شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳

جای خالی آثار استراتژیک در سینمای ایران/ ۱

شورجه: عدم اهتمام مدیران فرهنگی کشور باعث به کما رفتن فیلم‌های سیاسی و استراتژیک در کشور شده است

جمال شورجه در میزگرد فیلم‌های عاشورایی*

سینماپرس: جمال شورجه تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران در خصوص چرایی عدم تولید فیلم های استراتژیک در دولت یازدهم گفت: مشکل اصلی مدیران فرهنگی کشور هستند که علیرغم وعده های خود هیچ گونه حمایت مالی از این گونه آثار نمی کنند و تولید این آثار را به کما برده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ریاست سازمان سینمایی دولت یازدهم مدت ها قبل وعده داده بود که از فیلم های ارزشی و استراتژیک در راستای انتظارات حاکمیت و به ویژه منویات مقام معظم رهبری حمایت خواهد کرد این در حالی است که تمامی این وعده ها در حد یک شعار باقی مانده و هیچ گونه حمایتی از سوی نهادهای دولتی به ویژه سازمان سینمایی به عنوان متولی اصلی حمایت از آثار سینمایی در این زمینه انجام نشده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد یا رسانه ها با ترفندهای مختلف سعی در مسدود کردن حمایت های دولتی از برخی آثار ضروری برای اهداف استراتژیک کشور دارند که بی تردید در این مسیر مدیران سینمایی نباید مرعوب چنین فضایی شوند و بدانند که تولید چنین آثاری برای کشور و آرمانهای انقلابی اش یک ضرورت است.

وی در همین راستا ادامه داد: من خودم شخصاً مدت ها قبل برای تولید یک اثر با مضمون انقلابی پروانه ساخت دریافت کردم اما به دلیل عدم وجود هیچ گونه سرمایه گذاری برای تولید این فیلم نتوانستم آن را به مرحله تولید برسانم و تا چند روز دیگر پروانه ساخت ما نیز باطل خواهد شد. این در حالی است که اصولاً سازمان سینمایی کشور می بایست حمایت ویژه ای از فیلم من انجام می داد.

شورجه با تاکید بر اینکه از تهیه کنندگان و سرمایه گذاران بخش خصوصی به دلایل گوناگون و متعدد نمی توان انتظار داشت که از فیلم های استراتژیک و ارزشی با مضامین دفاع مقدس، حوادث انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی، مقاومت و... حمایت نمایند اظهار داشت: این نهادهای دولتی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بسیج، سپاه پاسداران و... هستند که می بایست از تولیدات فیلم های ارزشی و انقلابی حمایت نمایند و برنامه ریزی ویژه ای برای تولیدات و سفارشات اینگونه آثار داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در کشورمان فیلمسازان و فیلمنامه نویسان متعهدی داریم که کارشان را به خوبی بلد هستند و اگر سفارشی به آن ها داده شود به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام می دهند و دست ما از این حیث خالی نیست. پس نتیجه ای که حاصل می شود این است که مدیران فرهنگی کشور می بایست اهتمام ویژه ای برای ورود به این نوع سوژه ها و مضامین داشته باشند.

وی تصریح کرد: مدیران فعلی سینما گویا دغدغه ای برای مباحث ارزشی و استراتژیک ندارند. به عقیده من باید مثل دوران ریاست جواد شمقدری بودجه ای برای تولید آثار ارزشی در نظر گرفته شود که فیلم های فاخر با مضامین انقلابی، جهان اسلام، مقاومت و... در ردیف بودجه ها تعیین شوند و برخی نهادها را ناظر نمایند تا بر روی تولیدات نظارت کنند اتا اهداف مورد نظر به خوبی در فیلم ها محقق شود.

این کارگردان سینما در خاتمه این گفتگو افزود: ما همه ساله در ایام دهه مبارکه فجر تازه به این مهم دست پیدا می کنیم که چقدر دستمان در زمینه تولیدات ارزشی و انقلابی خالی است و سینمای ما ما بر خلاف سینمای استکبار و سلطه گر غرب دست به تولید آثاری بر ضد هجمه های فرهنگی آن ها نمی زند. البته تولید این گونه آثار باید به اهل فن سپرده شود تا خدای ناکرده نا اهلان با اهداف شوم خود وارد حیطه تولید این آثار نشده و نتوانند به آن ضربه بزنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.