یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

معتمدی: صنف فعالان جلوه های بصری در دو گروه «طراحان» و «مجریان» عضو می‌پذیرد/ ایده ای نو، در مسیر عدالت

امیررضا معتمدی

سینماپرس: امیر رضا معتمدی طرح شناخته شده جلوه های بصری گفت: ما برای رعایت حقوق همه فعالان این رشته در دو گروه طراحان و اجرایی آماده پذیرش همکاران خود در صنف طراحان و مجریان جلوه های ویژه بصری سینمای ایران هستیم. این در حالیست که بسیاری از دست اندکاران سینما برای ورود به صنوف خانه سینما با شرایط دشواری روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار سینماپرسامیر رضا معتمدی؛ پزشک و طراح شناخته شده جلوه های بصری در سینمای ایران است. وی که علاوه بر فعالیتهای سینمایی از جمله پروژه عظیم «محمد(ص)»  ساخته مجید مجیدی همواره دغدغه تأسیس یک صنف تخصصی برای فعالان این رشته را همراه داشته است که سرانجام با طی فرایند قانونی ر طول دو سال گذشته موفق به کسب مجوز لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردید.

وی در مورد فعالیت صنف فعالان جلوه های بصری اظهار داشت: صنف ما نوپاست و اعضای آن جوان هستند و نباید آن را با صنوف قدیمی تهیه کنندگان و کارگردانان و... مقایسه کنیم. اعضای ما به دلیل طول عمر مفید این صنعت که اندک است زیاد نیستند و برخی استثنا هستند که توانسته اند سال های متمادی در این رشته فعالیت داشته باشند.

معتمدی ادامه داد: به همین دلیل ما برآن شدیم تا در صنف مان و برای رعایت حقوق صنفی همه همکاران خود، اعضا را به دو گروه طراحی و اجرایی تقسیم نماییم که اصولاً طراحان سن بالاتری نسبت به مجریان دارند. همچنین ما مایل هستیم با آموزش های مناسب سواد بصری جوانان را در این زمینه بالا ببریم.

وی ادامه داد: در عین حال این صنف قانونی از همه مرتبطین رشته های جلوه های بصری که شرایط عضویت در این مجموعه را بر اساس اساسنامه دارند دعوت می کند که برای عضویت خود اقدام کنند.

طراح جلوه های بصری فیلم «راه آبی ابریشم» همچنین در این مصاحبه پیرامون رشته تخصصی خود در سینمای ایران و میزان مقایسه آن با سینمای سایر کشورها گفت: بی تردید ما نباید در هیچ یک از جنبه های فنی، سینمای ایران را با سینمای غرب به ویژه هالیوود مقایسه کنیم چرا که سینمای ایران هیچ شباهتی به سینمای جهان ندارد و مختصات خاص خود را دارد و از همین رو بخش های فنی سینما باید با ساختار همین نوع سینما مقایسه شوند.

طراح جلوه های بصری فیلم سینمایی «سی و سه روز» در مورد فیلم هاییش در جشنواره سی و سوم گفت: من امسال با دو فیلم «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمد رمضان زاده و «مزار شریف» به کارگردانی حسن برزیده در جشنواره حضور دارم.

این سینماگر که دارای مدرک پزشکی نیز است در مورد «حکایت عاشقی» گفت: این فیلم از لحاظ فنی با مختصات سینمای عادی ایران لحاظ می شود. ما در این فیلم تعامل خوبی با طراحان صحنه و فیلمبردار داشتیم و برخی از صحنه هایی را که آن ها تصور می کردند با جلوه های بصری بهتر ساخته می شود را به من می سپردند.

وی افزود: ما در این فیلم کثرت جمعیت در اردوگاه پناهندگان، حمله هوایی و بمباران شیمیایی حلبچه، تغییرات موضوعی و... را داشتیم. پرواز بادبادک ها، عکس هایی که وجود نداشته و عکس هایی که تغییر کرده و حذف و اضافه کردن آلودگی های تصویری در محیط مانند دکل های برق که حذف شدند نیز از دیگر خصیصه های این فیلم هستند که در مجموع ۱۱۴ پلان جلوه های بصری برای آن طراحی شد.

طراح جلوه های بصری فیلم «ضد گلوله» همچنین با تاکید بر اینکه «مزار شریف» ساخته حسن برزیده پدیده جدیدی در جلوه های بصری ایران است خاطرنشان کرد: ما در این فیلم برای اولین بار دکورهای خارجی را داخل استودیو ساختیم این در حالی است که پیش از این همیشه برخلاف این موضوع عمل می شد که ما برای اولین بار با تکیه محوری به جلوه های بصری این کار را کردیم.

وی افزود: در فیلم مزار شریف از پرده های کروماکی بسیار بزرگ بهره بردیم تا بتوانیم فضای مورد نیاز فیلم را خلق کنیم. در این فیلم جلوه های بصری بسیاری بکار رفته و بسیار سعی شده که همگی نامحسوس و درخدمت فیلم باشند. در مورد جزئیات جلوه های بصری این فیلم بعد از نمایش آن صحبت بیشتری خواهم کرد و امیدواریم که این نوع فیلمسازی الگوی مناسبی برای فیلم سازی بومی ما شود.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.