دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷

«زیباتر از زندگی»فیلمی شاعرانه از یک سردار شهید

شاه حسینی: از شهید «علم الهدی» خواستم فیلمی که برایش می سازم آبرومند باشد/ فیلمسازی برای شهدا بسیار سخت است

انسیه شاه حسینی*

سینماپرس: انسیه شاه حسینی کارگردان مطرح سینمای دفاع مقدس گفت: همیشه در سینما برایم مهم بوده سوژه هایی را که دنبال می کنم برای دنیا و آخرتم مناسب باشد؛ به همین دلیل هنگام ساخت فیلم در مورد زندگی شهید علم الهدی بر سر مزارش رفتم و از او خواستم کمکم کند تا فیلمی که برایش می سازم آبرومند شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شب به خیر فرمانده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلمنامه «زیباتر از زندگی» درست از روی خاطرات شهید علم الهدی نوشته شد و از همین رو من مشکل چندانی هنگام نگارش این فیلمنامه نداشتم اما به دلیل شخصیت محور بودن فیلم تحقیقات زیادی در مورد آن صورت گرفت و مشکل ترین بخش تولید این فیلم سینمایی همین بخش تحقیقاتش بود.

وی افزود: از یک سو من مجبور بودم به وجهه ها و وقایع مستند فیلم  و شهید وامدار باشم و از سوی دیگر به واسطه علاقه وافری که به رمان نویسی داشتم می خواستم به جنبه های درام فیلمنامه نکاتی را اضافه کنم که در نهایت تمام اطلاعاتم را کنار هم چیدم و بعد روی جنبه های دارماتیک اثر کار کردم که به نظرم نتیجه مطلوبی از کار در آمد و به نظرم برای اولین بار فیلم شاعرانه ای با محوریت دفاع مقدس را به سینمای ایران معرفی کرد.

شاه حسینی با تاکید بر اینکه سعی من بر این بود تا روح شهید  را در این فیلم به درستی  به تصویر بکشم اظهار داشت: کار کردن در خصوص شهدا بسیار سخت است و دشواری های خاص خودش را دارد چرا که از یک سو می بایست بگونه ای شخصیت شهیدان به مردم و مخاطبان معرفی شوند تا آن ها فاصله ای میان خود و شهید احساس نکنند و هم به دلیل زندگی های عرفانی و پر فراز و نشیب آن ها نمی شود به همه ابعاد و جنبه های زندگی شهیدان پرداخت و از همین رو فیلمساز مستاصل می ماند که با این همه وجهه های مثبت چه باید بکند.

کارگردان «پنالتی» در ادامه افزود: قصه در هر فیلمی بیش از تکنیک اهمیت دارد من معتقدم اگر فیلمی قصه گو باشد هیچ گاه مخاطب را از تماشای خود خسته نخواهد کرد؛ از سوی دیگر فیلمساز می بایست ذهن مخاطبش را آزاد بگذارد؛ از همین رو در «زیباتر از زندگی» داستان برایم در اولویت قرار داشت و بیش از پرداختن به جنبه های تکنیکی فیلم روی داستان آن کار کردم و مدت های مدیدی با فیلمنامه آن درگیر بودم؛ همچنان که برای ساخت فیلم جدیدم نیز همین رویکرد را لحاظ کرده و از همین قاعده پیروی می کنم.

این کارگردان در خاتمه این گفتگو تاکید کرد: من برای نگارش فیلمنامه زندگی شهید علم الهدی نزد خانواده شان رفتم و راهنمایی های زیادی از ایشان گرفتم و امیدوارم که این فیلم مورد توجه خانواده شهید علم الهدی و تمامی ملت ایران قرار گرفته باشد. تمام سعی من بر این بود که تمامی وجهه های دراماتیک در زندگی شهید بزرگوارمان را در این فیلم داشته باشیم و از موضوعات تکراری و کلیشه ای و یا حتی شعاری پرهیز کنیم.

گفتنی است؛ فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» به کار گردانی انسیه شاه  حسینی و تهیه کنندگی سید سعید سید زاده ، داستان زندگی شهید محمدحسین علم‌الهدی و رزمندگانی است که در عملیات نصر به کمک نیروهای مخلص ارتش، به یاری مردم روستاها در منطقه جنوب اهواز در دشت آزادگان می شتابند. دراین فیلم حامدکمیلی در نقش شهید حسین علم الهدی ظاهر شده است محمود پاک نیت، قربان نجفی، مهوش صبرکن، سیدجواد طاهری،سیایر نقش های فیلم را بر عهده دارند.
 در این فیلم امیرکریمی به عنوان مدیرفیلمبرداری، محسن نامدار روزبهانی ، محمود سمن آبادی  گروه جلوه های میدانی، هادی اسلامی  به عنوان  جلوه های بصری  ،علی نیک رفتار  به عنوان  عکاس  از عوامل و دست اندرکاران این فیلم هستند.
فیلم «زیباتراززندگی» در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر منتخب دریافت سیمرغ در بخش سینمای دفاع مقدس شد و توانست سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و نیز عنوان بهترین فیلم را در بخش نگاه ملی این جشنواره کسب کند .
 در خلاصه داستان فیلم  آمده است: با آغاز جنگ تحمیلی، سید حسین علم الهدی فرمانده سپاه هویزه به همراه نیروهای مردمی به کمک مردم روستاها می‌شتابند. علی‌رغم مخالفت‌ها، نیروهای مخلص ارتش به کمک آنها می‌شتابند و در یک عملیات مشترک دوش به دوش هم بر دشمن حمله می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.