یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶

نتیجه گفتگوی سینماپرس با برگزیدگان فیلم فجر

خانه نشینی و بیکاری؛ معضل اصلی پیشکسوتانی که قلب‌شان برای حضور در سینمای ایران می‌تپد!

آبنار-ولدبیگی-معاونیان-خانزادی-روزبهانی-زندباف-زاهدی

سینماپرس: تعدادی از پیشکسوتان سینمای ایران که طی سال های ابتدایی برگزاری جشنواره فیلم فجر در جشنواره حضور داشته و بعضاً جوایز متعددی را در این جشنواره دریافت کرده اند از اینکه از یاد رفته اند به ابراز گلایه پرداخته و از مسئولین سینما خواستند تا آن ها را نادیده نگیرند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس با توجه به اهمیت جشنواره فیلم فجر با چند تن از پیشکسوتان سینمای ایران از جمله: حسن زاهدی (صدابردار)، حسین زندباف (تدوین گر)، محسن روزبهانی (طراح جلوه های ویژه)، اسحاق خانزادی (صدابردار)، بهروز معاونیان (صدابردار)، مسعود ولدبیگی (چهره پرداز) و پرویز آبنار (صدابردار و صداگذار) که طی بیش از ۳۲ دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر همواره در سینمای ایران حضور داشته و جوایز متعددی را به دلیل فعالیت های درخشان شان در فیلم های سینمایی ایران به دست آورده اند اما بعضاً این روزها در یاس و نا امیدی به سر برده و علیرغم میل باطنی شان امکان حضور در سینما برایشان فراهم نیست، به گپ و گفت پرداختیم که ماحصل آن را برای آگاهی بیشتر مخاطبان سینماپرس در ذیل گردآوری نموده ایم.

حسن زاهدی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: جایزه گرفتن در جشنواره فیلم فجر به لحاظ آنکه مهمترین جایزه در سینمای ایران است می تواند به اندازه یک زمستان آدم را گرم نگهدارد. جایزه و تشویق از طریق ارگان های ذی صلاح بسیار لذت بخش است و می تواند جریان جدیدی برای انگیزه و بالا بردن سطح کیفی کار هنرمند داشته باشد. سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳

حسین زندباف ضمن ابراز گلایه از بسیاری از سینماگران اظهار داشت: در سال های ابتدایی برگزاری جشنواره فیلم فجر وقتی یکی از همکاران مان جایزه می گرفت همگی با اشتیاق به او تبریک می گفتیم و خوشحال بودیم که سینمای ما مطرح می شود و اصلاً هیچ ذهنیتی برای رقابت میان اهالی سینما وجود نداشت، همگی ما در آن زمان راغب بودیم که مثلاً فیلمی که سیمرغ بهترین کارگردانی گرفته است چه نکاتی را رعایت کرده است که ما هم بتوانیم از آن بیاموزیم و در کارهای آتی خود آن نکات را رعایت کنیم.   اما امروز همه سینماگران مقابل یکدیگر قرار گرفته اند که من به شدت معتقدم سیستم و نحوه برگزاری جشنواره آن را به وجود آورده است. سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر می بایست قوانینی را به وجود بیاورند که نفاق میان اهالی سینما ایجاد نکند و امروزه ما با این همه مشکل دست و پنجه نرم نکنیم. همچنین از سوی دیگر دخالت های بیرونی و درونی در مسئله سینما آنقدر زیاد شده که دیگر جای کاری برای سینماگران باقی نمی گذارد. چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳

محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه باسابقه سینمای ایران نیز که تاکنون ۹ سیمرغ بلورین را در ادوار مختلف جشنواره به دست آورده است درباره این جشنواره گفت: هرچند که جشنواره از لحاظ نوع و شیوه برگزاری و همچنین گسترده شدن توانسته پیشرفت هایی را با خود به همراه داشته باشد اما آنچه که برای سینما مهم است تولید فیلم های خوب است که بتواند در ویترین سینمایی ما خوش بدرخشد و ما را به جهانیان معرفی نماید اما جشنواره فیلم فجر هیچگاه نتوانسته چنین تاثیری را بر سینمای ایران بگذارد و از همین رو به دلیل نبود فیلم های خوب دچار نوعی پس رفت نیز شده است. جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳

اسحاق خانزادی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران گفت: من تاکنون جدا از جشنواره های دیگر فقط ۴ بار از جشنواره فیلم فجر سیمرغ برده ام و بیش از ۴۹ بار در جشنواره های گوناگون کاندیدای دریافت جایزه بهترین صدابرداری و صداگذری بوده ام؛ حال اینکه هم اکنون به سختی امرار معاش می کنم و مسئولین سازمان سینمایی طی یک سال و نیم گذشته حتی حالی از من نپرسیده اند. جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳

بهروز معاونیان نیز در این باره اظهار داشت: شاید یکی از دلایل عمده که جشنواره فیلم فجر در سال های ابتدایی برگزاری اش همواره با استقبال بیشتری از سوی عموم مردم و همچنین سینماگران روبرو می شد آزادی عمل بیشتر سینماگران برای طرح جدی دغدغه آحاد مردم در موضوعات مختلف بود که متاسفانه طی سال های اخیر این امر مهم در سینمای ما دیده نمی شود. یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳

مسعود ولدبیگی در گفتگویی با ما خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون به مدت ۲ سال است که خانه نشین شده ام و داشتن ۳ سیمرغ بلورین هم نتوانسته کمکی به حضور من در سینما بکند. این در حالی است که من عاشقانه کارم را دوست دارم و از صمیم دل آرزومندم که در سینمای ایران حضور داشته باشم اما جبر زمانه و نوع نگاهی که به پیشکسوتان در سینمای ایران وجود دارد باعث شده تا امثال ما در این سینما نادیده انگاشته شویم و کسی سراغی از ما نگیرد. چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳

پرویز آبنار نیز در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: من اولین جایزه ام را در سال ۱۳۶۶ و در ششمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر برای صدابرداری فیلم سینمایی «آن سوی آتش» دریافت کردم که مسئولیت مرا در امر صدابرداری بسیار بالا برد و باعث شد تا از آن به بعد بیش از توان و ظرفیتم برای این حرفه وقت بگذارم و همین امر عامل آن شد که در نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را برای فیلم «پرده آخر» به کارگردانی واروژ کریم مسیحی دریافت کنم اما امروزه از عقبگرد جدی جشنواره فیلم فجر دچار ناراحتی شده ام. جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.