سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳

ادامه انتقادات به عملکرد هیأت انتخاب فیلم فجر

اعتراض شدید «یدالله صمدی» به عدم انتخاب«پدر آن دیگری»/ می‌خواستند ما را رسوای خاص و عام کنند!

یدالله صمدی *

سینماپرس: یدالله صمدی کارگردان پیشکسوت سینما با انتقاد شدید از عملکرد مدیران جشنواره سی و سوم فیلم فجر گفت: دبیر جشنواره در پاسخ به اعتراض من نسبت به عدم انتخاب فیلمم در بخش مسابقه به من می‌گوید بهتر است در این دوره از جشنواره جا را برای جوانان باز بگذاریم؛ این حرف چه معنی جز چشم پوشی روی فیلمسازان پیشکسوت سینما دارد؟ وقتی ما در سینما کار می کردیم این آقایان کجا بودند؟

کارگردان فیلم سینمایی «آپارتمان شماره ۱۳» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من پس از اعلام اسامی فیلم های بخش سودای سیمرغ که چند روز قبل توسط هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر منتشر شد تماس های زیادی با مسئولین جشنواره و همچنین مدیران سازمان سینمایی داشتم تا دلیل عدم حضور فیلم خود و سایر همکاران پیشکسوتم را از آن ها جویا شوم اما بعد از گفتگو با این افراد از توضیحات و دلایل آن ها قانع نشدم.

وی ادامه داد: آن ها اعلام کردند که بهتر است امسال فیلم های فیلمسازان پیشکسوت در بخش مسابقه حضور نداشته باشد تا دایره رقابت برای جوان ترها باز شود و از طرف دیگر هم گفتند که شاید فیلم های شما در حد و اندازه جشنواره نبوده تا بتوانیم آن ها را در بخش مسابقه به نمایش در آوریم و به همین دلیل هیأت انتخاب به آن ها توجهی نکرده است. اما من باید در اینجا متذکر شوم که شخصاً این هیأت انتخاب را قبول ندارم و آن ها با این کار خود نشان دادند که فهمی صحیحی برای انتخاب فیلم ها ندارند.

کارگردان سریال تلویزیونی«شوق پرواز»با تاکید بر اینکه بهتر بود زمانی که ما فرم حضور در جشنواره را پر می کردیم به ما اعلام می کردند که بهتر است این کار را نکنید و جا را برای جوانان باز بگذارید اظهار داشت: گویا مسئولین برگزاری جشنواره فیلم فجر می خواستند ما را رسوای خاص و عام کنند والا می توانستند رفتار بهتری برای تصمیمات نابخردانه و عجولانه خود در نظر بگیرند و مثلاً بخشی را برای رقابت میان فیلمسازان پیشکسوت و بخش دیگری را برای رقابت میان فیلمسازان جوان در نظر می گرفتند تا تمامی فیلم ها امکان دیده شدن، قضاوت و داوری را داشته باشند.

صمدی افزود: مسئله مهمی که در جشنواره سی و سوم وجود دارد این است که معلوم نیست هیأت انتخاب تحت کدامین آیین نامه تصمیم گرفتند که این کار ناشایست را انجام داده و بخش مهمی از پیش کسوتان و فعالان حرفه ای سینمای ایران را نادیده بگیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «اتوبوس» سپس فیلم خود را فیلمی «پر مهر» خواند و گفت: من حدود ۸ سال قبل امتیاز یک رمان به نام «پدر آن دیگری» نوشته خانم پرینوش صنیعی را برای تبدیل شدن آن به یک فیلمنامه خریداری کردم که سراسر آن پر از مهر و مهربانی و امید و نشاط است و کمترین سیاه نمایی در آن دیده نمی شود که مسئولین بخواهند بهانه ای برای انتخاب آن در جشنواره فیلم فجر داشته باشند.

صمدی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: دکتر ایوبی به من قول دادند که تمامی سعی خود را برای حضور «پدر آن دیگری» در جشنواره فیلم فجر انجام دهند اما دبیر جشنواره به من اعلام کرد که ما پرونده فیلم ها را بسته ایم و تنها امکان حضور فیلم در بخش خارج از مسابقه می رود. من اتفاقاً بسیار مایل هستم که فیلم های فیلمسازان پیشکسوت در جشنواره دیده شود تا منتقدین، اصحاب رسانه و مخاطبان فیلم ها را ببینند و سپس به قضاوت کردن میان فیلم های انتخاب شده و فیلم هایی که انتخاب نشده است بپردازند تا عملکرد غلط هیأت انتخاب برایشان مشخص و روشن شود.

وی اضافه کرد:  «پدر آن دیگری» بهترین فیلم در کارنامه هنری من است و مانند عده زیادی از فیلمسازان آن را برای حضور در جشنواره های خارجی نساخته ام لذا مایل هستم که مخاطبان عام و همینطور منتقدان از دیدن فیلم من لذت ببرند.

گفتنی است؛ عوامل این فیلم عبارتند از: تهيه کننده و کارگردان: يدالله صمدي، نويسندگان: حسين مهکام، يدا... صمدي، مدير فيلمبرداري: حسن پويا، مجري طرح: هومن کبيري، طراح چهره پردازي: سعيد ملکان، مدير برنامه ريزي و دستيار اول کارگردان: سعيد کريمي، مدير تدارکات: علي بهره مند، دستيار دوم کارگردان: بهنام اعلمي، منشي صحنه: ندا آصف، عکاس: صبا سياه پوش، بازيگران: حسين ياري، هنگامه قاضياني، فريده سپاه منصور، مريم  سعادت، شمسي فضل الهي و اکبر عبدي.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.