دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶

محمد نبهان در گفتگو با سینماپرس:

«روایت شیدایی» با زبان و نگاهی جدید پاسخ تکفیری های ضد دین را می‌دهد

محمد نبهان تهیه کننده تلویزیون

سینماپرس: محمد نبهان تهیه کننده تلویزیون تأکید کرد: بایستی با زبان جدید جواب تکفیری ها و کسانی که علیه فرهنگ و دین ما جنگ نرم و نوعی تهاجم فرهنگی راه انداخته اند را بدهیم و برنامه هایی مثل «روایت شیدایی» می تواند این روحیه را در جامعه ما بسط و گسترش دهد.

محمد نبهان تهیه کننده و کارگردان «روایت شیدایی» که در ۱۵ قسمت ۳۰ دقیقه ای برای شبکه اول سیما تولید شده در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: برنامه «روایت شیدایی» با محوریت بررسی تاثیر سبک زندگی، رفتار و ابعاد مختلف زندگانی ائمه اطهار (ع) بر زندگی آحاد افراد جامعه تولید شده است. 

وی افزود: در هر قسمت از این برنامه داستان زندگی چند نفر از افراد جامعه که نخبگان، روحانیون، خانواده شهدا، هنرمندان، ورزشکاران و...هستند از زبان خودشان روایت می‌ شود، اشخاصی که نگاه شان به زندگی دینی است و با نیت جلب رضای خدا انجام وظیفه می‌ کنند و همین تفاوت باعث موفقیت و آرامش روحی زندگی آن ها شده است.

وی ادامه داد: من معتقدم که توسل به ائمه اطهار (ع) تاثیر شگرفی بر زندگی افراد جامعه می گذارد و ما بایستی قبل از عزاداری برای مصائب ائمه اطهار (ع) رفتار آنان را در زندگی مان جاری سازیم و از همین رو در «روایت شیدایی» سراغ آدم هایی رفته ام که به این امر معتقد بوده و توانسته اند به مدارج بالایی در زندگی شان دست پیدا کنند.

این تهیه کننده تلویزیون در مورد چگونگی شکل گرفتن ایده اولیه برای تولید این برنامه اظهار داشت: به عقیده من حاشیه های مراسم های عزاداری ما بسیار زیاد است و از آنجا که معتقد بودم بهترین نکته در زندگی هر فردی سرمشق گرفتن از زندگی ائمه اطهار (ع) است به فکر تولید این برنامه برای پخش در ایام ماه صفر افتادم. ماه صفر، مکمل ماه محرم است ماهی است که در آن، پیام پیروزی خون بر شمشیر طنین انداز می شود و عاشورا در آن التیام می یابد و آرامش پیدا می کند. ماه صفر ماه پیامبر خدا و امام حسین (ع) و امام رضا (ع) است و می تواند انسان ها را به سوی سعادت رهنمون سازد.

نبهان با تأکید بر اینکه «روایت شیدایی» یک تولید معارفی - اجتماعی اما با نگاهی نو و متفاوت است گفت: شاید برای برخی جالب باشد که تیتراژ این اثر را محمد علیزاده خوانده است. ما با این کار می خواستیم به این نکته دست پیدا کنیم که معارف محدودیت ندارد و برای آنکه بتوانیم در شبکه های تلویزیونی مخاطبان را به سمت و سوی دیدن و تماشای برنامه های عقیدتی و معارفی جذب نماییم می بایست از دیدگاه های نویی در این زمینه استفاده نماییم.

وی اضافه کرد: به عقیده من گروه های معارف سیما باید در کنار پخش مراسم های عزاداری، سخنرانی روحانیون و نوحه خوانی و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت (ع) نگاهی امروزی هم داشته باشند تا جوانان را به سمت و سوی خود جذب کنند.

نبهان در خاتمه این گفتگو در مورد فعالیت های بعدی اش اظهار داشت: بلافاصله پس از اتمام پخش مجموعه «روایت شیدایی»، فیلم داستانی «امروز چه کسی می میرد» را که فیلمی با موضوع قرآنی است و به تازگی از شبکه اول سیما کد تولید دریافت کرده را به تهیه کنندگی خودم و کارگردانی سامان سالور کلید خواهم زد که البته تاکنون حضور سالور قطعی نشده است. همچنین یکی دیگر از برنامه هایی که در دست تولید دارم مجموعه ای مستندگونه و ۶۰ قسمتی در مورد شهدای گمنام است که با آزمایش «دی ان ای» که رویشان انجام می شود شناسایی شده و به خانواده هایشان خبر داده می شود.

گفتنی است؛ «روایت شیدایی» را محمد نبهان کارگردانی کرده و سارا عامری (نویسنده)، علی مرتاضیه (تدوین گر) و سهام الدین بهرامی (مجری طرح) این برنامه تلویزیونی بوده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.