سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران

اکبرلو: «شیار ۱۴۳» شخصیت‌‌های ملموس دارد/ پژوهش کلید موفقیت این فیلم است

شیار 143

سینماپرس: منوچهر اکبرلو منتقد سینما گفت: «شیار ۱۴۳» از شخصیت پردازی مناسبی برخوردار است که برای مردم ما ملموس و باورپذیرند ضمن این که فیلم بیشتر موفقیت خود را مدیون روایت و تحقیق و پژوهش آن است.

وی  در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار اظهار داشت: این فیلم پیش از هر چیز مدیون روایت آن است که فیلمساز با پشتوانه ای که از دنیای قصه گویی دارد به خوبی قصه خود را بیان می کند. همچنین پیشینه مطالعاتی و پژوهشی بسیار کمک کرده است که با فضای شخصیت های فیلم آشنایی نسبتاً کاملی داشته باشیم.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه افزود: به هر حال فیلم هایی که به زندگی بازماندگان ، رزمندگان و شهدا می پردازند همواره از این آسیب رنج می برند که فیلمساز فقط بر اساس کلیشه های رایج شخصیت پردازی می کند یا حتی در برخی موارد در دهان آنها دیالوگ می گذارد اما در فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» به دلیل تسلط فیلمساز بر روحیات چنین آدم هایی در نهایت شخصیت های باورپذیر و ملموس خلق می کند.

این منتقد و روزنامه نگار بیان داشت: البته ساختار فیلم بیشتر مناسب یک تله فیلم تلویزیونی است گر چه در این زمانه نمی توان از این اصطلاحات زیاد استفاده کرد و به دلیل سیاست های نادرست تلویزیون و تولید انبوه تله های فیلم های ضعیف و بدون مخاطب در حال حاضر اطلاق تله فیلم بر یک فیلم به معنای ضعیف بودن آن تلقی می شود اما منظور من چنین نیست بلکه منظورم ساختار روایتی ، نمابندی و کارگردانی سنجیده فیلم متناسب با این مدیوم است. برای همین معتقدم این فیلم در پخش تلویزیونی جذاب تر و تاثیرگذارتر است.

اکبرلو تصریح کرد: به نظر من مهمترین ویژگی مثبت فیلم، درک درست و توان کافی فیلمساز برای ایجاد حس و فضای مناسب است چرا که معتقدم بدون ایجاد حس و فضای  مناسب یک فیلم هر قدر عناصر به کار بگیرد قادر به ایجاد همراهی در مخاطب نخواهد بود. دلیل اصلی همراهی، همدلی و تاثیر عاطفی فیلم بر مخاطبان مختلف را در قدرت همین عنصر می بینیم.

این مدرس سینما در ادامه افزود: در مورد بازیگری هم می شود گفت که گر چه بازیگر اصلی این فیلم فراتر از بازی های خود در فیلم های دیگر عمل نمی کند اما به دلیل انتخاب درست از سوی فیلمساز در اینجا در جای مناسب خود قرار گرفته است و همان عناصر بازیگری مانند:  شیوه بیانی و یا حس نگاه ها در اینجا مناسب با شخصیت های اصلی فیلم است بنابراین این شخصیت بر دل می نشیند.

وی یادآور شد: همچنین موسیقی متن فیلم نیز معمولی تلقی می شود که در برخی موارد بیشتر در خدمت ایجاد فضای اصلی فیلم عمل می کند تا خاصیت دراماتیک و نمایشی داشته باشد.

منوچهر اکبرلو در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: از نام فیلم هم سخن بگوییم که گر چه در نگاه اول برای یک فیلم سینمایی داستانی جذاب به نظر نمی رسد اما ترکیب اش تعلیق و سوال ایجاد می کند تا انگیزه ای باشد برای تماشای فیلم.         

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.