یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹

همراه با سی و سومین جشنواره فیلم فجر

چه کسانی در «نگاه نو» می نوازند؟ / با آهنگسازان فیلم‌های اول بیشتر آشنا شویم

کارن همایونفر-مجید درخشانی-علی قمصری

سینماپرس/نازنین شادپی: دو روز پیش فیلم های اول یا همان آثار بخش «نگاه نو» سی و سومین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ فیلم هایی که بی شک اولین تجربه سینمایی بلند فیلمساز به حساب می آیند اما آشنایی با آهنگسازان پرتلاش این آثار و نحوه کار آنان خالی از لطف نیست.

بنا به گزارش خبرنگار سینماپرس، در ۱۱ فیلم راه یافته به این بخش، آهنگسازانی حضور دارند که موسیقی متن فیلم‌ها را نواخته اند. با توجه به ضرورت موسیقی متن فیلم برای باورپذیرتر کردن اتفاقات رخ داده شده در دل داستان، نگاهی داشته ایم به سابقه کاری آهنگسازان حاضر در بخش «نگاه نو» سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر که از نظر می گذرانید:


۱. احتمال باران اسیدی (به کارگردانی بهتاش صناعی ها)

هنریک ناجی آهنگساز سوئدی موسیقی متن این فیلم را ساخته است؛ کسی که پیش از این به خاطر ساخت آلبومی به سبک موسیقی تلفیقی و با بهره جویی از اشعار خیام در ایران شناخته شده است. این آهنگساز همچنین چندین سال قبل با همکاری گروه‌ها و نوازندگان مطرح موسیقی ایران اقدام به برگزاری چندین کنسرت در ایران کرده که با استقبال علاقمندان به موسیقی مواجه شده است. وی هم اکنون در تلویزیون‌های کشورهای اروپای شمالی و اسکاندیناوی مشغول به آهنگسازی است. از ویژگیهای بارز این آهنگساز می‌توان به شناخت عمیق او از موسیقی شرقی و به ویژه موسیقی و سازهای ایرانی اشاره کرد و درست به همین دلیل است که صناعی ها وی را برای ساخت موسیقی اولین فیلم بلند خود انتخاب کرده است. هنریک ناجی در ساخت موسیقی متن این فیلم با رضا آبایی نوازنده مطرح قیچک و مقیم کانادا همکاری کرده است.

در سال های گذشته نیز حضور آهنگسازان غیرایرانی در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر نیز وجود داشته، به مانند ساخت موسیقی متن فیلم «رستاخیز» توسط استفان واربرگ که در نهایت هم به دریافت جایزه اصلی موسیقی متن فیلم منجر شد.

 

۲. بدون مرز (به کارگردانی امیرحسین عسگری)

امیریل ارجمند فرزند داریوش ارجمند موسیقی متن این فیلم را ساخته است. امیریل پیش از این برای چند فیلم و سریال هم آهنگسازی کرده و هم خوانده است که از مهمترین آنها می توان به تیتراژ سریال «پنجره» و «مثل همیشه» اشاره کرد. امیرحسین عسگری کارگردان جوان سینما از یک آهنگساز جوان در ساخت موسیقی متن فیلم بهره گرفته است. با توجه به سابقه تلویزیونی امیریل انتظار می رود موسیقی هم از دریچه نگاه نو شنیده شود.

 

۳. جامه دران (به کارگردانی حمیدرضا قطبی)

سعید انصاری موسیقی متن این فیلم را ساخته است. با توجه به سابقه و نوع نگاه انصاری به موسیقی فیلم که بیشتر بومی است، گمان می رود موسیقی متن این فیلم هم بومی کار شده باشد. انصاری که پیش از این برای فیلم های انسیه شاه حسینی موسیقی خلق کرده، بیشترین بخش موسیقایی فیلم خود را به موسیقی های انتخابی اختصاص می دهد؛ موسیقی های انتخابی بومی که اغلب برای شناساندن سریع و درست فضای فیلم به مخاطب مورد استفاده قرار می گیرد.

 

۴. چاقی (به کارگردانی راما قویدل)

امیر توسلی آهنگسازی این فیلم را برعده دارد و تلاش کرده تا موسیقی کاملا متفاوت با دیگر آثار خود را خلق کند. توسلی هم بیشترین حجم موسیقایی را از ویولن ها و پیانو بهره می برد و هم موسیقی پر حجمی را در دل فیلم می گنجاند؛ موسیقی آرام، ملایم و همگون با خط داستانی فیلم. در «چاقی» گمان می رود به لحاظ نوع سازبندی موسیقی کاملا متفاوتی را از توسلی شنوا باشیم.

 

۵. چهارشنبه ۱۹ آبان (وحید جلیلوند)

کارن همایونفر که سال گذشته دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن را دریافت کرد، موسیقی متن این فیلم را نگاشته است. کارن همیشه بی صدا ترین و آرام ترین موسیقی ها را خلق کرده به همین دلیل احتمال می رود فضای فیلم به گونه ای باشد که کمترین موسیقی را بشنویم. کارن برای موسیقایی کردن فضاهایی از فیلم اغلب از پیانویی آرام و نوازندگی تک کلاویه ای بهره می برد.

 

۶. حکایت عاشقی (احمد رمضان زاده)

مجید درخشانی نوازنده سرشناس تار ساخت موسیقی متن این فیلم را برعهده دارد و گمان می رود که موسیقی کاملا سنتی با سازهایی که صدایی آشنا برای مخاطبین دارند شنیده شود؛ فضایی سنتی با سازهایی کاملا ایرانی و بومی. درخشانی که سابقه ای همچون نام خود در عرصه موسیقی سنتی ایرانی دارد قطعا گوش نوازترین موسیقی بخش «نگاه نو» جشنواره را خواهد ساخت. درخشانی بیشترین همکاری خود را با گروه «شهناز» محمدرضا شجریان داشته است.

 

۷. در دنیای تو ساعت چند است؟ (صفی یزدانیان)

کریستف رضاعی که بیشتر برای فیلم های اخیر داریوش مهرجویی آهنگسازی کرده است، ساخت موسیقی متن فیلم یزدانیان را برعهده دارد. موسیقی های رضاعی اغلب کم حجم و وابسته بر پیانو است و کمتر در سراسر فیلم موسیقی را به جریان می اندازد. با توجه به انتخاب این آهنگساز گمان می رود با فضایی همچون آثار مهرجویی روبرو شویم.

 

۸. دو (سهیلا گلستانی)

علی قمصری آهنگساز و نوازنده جوان تار ساخت موسیقی متن اولین تجربه کارگردانی گلستانی را برعهده دارد با توجه به سابقه درخشان و موفق وی گمان می رود موسیقی فارغ از اصل و نسب سنتی ایرانی و کاملا همگون با فضای فیلم بشنویم. همکاری قمصری در ساخت آلبوم موفق «آب، نان، آواز» همایون شجریان گواه این نکته است.

 

۹. ماهی سیاه کوچولو (مجید اسماعیلی)

مسعود سخاوت دوست که برای فیلم «شیار ۱۴۳» موسیقی افکتیو خلق کرده است، ساخت موسیقی متن «ماهی سیاه کوچولو» را برعهده دارد. سخاوت دوست از آن دست آهنگسازانی است که همیشه از سازهای جدید و البته اصیل سنتی ایرانی بهره می گیرد؛ بی شک در این موسیقی هم از یک ساز بومی جدید ایرانی رونمایی خواهد کرد.

 

۱۰. ناهید (آیدا پناهنده)

مجید پوستی نوازنده سازهای کوبه ای گروه «رستاک» ساخت موسیقی اولین فیلم پناهنده را برعهده دارد که با توجه به نوع نگاه پوستی به موسیقی گمان می رود فضایی فولکلور را در این فیلم بشنویم. بیشترین لوکیشن های این فیلم در بندر انزلی بوده و به همین دلیل احتمال شنیدن موسیقی با حال و هوای بومی آن منطقه، وجود دارد.

 

۱۱. نزدیکتر (مصطفی احمدی)

کریستف رضاعی در بخش «نگاه نو» سی و سومین جشنواره فیلم فجر، برای ۲ فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» و «نزدیکتر» آهنگسازی کرده است. رضاعی از جمله آهنگسازان گزیده کار سینما است و گمان می رود به دلیل وجود برخی شباهت های موجود در فضای کارگردانی یا داستانی این دو فیلم با هم، ساخت موسیقی متن آن ها را برعهده گرفته است.





 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.