سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/ ۹

لیالستانی: باند بازی در سینمای ایران نهادینه شده است / عدالت خواهی در جشنواره‌ها کمتر پیدا می‌شود

حسینعلی لیالستانی*

سینماپرس: حسینعلی فلاح لیالستانی گفت: متأسفانه طی اغلب سال های برگزاری جشنواره فیلم فجر شاهد برخوردهای سلیقه ای هیأت های انتخاب و داوری بوده ایم و از همین رو کمتر توانستیم به مفهوم حق طلبی و عدالت خواهی در سینمای ایران دست پیدا کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «عاشق فقیر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من اعتقاد دارم عملکرد هیأت های انتخاب در اغلب ادوار برگزاری جشنواره فیلم فجر همیشه بحث برانگیز بوده است. این هیأت نقش بسیار مهمی برای ساقط کردن یک فیلم از حیات و یا زندگی دادن به آن دارند اما از آنجا که اکثراً اعضای هیأت انتخاب و داوری جشنواره به صورت کاملاً سلیقه ای و بدون در نظر گرفتن پارامترهای سینمایی و تنها بر اساس سلیقه خود دست به انتخاب فیلم های می زنند سینمای ایران هچگاه نتوانسته به مفهوم واقعی حق طلبی و عدالت خواهی دست پیدا کند.

این کارگردان سینمای ایران در ادامه این گفتگو با تأکید بر اینکه هیچگاه نباید باند بازی و برخورد سیاسی و جناحی در عملکرد اعضای هیأت انتخاب دیده شود اظهار داشت: متاسفم از اینکه باید ابراز کنم باند بازی در تمامی ارکان سینمای ایران نهادینه شده است و این مهم در عملکرد هیأت انتخاب جشنواره نیز دیده می شود. برای انتخاب یک فیلم هم ساختار و هم مضمون بسیار مهم است و اعضای هیأت انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر هم باید به این امر مهم توجه داشته باشند و محتوا و فرم را بر روابط میان خود با فیلمسازان ارجح بدانند.

کارگردان فیلم سینمایی «ساکن خانه چوبی» خاطر نشان کرد: دیگر دوران فیلم ضعیف در سینمای ایران به پایان رسیده است و از همین رو اعضای هیأت انتخاب نباید فیلم های ضعیف و سردستی را به جشنواره فیلم فجر راه بدهند. نکته مهمی که طی اغلب سال های برگزاری جشنواره فیلم فجر دیده شده این است که هیأت های انتخاب اغلب فیلم های خوب و خوش ساخت را در بخش های جنبی و یا خارج از مسابقه به نمایش در می آوردند و تعدادی فیلم ضعیف را با یکی دو فیلم خوب و متوسط در بخش اصلی سودای سیمرغ قرار می دهند که این باعث حیرت بخش اعظمی از اهالی سینمای ایران شده و هنوز ما نتوانسته ایم دلیل این رفتار را درک کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شاهد انتخاب صحیح اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باشیم.

گفتنی است؛ حسين علي ليالستانی متولد ۱۳۴۰ ليالستان، فارغ التحصيل كارگردانی از دانشكده سينما تئاتر دانشگاه هنر است. وی در سال ۱۳۷۰ با ارائه فيلم كوتاه «دوستی در بلنديها» به عنوان پايان نامه فعاليت هنری خود را آغاز كرد. «می زاک»، «تابلویی برای عشق» و «بلندی های صفر» از جمله آثار سینمایی این کارگردان هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.