جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷

گفتگوی سینماپرس با یک فیلم اولی تحسین شده

کارگردان «بدون مرز»: هیچ‌گاه به جایزه فکر نکرده‌ام/ ارتباط احساسی در این فیلم جایگزین ادبیات محاوره‌ای شده است

فیلم سینمایی بدون مرز

سینماپرس: امیر حسین عسگری کارگردان فیلم تحسین شده «بدون مرز» گفت : من از روزی که شروع به نگارش اثر کردم هیچگاه به جایزه فکر نکردم و تنها مایل بودم تا اثری آبرومند را از لحاظ محتوا، تکنیک و مضمون بسازم که بتواند روی مخاطبان خود تاثیر گذار باشد.

این فیلمساز جوان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هنرمند در هر عرصه ای برای خلق یک اثر از اعماق ذهن خود وام می‌گیرد و تجربیات آرشیو شده در ذهن و قلبش را واکاوی می کند و با توجه به شرایط کنونی خود و نیاز جامعه اش به کشف و شهود می پردازدتا یک اثر را ساخته و پرداخته کند.

وی با تاکید بر این که خودش متعلق به نسلی است که جنگ را تجربه کرده افزود: من متعلق به نسلی هستم که ۸ سال جنگ تحمیلی را تجربه کردم. جنگی که نزدیک به یک دهه در لحظه به لحظه زندگی مردمان سرزمینم جریان داشته و تاثیراتش را ثبت کرده است. جنگی که خاطرات و تصاویری چون پناهگاه های مدرسه ، زیرزمین تاریک خانه، صدای انفجار و آژیر قرمز و گاهی از دست دادن کسانی که دوستشان داشتی را به یاد انسان می آورد و به همین دلیل خواستم تا «بدون مرز» را با همین نگاه جلوی دوربین ببرم.

برنده جایزه بهترین فیلم آسیایی در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم توکیو خاطر نشان کرد: ضمون این فیلم در مورد ماهیت حضور انسان و درگیری ها ی احساسی اش در مواجه با جنگ است و وجود جنگ را به عنوان عامل اصلی از هم گسیختگی جوامع انسانی به چالش می‌کشد.

وی ادامه داد: دائماً این فکر در سرم بود که باید طوری پیش بروم که فیلم بتواند در سراسر دنیا روی مخاطبانش تاثیر یکسان در برخورد با موضوع داشته باشد، به سمتی رفتم تا ادبیات محاوره که به نظرم تنها گزینه محدود کننده انسان در برقراری ارتباط است را حذف و ارتباط از طریق احساس را جایگزین آن کنم.

عسگری افزود: من دوست داشتم به دلیل ماهیت ضد جنگ «بدون مرز» این فیلم بتواند در سراسر دنیا روی مخاطبان خود از طریق چشمی ارتباط برقرار نماید و از همین رو در این فیلم تنها چند تک گویی وجود دارد و «بدون مرز» به نوعی فیلمی بدون دیالوگ است.

وی در مورد داستان فیلمش گفت: «بدون مرز» داستان پسری را روایت می‌کند که هر روز برای ماهیگیری به کشتی به گل نشسته ‌ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده است، اما حضور غریبه‌ای این آرامش بر هم می‌زند.

گفتنی است؛ علیرضا بالدی، زینب ناصر پور، آرش مهربان، ارسلان علی پوریان بازیگران این فیلم هستند و مجتبی امینی تهیه‌کننده، ابوالفضل جلیلی مشاور کارگردان، اشکان اشکانی مدیر فیلمبرداری؛ اسماعیل منصف تدوین،  آرش اسحاقی صدا و امیریل ارجمند آهنگساز «بدون مرز» هستند.

سایر عوامل این فیلم به این شرح است:  مجتبی امینی: تهیه کننده، مجری طرح و مدیر تولید: مصطفی سلطانی، مدیر تدارکات: هادی نوری، مشاور کارگردان: ابوالفضل جلیلی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: وحید حاجیلویی، دستیار دوم کارگردان: امیرمسعود عسگری، منشی صحنه: محسن بهاری، مدیر فیلمبرداری: اشکان اشکانی، دستیار اول فیلمبردار: حمید خزائی، گروه فیلمبرداری: اسد آتش‌بیگی و مصطفی مظاهری، طراح گریم: حامد بداغی، مجریان گریم: سعید سام، شمیم محمودزاده، تدوین: اسماعیل منصف، طراح صحنه و لباس: سیامک کاری‌نژاد، دستیار طراح: محمود رشیدی، مدیر صحنه: فرهاد نصرتی، جامه‌دار: صبا جوانپور، مدیر صدابرداری: مهدی صالح کرمانی، دستیار صدا: محمدرضا حسین‌پور، ترکیب صدا و میکس: آرش اسحاقی، طلا آزادروش، استودیو صداگذاری: استودیو تصویر فردا و استودیو بهمن، آهنگساز: امیریل ارجمند، مدیر جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: فرید ناظر فصیحی، اصلاح رنگ: سامان مجد وفائی. این فیلم در موسسه شهید آوینی تولید شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.