شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/ ۹

حمید بهمنی: اندیشه های سکولار به سینمای انقلاب ضربه زده است/ چرا باید در جشنواره فیلم فجر آثار ارزشی«هو » شوند؟!

حمید بهمنی*

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینمای ایران گفت: در دوره ای افرادی به عنوان سیاست گذاران کلان فرهنگی کشور فعالیت می کردند که اندیشه های غلط شان را که ریشه در تفکر سکولار و با تفکر حضرت امام خمینی (ره) تضادهای بسیاری داشت را بر سینمای ایران حاکم کرده و ضربه های مهلک و جبران ناپذیری را به سینمای ارزشی زدند.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین نبرد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر بخواهیم به جشنواره فیلم فجر نگاه دقیق و موشکافانه ای داشته باشیم می توانیم آن را به ۳ دوره تقسیم نماییم. قسمت اول سینمای وفادار به آرمان و اعتقادات که در دهه ۶۰ نمود عینی داشت. در این دهه مسائل باندی و سیاسی و جناحی در سینمای ایران وجود نداشت و همه فیلمسازان و سینماگران با استقلال و آرمان گرایانه دست به تولید فیلم می زدند که با یک نگاه به لیست فیلم های تولید شده در این ایام می توان به این امر مهم دست یافت. در این دوران حتی فیلمسازان اجتماعی هم فیلم هایی به شدت سالم و خوش ساخت می ساختند و از این رو سالم ترین دوران برگزاری جشنواره فیلم فجر را می توان در همین ایام دانست چرا که سیاست های سینما به نوعی با تفکر انقلابی همخوانی داشت و همه اجزای سینما در راستای نیل به اهداف و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته می شد.

وی ادامه داد: اما از اواسط دهه ۷۰ وقتی با تغییر دولت مواجه شدیم و تفکر اصلاحات با رویکرد تسامح و تساهل و تکثر گرایی وارد مدیریت کلی کشور شد آنچنان که روی همه ارکان جامعه تاثیر منفی خود را گذاشت بر روی فرهنگ و هنر نیز تاثیری به شدت تند و مخرب گذاشت به نحوی که سینمای فرهنگی، ارزشی، اخلاقی، خانواده و دفاع مقدس به سطحی ترین شکل ممکن رسید و دیگر شاهد هیچگونه نگاه ارزشی و اخلاقی در فیلم ها و تولیدات سینمای ایران نبودیم و مسئولین سینمایی حتی پا را فراتر نهاده و از خطوط قرمز نیز عبور کردند که زمامداران آن دوران با توجیه تسامح عملکرد خود را منعکس می کردند این در حالی بود که بسیاری از فیلمسازان که دغدغه انقلاب و نظام را داشتند در این دوران اجازه کار پیدا نکردند به نحوی که بنده قبل از دوران اصلاحات پروانه ساخت فیلم «آن مرد آمد» را گرفته بودم که در دوران اصطلاحات به من اجازه کار داده نشد و نزدیک به ۱۰ سال پروژه من روی زمین ماند.

بهمنی با تأکید بر اینکه در دوران اصلاحات پارادوکس میان اندیشه و رفتار مدیران زیاد دیده می شد و تفکرات اکثریت مدیران سینمایی ریشه در تفکر سکولار داشت اظهار داشت: در این دوره افرادی به عنوان سیاست گذاران کلان فرهنگی کشور فعالیت می کردند که اندیشه های غلط شان را که ریشه در تفکر سکولار و با تفکر حضرت امام خمینی (ره) تضادهای بسیاری داشت را بر سینمای ایران حاکم کرده و ضربه های مهلک و جبران ناپذیری را به سینمای ارزشی زدند، آن ها سینمای تلخ و گزنده را به سینمای شریف ما وصله زدند و به جای آن سینمای دفاع مقدس را به حداقل رساندند و ضربه هولناکی بر پیکره سینمای ارزشی وارد آوردند.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: اما در دوران گذشته و در دهه سوم انقلاب سینمای ایران میان تفکرات اصلاح طلبی و آرمان خواهی و ارزشی معلق مانده بود و به نوعی نه تنها سینماگران که مدیران سینمایی نیز نمی دانستند که تکلیف چیست و باید بعد از گذر از دوران اصطلاحات برای سینمای ایران چه کاری انجام داد. اما آنچه مهم است اینکه سینمای ما امروز باید به سمت آرمان خواهی برود و جشنواره فیلم فجر بایستی رویکرد انقلابی داشته باشد. سینمای ایران نیاز به تولید آثاری چون «چ» و «شیار ۱۴۳» دارد و در حوزه اجتماعی نیز باید فیلم هایی با سبک و سیاق «رنگ خدا» و «بچه های آسمان» ساخته شود این مسئله مهمی است که ما آرام آرام از آن فاصله گرفته ایم.

این کارگردان باتأکید بر اینکه مدیریت کلان فرهنگی کشور دچار نوعی افسار گسیختگی شده و هرکسی به دلیل دیجیتال شدن سینما به راحتی به عنوان فیلمساز به جرگه سینماگران ایران می پیوندد و این برای سینمای ایران به شدت مضر است گفت: طی این سال ها همواره شاهد آن بوده ایم که نیروهای نالایق که بعضاً شبه روشنفکران در میان آن ها دیده می شدند وارد سینمای ایران شده و به سینمای ایران ضربه زده اند. ما باید آکاه باشیم که روشنفکری بد نیست اما سینمای ما جنسی از سیاهی و زشتی ها را نشان می دهد و هیچگونه نگاه منصفانه ای در آن یافت نمی گردد.

بهمنی در خاتمه این گفتگو افزود: سینمای امروز ایران به شدت مورد تاخت و تاز عده ای که اندیشه و تفکر سکولاری دارند قرار گرفته است و این افراد با تیشه به ریشه فرهنگ ایرانی اسلامی ما ضربات مهلکی وارد آورده اند چرا که برخی مدیران رویکردی به فرهنگ انقلابی ما در سال ۵۷ ندارند و در برابر حرکت خزنده این دسته افراد بی انگیزه اند و همین باعث شده که طی سال های اخیر شاهد باشیم در ایام جشنواره فیلم فجر فیلم های ارزشی و انقلابی و شاخص در سینماهای رسانه ها «هو» و مسخره می شود. مسئولیت جشنواره فیلم فجر مسئولیت خطیری است و این جشنواره باید بلا استثنا در راستای اندیشه های ناب انقلابی و نظام باشد درست همانگونه که ما شاهد هستیم در سینمای آمریکا تنها فیلم هایی مجوز ساخت دریافت می کنند که مسئولان کاخ سفید و پنتاگون آن ها را تأیید می کنند در ایران نیز باید دست به تولید فیلم هایی بزنیم که هویت نظام اسلامی ما را تایید می کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.