شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳

در نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید

اصلانی: یک سینماگر می‌تواند از خود هم سفارش بگیرد/ مردم نباید منتظر حمایت دولت باشند

نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم کوتاه خورشید

سینماپرس: در نشست خبری چهارمین جشن فیلم کوتاه مستقل «خورشید» که صبح امروز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد محمدرضا اصلانی مستندساز شناخته شده کشور در سخنانی دولت را به حمایت از جشنواره های مستقل سینمایی فراخواند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری چهارمین دوره جشنواره مستقل فیلم کوتاه خورشید با حضور اصحاب رسانه و مسئولان این رویداد فرهنگی برگزار شد.

 یزدان عشیری در ابتدای این نشست اظهار داشت: این جشنواره سه شنبه ۲۳ دی ماه در خانه هنرمندان با شعار «زیباترین رویاهایت را بساز» افتتاح و آغاز به کار خواهد کرد. این جشنواره به دنبال ملاحظه کاری نیست و دغدغه اصلی اش دغدغه فیلمسازان مستقل است و برای کشف استعدادهای درخشان در این عرصه کار خواهد کرد. جشنواره خورشید یک بستر و فرصت مطالعه پژوهشی برای هنرجویان است و چندین ورک شاپ و نمایشگاه در آن برگزار می شود.

در ادامه این نشست مهدی یارمحمدی دبیر چهارمین جشنواره فیلم مستقل خورشید طی سخنانی اظهار داشت: متولی برگزاری این جشن پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل است که با هدف حمایت از این فیلمسازان تأسیس شد و این جشن پس از ۴ سال تحقیق در عرصه بین المللی با هدف حمایت و عرضه فیلم های مستقل راه اندازی شد. حتی با پیگیری های انجام شده توسط این پایگاه در برخی جشنواره ها جایزه ای برای فیلم های مستقل تحت عنوان جایزه فیلم کوتاه مستقل در نظر گرفته شد.

یارمحمدی در ادامه افزود: نگاه هیأت انتخاب و داوری به فیلم ها نگاهی تجربه گرا و نوگرا است. با توجه به اتفاقات تلخی که در جهان رخ می دهد و فیلم های تلخی که مربوط به این حوادث ساخته می شود این پایگاه به منظور حمایت از فیلمسازان فیلم کوتاه این پیام را با توجه به تلخی های جهان ارائه داد و از همه فیلمسازان دعوت کرد تا با توجه به زیباترین رویاهای شان فیلم بسازند؛ البته لازم به ذکر است که بگویم فیلم های جشنواره خورشید موضوع آزاد دارند اما این جشنواره به فیلمسازانی که با توجه به این شعار فیلم ساخته اند توجه ویژه ای خواهد داشت.

وی با اشاره به رونمایی از سایت جشنواره اظهار داشت: جدول نمایش روزانه آثار از ۲۳ تا ۲۵ دی ماه سال جاری در دو سالن استاد شهناز و استاد ناصری خانه هنرمندان را می توان در سایت جشنواره دید.

وی ادامه داد: همچنین در این جشنواره بخشی با اکران فیلم های کوتاه موفق در عرصه بین المللی جشنواره های مختلف از کشورهای هلند، فرانسه، آلمان و مجارستان در جشنواره وجود دارد.

یار محمدی اعلام کرد: روز ۲۳ دی ماه این جشنواره با نمایش فیلم «لومیر» در سالن استاد ناصری افتتاح شده و اختتامیه نیز روز ۲۵ دی ماه ساعت ۱۸ در همین سالن برگزار خواهد شد.

دبیر چهارمین جشن فیلم کوتاه مستقل خورشید در ادامه افزود: دو بخش جدید در سال جاری به جشنواره افزوده شده است که از هر دوی آنها می توان به عنوان یک اتفاق خوب یاد کرد. یکی از آنها برگزاری بخش ویدئو آرت و دیگری مسابقه پوستر ویژه فیلمسازان راه یافته به جشنواره است.

وی در ادامه افزود: بخشی در این جشنواره با عنوان بخش گنجینه وجود دارد که کمکی برای برگزاری این جشنواره محسوب می شود و در آن آثار ارزشمند هنرمندان به فروش می رسد؛ رونمایی از این مجموعه نیز در خانه هنرنمدان انجام می شود.

وی گفت: فیلم های بخش مسابقه اصلی پس از اختتامیه جشنواره در دانشگاه تهران به نمایش گذاشته خواهد شد. کارگاه ها برای فیلمسازان برگزیده و دانشجویان رایگان است و در این جشنواره مراسم بزرگداشت استاد محمدرضا اصلانی را نیز خواهیم داشت تا برای فیلمسازان مستقل و تجربه گرا الگوسازی انجام شود.

در ادامه این نشست مونا زاهد طی سخنانی اظهار داشت: تمام تلاشمان این بود که مثل سال قبل آثاری که به این جشنواره راه پیدا می کنند از کیفیت بالایی برخوردار باشند و از بین ۴۰۴ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره ۱۷ اثر مستند، ۳۲ داستانی، ۹ انیمیشن، ۱۳ اثر تجربی، ۹ ویدئو آرت و ۳۳ اثر در بخش دریچه ای به فیلم کوتاه انتخاب شدند.

زاهد در ادامه هیأت انتخاب و هیأت داوران این جشنواره را معرفی کرد که به شرح زیر می باشد:

هیأت انتخاب: رامتین شهبازی، وحید وکیلی فر، مهدی یارمحمدی، مونا زاهد، محمود رحمانی، جمال رحمتی، جمال اسکویی، مریم فیروزی و مهدی جواهریان

هیأت انتخاب و داوری بخش ویدئو آرت: مونا زاهد، امیر راد، وحید وکیلی فرد و مهدی یارمحمدی

هیأت داوران بخش اصلی : محمد آفریده، مصطفی آل احمد، لقمان خالدی، روانبخش صادقی

زاهد در ادامه افزود: دربخش اکران فیلم های بین المللی ۷ فیلم فرانسوی، ۲ فیلم از کشور هلند، ۲ فیلم از مجارستان و ۱ فیلم آلمانی که در جشنواره های بزرگ دنیا جایز گرفته اند در سالن استاد شهناز از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۵:۳۰ اکران می شوند. فیلم های سالن استاد ناصری از ساعت ۱۰ تا ۲۲ اکران خواهند شد و طی برگزاری این جشنواره ۵ کارگاه آموزشی نیز در سالن استاد امیرخانی دائر خواهد شد.

در ادامه این نشست محمدرضا اصلانی مستندساز مطرح کشور طی سخنانی از ضرورت همکاری دولت و ملت سخن گفت و در حیطه فیلمسازی اظهار داشت: این اتفاق باید در فیلمسازی نیز رخ دهد و ارتباط جمعی جامعه و دولت یک امر ملی است که باید انجام شود و مردم نباید تنها منتظر باشند که دولت آنها را حمایت کند چرا که دولت هم به حمایت مردم محتاج است؛ این جشنواره سینمایی می تواند استقلال نسل جوان را به داشتن جایگاه خود امیدوار کند.

اصلانی در ادامه افزود: زادگاه سینمای مستقل را از کشور آمریکا می دانند اما ما نباید فریب نام مستقل را از آمریکا بخوریم. بهتر است فیلمسازان ما به جای سرمایه به خلاقیت فکر کنند. متأسفانه اصطلاح سینمای فاخر این شده است که فیلم های پر زرق و برق ساخته شود اما در اکثر مواقع زرق و برق نشانه ابتذال است و ذهن و خلاقیت است که باید فاخر باشد.

وی گفت: این جشنواره از ضروری ترین جشنواره ها است و من به همه فیلمسازان فراخوان می دهم که در این جشنواره حضور داشته باشند و به قدرتمندان فراخوان می دهم که برای حمایت از این جشنواره وارد عمل شوند.

وی تاکید کرد: وابستگی به نهادهای دولتی تا آنجا که به معنای هدایتگری دولت در حوزه سینما نباشد، می تواند شرایط برای رشد سینمای ایران را فراهم کند. اگر این وابستگی به وجود آید شرایطی پیش می آید تا تولیدات خلاقانه در سینما دچار مشکل شوند. سفارش گرفتن تولید یک فیلم برای یک فیلمساز مشروع است، یک فیلمساز می تواند از خود هم سفارش بگیرد اما سفارشی کار کردن در سینما درست نیست.

اصلانی بیان کرد: یک فیلمساز در مقام بالاتری قرار دارد تا اینکه در خدمت کسی باشد. در واقع سینماگر باید همراه و مشاور نهادها باشد تا اینکه در خدمت این نهادها قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.