پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

نقد شفاهی فیلم‌های در حال اکران/

خرازی‌ها: «تمشک» حال و هوای هفته‌نامه‌های عامه‌پسند دهه ۴۰ است

تمشک

سینماپرس: یک منتقد سینما گفت: فیلم سینمایی «تمشک» ساخته سامان سالور در تعریف شخصیت‌هایش مشکل دارد، ضمن آنکه در ماجراپردازی نیز تابع پاورقی‌های دهه ۴۰ و ۵۰ هفته نامه‌های عامه‌پسند ایرانی است.

وی به خبرنگار سینماپرس گفت: موضوع نازایی و ناباروری به سوژه مد روز این روزهای سینمای ایران تبدیل شده است و در شمار قابل توجهی از فیلم های امسال با زوج های نابارور رو به رو هستیم که تمام مشکلات زندگی شان خلاصه شده در داشتن یا نداشتن فرزند. 

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه افزود: فیلم سینمایی «تمشک» جدیدترین ساخته سامان سالور سرآمدترین این جریان و مد تازه سینمای ایران است.

وی گفت: این فیلم موضوع رحم جایگزین را دستمایه خود قرار داده است اما متاسفانه این ایده نسبتاً ناب را که قبلاً توسط زنده یاد ایرج قادری و دکتر محمد هادی کریمی در فیلم سینمایی «شهرت» مورد استفاده قرار گرفته بود را به هرز داده است.

این منتقد و روزنامه نگار بیان داشت: فیلم سینمایی «تمشک» در تعریف شخصیت هایش مشکل دارد ، ضمن آنکه در ماجراپردازی نیز تابع پاورقی های دهه ۴۰ و ۵۰ هفته نامه های عامه پسند ایرانی است.

خرازی ها تصریح کرد: شخصیت هایی که البته اصلاً در تعریف شخصیت نمی گنجند به طرفه العینی طی یک حادثه از صحنه روزگار محو می‌شوند یا سد راه یکدیگر قرار می گیرند.

وی گفت: فیلم در گشودن گره های خود به ساده ترین و دم دست ترین ترفندها متوسل می شود و در نهایت هم می خواهد این طرز نتیجه گیری از تکنیک پیشرفته رحم جایگزین امری مذموم و موجب پشیمانی است در حالی که کافی است نویسنده نگاهی به دور و بر خود داشته باشد تا ببیند چه بسیار زوج هایی هستند که به مدد این تکنولوژی پیشرفته پزشکی توانسته اند صاحب فرزند شوند و بر مشکلاتشان فائق آیند.

شهرام خرازی ها در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: در حالی که فیلم سینمایی «تمشک» اولین و آخرین فیلم سینمای ایران نیست که روی سوژه رحم اجاره ای زوم کرده است و مطمئنا در سال‌های آتی شاهد تولید آثار بیشتری در این زمینه خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.