چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴

جایگاه کمرنگ آثار سیاسی در «برج میلاد»

اعتراض شدید «رافعی» به جشنواره فجر/ فیلم‌های سینمایی ضد تروریستی علیه«داعش» کجا باید دیده شوند؟

عباس رافعی*

سینماپرس: عباس رافعی کارگردان فیلم ضد داعشی «آوازهای سرزمین من» که در هیچ یک از بخش های جشنواره پذیرفته نشده است در سخنانی اعتراض آمیز اظهار داشت: گفت: جشنواره فیلم فجر با اهداف انقلابی که از روزهای برایش تدوین شد این روزها در برج میلاد جولانگاه اغلب شبه روشنفکران شده و فیلمسازان ارزشی و دغدغه مند در آن جایی ندارند.

این کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «آوازهای سرزمین من» در حالی به جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکرده که تمامی جشنواره های معتبر دنیا از جمله جشنواره فیلم برلین سعی دارند فیلم هایی با موضوعات داغ سیاسی را به جشنواره هایشان دعوت کرده و به نفع سیاست های کلان خود از آن ها بهره برداری نمایند. اما متأسفانه جشنواره فیلم فجر چنین رویکردی ندارد و به دلیل عدم افق دید لازم اقدام به حذف فیلم های این چنینی از جشنواره می نماید. این در حالی است که جشنواره فیلم فجر باید در این روزها ترویج دهنده فیلم های ضد داعشی باشد و این گروه تروریستی و ضد اسلامی را به تمامی مردم بشناساند.

رافعی با تاکید بر یکی از اهداف انقلابی جشنواره فیلم فجر باید نمایش آثاری با موضوع مبارزه و مقابله با تروریسم باشد اظهار داشت: ما همواره طی تمامی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از تروریسم ضربات جبران ناپذیری را خورده ایم. از دانشمندان هسته ای و علمی تا مبارزانی که در راه عقیده و تفکران و اندیشه های والایشان جان خود را از دست داده اند؛ همگی برای حفظ حرمت کشور اسلامی مان خود را به خطر انداخته اند و ما بایستی میراث داران خوبی برای حفظ خون آن ها باشیم و به پاس قدردانی از شهدای مبارزه با تروریسم در مورد آن ها اقدام به ساخت و تولید آثار فرهنگی کنیم.

وی افزود: به قداست نام «فجر» و حرمت شهدای مبارزه با تروریسم، فیلم ضد داعشی «آوازهای سرزمین من» می بایست در جشنواره فیلم فجر به نمایش در بیاید. با این اقدام این جشنواره می تواند مدعی باشد که در کنار مجموعه ای از فیلم های آوانگارد و تجربی و... یک فیلم با موضوع داغ سیاسی روز را هم برای نمایش دارد. برای من واقعأ سوال است که جایگاه فیلمهای سیاسی و استراتژیک با محوریت موضوعات عمده منطقه از جمله معرفی گروه تروریستی «داعش» در جشنواره فیلم فجر کجاست؟

کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» خاطرنشان کرد: «آوازهای سرزمین من» همانند همه فیلم هایی که در دنیا به دنبال افشای سیاست های پنهان صهیونیست ها هستند پر از وقایع و مستندات تاریخی حقیقی است که می تواند برای عموم مخاطبان در سراسر جهان قابل تامل باشد. اما متاسفانه اغلب جشنواره های جهانی به دست محافل صهیونیستی اداره می شوند و این گونه فیلم ها امکان نمایش چندانی در آن جشنواره ها ندارند و به همین جهت حکومت های اسلامی و حقیقت طلب مانند جمهوری اسلامی ایران باید ترویج دهنده اینگونه آثار باشند نه اینکه آن ها را بایکوت کرده و نادیده بگیرند.

کارگردان فیلم سینمایی«کیمیا و خاک» که با موضوع حوادث انقلاب ساخته شده بود با تاکید بر اینکه هنگامی که اسامی فیلم های بخش مسابقه سی و سومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد و نام فیلم من در میان آن ها نبود از شدت تعجب دچار شوک و حیرت شدم اظهار داشت: من همچنان متعجم که چرا فیلمی ضد تکفیری و ضد داعشی که جنایات آن ها را برای مردم دنیا افشا می کند جایی در جشنواره انقلاب ندارد. من همچنان متعجبم که چرا فیلمی که از لحاظ ساختار و محتوا جزو آثار خوب سینمای ایران لحاظ می شود و می تواند مخاطبان زیادی را به سوی خود جذب نماید اینچنین با بی حرمتی روبرو می گردد.

رافعی ادامه داد: به عقیده من دولت بایستی به دنبال اجرای سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران باشد. جشنواره فیلم فجر یکی از رویدادهایی است که به صورت کامل توسط دولت برگزار می شود و به جای آنکه مکان و محلی برای برخی افراد با پزهای روشنفکر و ادعاهای اپوزوسیونی باشد می بایستی به فیلمسازان ارزشی و متعهد توجه ویژه نشان دهد و از آن ها در راستای اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حمایت نماید.

کارگردان فیلم سینمایی «آزاد راه» در خاتمه این گفتگو افزود: جالب آنجاست که من وقتی با یکی از هیأت انتخاب جشنواره گفتگو کردم ایشان نکاتی را در مورد این فیلم مطرح کردند که من متوجه شدم برخی اعضای هیأت انتخاب با یک پیش داوری و دیدگاه منفی قبلی این فیلم را به تماشا نشسته اند که ایکاش اینچنین نبود. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.