پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰

انتقاد شدید عباس رافعی در گفتگو با سینماپرس

«فصل فراموشی فریبا» فیلمی نجیب و واقع بینانه است/ حوزه هنری نباید با فیلم ها سلیقه‌ای و ناعادلانه رفتار کند

عباس رافعی در پنجمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: عباس رافعی کارگردان سینمای ایران گفت: هدف اصلی من از ساخت «فصل فراموشی فریبا» این بود که فیلمی اجتماعی بسازم که مانند آیینه ای تمام زد عمل نماید و مردم بتوانند خود را در آن بسنجند. به نظر من این فیلم نجیبانه است و نوع برخورد با آن سلیقه ایست.

به گزارش خبرنگار سینماپرس عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» که اکران آن از چهارشنبه سوم دی ماه آغاز شده است در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من همیشه نسبت به مسائل اجتماعی دغدغه مند هستم و هنگامی که می خواستم ساخت این فیلم را آغاز کنم به این فکر می کردم که به دور از هرگونه سیاه نمایی و ورود به مسائل سیاسی بتوانم یک فیلم قصه گو بسازم که مخاطبان را به سوی خود جذب نماید.

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب بر همه یکسان می تاید» با تأکید بر اینکه فیلم های دراماتیک می توانند مخاطبان را به فکر وادارند اظهار داشت: داستان «فصل فراموشی فریبا» در مورد زنی است که شوهرش در بیمارستان بستری شده و می خواهد با کار کردن روی وانت او و با پاکدامنی خرج بیمارستان همسرش را تامین نماید. این در حالی است که این زن گذشته چندان پاکی نداشته و با این کار می خواهد به نوعی گذشته سیاه و تاریک خود را به فراموشی بسپارد. این اصل اساسی به عقیده من می توانست به دراماتیک شدن بیشتر فیلم کمک کرده و مخاطب را به سوی خود جذب نماید.

رافعی ضمن ابراز گلایه شدید از حوزه هنری که هیچ یک از سالن های سینمایی خود را برای اکران در اختیار این فیلم نگذاشته است گفت: دوستان در شورای فیلم حوزه هنری متاسفانه با فیلم ها به شدت سلیقه ای برخورد می کنند و با تصمیمات شخصی و اعمال سلیقه های خود باعث می شوند که بسیاری از فیلم های خوب اجتماعی نتوانند به صورت گسترده اکران شوند.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که حوزه هنری اغلب به فیلم هایی ایراد می گیرد که جزو فیلم های تاثیر گذار سینمای اجتماعی محسوب می شوند. «فصل فراموشی فریبا» فیلمی نجیب است که به دور از هرگونه سیاه نمایی تنها می خواهد تلنگری به جامعه وارد سازد. گویا ما باید به صورت بالعکس در این فیلم عمل می کردیم و به سمت فیلم های مستهجن پیش می رفتیم تا مورد حمایت وزارت ارشاد و حوزه هنری قرار بگیریم!

کارگردان فیلم سینمایی «راز مینا» خاطرنشان کرد: «فصل فراموشی فریبا» به تازگی در بخش مسابقه نوزدهمين جشنواره بین‌المللی فیلم «کرالا» هند حضور داشت و در این جشنواره جایزه ای را دریافت کرد که این اولین باری است که خبر آن رسانه ای می شود. از سوی دیگر تاکنون این فیلم هیچگونه واکنش منفی از لحاظ سیاسی نداشته و معلوم نیست که دلیل اقدام  اعضای شورای فیلم حوزه هنری چه بوده است.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: من به عنوان کارگردان و تهیه کننده «فصل فراموشی فریبا» در سینمای ایران آدم شناخته شده ای هستم و سالیان درازی است که فیلم های زیادی از جمله: «آزاد راه»، «کیمیا و خاک» و... را در رابطه با انقلاب، روحانیت، انتفاضه و فلسطین و جنگ های ۳۳ روزه ساخته ام و به نظام و ارزش های اساسی و بنیادین آن به شدت پایبند هستم و پاشنه آشیل من این بوده است که هرگز جزو هیچ دسته و حزب و گروهی نباشم و از این رو انتظار دارم که رئیس سازمان سینمایی و فیلمسازان مستقل در مقابل این اقدام ناعادلانه حوزه هنری واکنشی صحیح نشان بدهند.

گفتنی است؛ «فصل فراموشی فریبا» روایت داستان زنی است که گذشته نامتعارفش سایه بر روی زندگی عاشقانه اش انداخته و تلاش وی برای فرار از این گذشته سرنوشت نافرجامی را برای او رقم می زند .

عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان، تهیه کننده: عباس رافعی/ نویسنده : علی اصغری، عباس رافعی/ مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده/ صدابردار: عباس رستگار پور/ مدیر تولید : مسعود دلیری/ طراح چهره پردازی: مهرداد قلی پور/ طراح صحنه و لباس: رعنا امینی/ موسیقی: پیمان یزدانیان/ تدوین: پرهام وفایی/ عکاس: بابک برزویه، سیما محمدی

بازیگران: ساره بیات ،امین زندگانی ، شهین تسلیمی، هومن کیایی، مرجان سپهری، ماجین موسوی، عباس شجاع ، فریبا آهنگ، ژیلا آل رشاد، ژیلا شاهی، مهدی محتشمی، سعید فرجی، عباس رستگار پور، پرستو مدانلو، عدنان کاپوسیان، بهزاد مشایخ، ابراهیم ابراهیمی، ابوالحسن علی محمدی، علی گل زاده، امیر کیوان معصوم، محمد سلمان اعلایی، محمد خالصی، مهسا نوعی، سمانه صالحی ، فرناز قره خانی، سادیا جلالی پور، سحر عبدالهی، گلاره دربندی، هدیه مشایخ، نازنین امینی، بهروز باغبان، امیر حسی روحی، عبد الرضا حمیدی، شراره میزانی، سمانه صالحی، ساسان صالحی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.