چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹

«مهری شیرازی» در گفتگو با سینماپرس

مدیران سینمایی برای ورود تجهیزات چهره پردازی با ارز دولتی راهکاری بیاندیشند/گریم ایران در خاورمیانه اول است

مهری شیرازی*

سینماپرس: مهری شیرازی چهره پرداز سینمای ایران گفت: برای کار چهره پردازی می بایست امکانات و ابزارهای جدید در اختیار چهره پردازان باشد این در حالی است که ما گاهاً برای به دست آوردن ابزارهای ساده چهره پردازی هم با مشکل مواجه هستیم و باید آن ها را با نرخ ارز آزاد تهیه نماییم.

چهره پرداز فیلم سینمایی «اتوبوس شب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در ایران تنها دو کمپانی برای ورود وسایل گریم فعالیت دارند که متأسفانه بیشتر به سمت وارد کردن تجهیزات آرایشی هستند و کمتر به سراغ واردات لوازم گریم سینمایی حرفه ای می روند و از همین رو ما بارها از دکتر ایوبی به عنوان ریاست سازمان سینمایی عاجزانه درخواست کرده ایم که فکری برای این قضیه بکنند تا هم وسایل به روز و مدرن گریم بتواند به راحتی وارد کشور شود و هم اینکه این وسایل با نرخ ارز آزاد به دست ما نرسد و دولت با دادن یارانه ما را در تهیه ابزار آلات گریم با نرخ ارز دولتی یاری دهد.

وی ادامه داد: رشته گریم در سراسر دنیا یکی از گران ترین رشته ها است و مخارج آن از جهت خرید ابزار و اجرا بسیار سرسام آور است این در حالی است که متاسفانه ما در سینمای ایران زیاد به امر گریم توجه نشان نمی دهیم و همیشه می خواهیم با سردستی ترین امکانات کار چهره پردازی را انجام دهیم. یکی دیگر از مشکلات ما این است که در کشور ایران ما تنها به همین دو کمپانی وارد کننده تجهیزات گریم تکیه کرده ایم و هیچ راهکار دیگری برای خرید ابزار آلات گریم نیافته ایم و امیدوارم که متولیان سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راهکاری برای برون رفت از این معضلات مهم بیندیشند.

شیرازی با تأکید بر اینکه برخی افراد همیشه در صدد قیاس کردن گریم سینمای ایران با گریم در سینمای جهان هستند گفت: به عقیده من این کار بسیار اشتباهی است و ما به هیچ عنوان نمی توانیم گریم سینمای ایران را با سینمای جهان مقایسه کنیم؛ هر چند که بخش گریم یکی از معدود بخش هایی است که پا به پای پیشرفت تکنولوژی در سینمای ایران توانسته حرکتی رو به رشد داشته باشد. من معتقدم که چهره پردازان سینمای ایران می توانند بسیار بهتر از آنچه که که تاکنون انجام داده اند فعالیت نمایند اما به دلیل آنکه گریم از یک فیلم جلو نزند این کار را نمی کنند.

چهره پرداز فیلم سینمایی «گشت ارشاد» خاطرنشان کرد: من این را به طور قاطعانه اعلام می کنم که گریم ما در منطقه خاورمیانه حرف اول را می زند و در سینمای منطقه بهترین اجراها و طراحی های گریم توسط چهره پردازان ایرانی در حال انجام است و این مسئله ای است که به راحتی و با نیم نگاهی به آثار تولید شده در سینما و تلویزیون های منطقه قابل درک است.

این چهره پرداز باسابقه سینمای ایران ضمن ابراز خوشحالی از ورود جوانان با استعداد به عرصه چهره پردازی گفت: از آنجا که سینما به لحاظ تکنولوژی پیشرفت های چشمگیری داشته است و امروز عصر ارتباطات و ورود به دنیای مدرن است بسیاری از افراد از جوانان توقع دارند که با توجه به پیشرفت تکنیک کارهای خارق العاده ای انجام دهند که به عقیده من این توقع درستی نیست چرا که بسیاری از جوانانی که امروزه وارد عرصه حرفه ای چهره پردازی شده اند گاهاً برای تهیه یک وسیله ساده معطل می مانند و نمی توانند ابزار ابتدایی را حتی از بازار تهیه کنند پس از این رو بهتر است برخی از افراد متوقع ابتدا در صدد حل اینگونه معضلات مهم برآیند و سپس از جوانان توقع یک حرکت خارق العاده داشته باشند.

چهره پرداز فیلم سینمایی «میم مثل مادر» در خاتمه این گفتگو در مورد جدیدترین فعالیت هایش گفت: به تازگی کار در دو پروژه سینمایی «رخ دیوانه» به کارگردانی آقای ابوالحسن داوودی و «تا آمدن احمد» به کارگردانی آقای صادق صادق دقیقی را به پایان رسانده ام و در صورت تایید هیأت انتخاب با این دو فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور خواهم داشت. فیلم «رخ دیوانه» فیلمی اجتماعی است و طبیعتاً گریمی رئال را طلب می کرد اما فیلم «تا آمدن احمد» به زمان جنگ بر می گردد و در جزایر خارک فیلمبرداری شده است  و طبیعتاً در طراحی چهره پردازی موقعیت جغرافیایی منطقه را در نظر گرفتم، برای مثال شخصیت‌ ها چهره آفتاب‌ سوخته دارند. ویژگی مهم ظاهری آنان که در نگاه من نیز تأثیر زیادی داشت، سنت هایی بود که در جزیره  موجود بود و در کل در واقعی‌ تر بودن طراحی گریم من اثرگذار بود.

گفتنی است؛ مهری شیرازی زاده تا کنون طراحی چهره پردازی ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را بر عهده داشته و به عنوان یکی از باسابقه ترین چهره پردازان سینمای ایران شناخته می شود. «عصر روز دهم»، «بچه های ابدی»، «دست های خالی»، «کافه ستاره»، «زهر عسل»، «واکنش پنجم» و... از جمله آثار سینمایی اوست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.