از همین رو می بایست در زمینه تولید این گونه آثار اهتمام ویژه ای داشته باشیم. مدیران سینمایی و همچنین فیلمسازان سینمای ارزشی باید به این مهم دست پیدا کنند که موضوعات سینمای استراتژیک تنها در قالب فیلم های انقلابی و دفاع مقدس و... نمی گنجد و می تواند شامل بسیاری از بحران های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دنیا باشد.

وی کنش به موقع در مقابل هجمه سینمای غرب علیه اعتقادات کشورهای مسلمان به ویژه جمهوری اسلامی ایران را یکی از رویکردهای مهم مدیران سینمایی کشور برشمرد و تاکید کرد: ما باید به صورت تهاجمی با دشمنان برخورد نماییم و اجازه ندهیم که آن ها مرتباً علیه اعتقادات ما دست به تولید فیلم بزنند اما متاسفانه این روند هیچگاه در سینمای ایران وجود نداشته است و هنوز مدیران سینمایی ما به این نتیجه نرسیده اند که بسیاری از مشکلات را می توانند از طریق سینما حل نمایند.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ضمن انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی دولت یازدهم گفت: متاسفانه ما امسال شاهد تولیدات اندکی در حوزه فیلم های مقاومت و دفاع مقدس بوده ایم که شاید بخشی از این امر مهم به دلیل اعتبارات ناکافی برای تولید این گونه آثار باشد اما این نکته مهم است که مدیران سینمایی کشور چه مقدار اهتمام در رابطه با تولید اینگونه آثار داشته اند و آیا اصلاً از فیلمسازان شاخص سینمای ارزشی دعوتی برای تولید آثار استراتژیک به عمل آورده اند یا خیر؟

وی تاکید کرد: بخشی از سبد جریان فرهنگی کشور مربوط به سینمای استراتژیک است و مدیران سینمایی نباید هیچگاه از این امر مهم غافل شوند که توجه به تولید آثار در این زمینه تا چعه مقدار می تواند حائز اهمیت باشد. سازمان سینمایی به عنوان متولی اصلی سینمای کشور توجه ویژه ای به تولید اینگونه آثار داشته باشد و نهادهای دیگر تنها وظیفه دارند که در کنار سازمان سینمایی به این جریان کمک نمایند. پس سازمان سینمایی نباید این احساس را داشته باشد که اگر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و یا نهادهایی این چنین در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد او دیگر وظیفه ای برای تولید این گونه آثار در سینما نخواهد داشت.

خزاعی در خاتمه این گفتگو افزود: البته جریان سینمای استراتژیک نباید ما را از تولید فیلم در سایر زمینه ها غافل نماید و ما باید به تمامی ژانرها احاطه کاملی داشته باشیم و آنچنان که به فیلم های دینی و دفاع مقدس و... توجه نشان می دهیم می بایست سینمای اجتماعی را نیز در دستور کار خود داشته باشیم و در روند تولید آثار سینمایی دچار افراط و تفریط نشویم چرا که مخاطبان به همه نوع فیلمی نیاز دارند و ذائقه های مردم با یکدیگر متفاوت است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.