جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷

پرکاری یک طراح صحنه و لباس در سال ۹۳

حضور «اصغر نژادایمانی» با ۵ فیلم مجیدی، امامی، جوزانی، علیمردانی و صمدی در جشنواره فیلم فجر سی و سوم

اصغر نژاد ایمانی*

سینماپرس: اصغر نژادایمانی طراح باسابقه صحنه و لباس سینمای ایران گفت: در صورت تأیید هیأت انتخاب با ۵ فیلم «محمد(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی، «مبارک» به کارگردانی محمد امامی، «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «مشرف به کوچه بی نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی و «پدر آن دیگری» به کارگردانی یدالله صمدی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور خواهم داشت.

طراح صحنه و لباس فیلم «بچه های آسمان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من مدت زیادی را درگیر طراحی پروژه عظیم فیلم «محمد (ص)» بودم و از همین رو نتوانستم فعالیت زیادی در سینما داشته باشم. طراحی صحنه جدیدترین فیلم آقای مجیدی آنقدر سنگین بود که به جرأت می توانم تأکید کنم که ما چنین طراحی سنگینی را تا کنون در هیچیک از پروژه های سینمایی و تلویزیونی مان نداشته ایم.

وی افزود: به عنوان نمونه در یکی از صحنه های فیلم که اطراف جزیره قشم فیلمبرداری آن صورت می گرفت ما شاهد وقوع یک معجزه هستیم که برای مردمان فقیری که مدت ها است نتوانستند از دریا صیدی به دست بیاورند به ناگهان هزاران تن ماهی در ساحل ریخته می شود که اجرای این کار برای تیم عظیم طراحی صحنه که گاهاً تعداد آن ها تا ۹۰ نفر هم می رسید کار بسیار طاقت فرسا و کمر شکنی بود اما در هر حال با عشق به خاتم پیامبران و تلاش های شبانه روزی ما این فضا خلق شد.

نژاد ایمانی با تأکید بر اینکه کار در پروژه عظیم «محمد (ص)» برایم تجربه بسیار مبارکی بود گفت: زمانی که قرار بود برای خانه حضرت محمد (ص) آکسسوار طراحی کنم تا شب های متمادی درگیر فضای ذهنی عجیبی شده بودم و در عین سختی کار طی مدت فیلمبرداری فضای معنوی عمیقی اطراف مرا احاطه کرده بود که در تمامی عمرم تجربه ای چنین شگرف را نداشتم. همکاری با این پروژه غظیم و فاخر یک چالش بسیار بزرگ در کارنامه هنری و زندگی ام است و بسیار خوشحالم که توانستم در این پروژه از جان و دلم فعالیت کنم.

این طراح صحنه و لباس در مورد نمادهای استفاده شده در این فیلم گفت: سعی من بر این بود که از الگوها و نمادهای ایرانی اسلامی در این فیلم استفاده کنم چرا که این فیلم در مورد تاریخ اسلام و پیامبر اسلام است و اصولاً می بایستی برای آن از الگوهای اسلامی بهره برد و به همین دلیل نمی توانستم از طراحی های خاصی که در فیلم های هالیوودی و غربی شاهد آن هستیم در این فیلم بهره ببرم و مطمئن هستم که به دلیل معنویت زیادی که در فضای این فیلم وجود دارد عموم مردم و مخاطبان از این فیلم لذت خواهند برد.

وی در مورد سایر فعالیت هایش در حوزه سینما که او را به یکی از پر کارترین طراحان صحنه در سال ۹۳ بدل کرده است گفت: به لطف خدا طی سال گذشته در فیلم های زیادی حضور داشته ام که هر یک از آن ها در نوع خود کاری خلاقانه و بدیع محسوب می شدند. به عنوان نمونه فیلم «ایران برگر» به کارگردانی آقای جعفری جوزانی کلاً سبک جدیدی از فیلمسازی را به سینمای ایران ارائه خواهد کرد و کار در این پروژه بسیار مشکل بود و حواشی های زیادی هم برایش به وجود آمد. داستان «ایران برگر» در فضای کمدی شلوغ و در عصر کنونی روایت می شود ماجرای فیلم در مورد اهالی روستایی است که برخی از آن ها با حرص و طمع خواستار کسب قدرت در بین اهالی روستا هستند که به صورت طنز در آمده است و قطعاً با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو می شود.

وی همچنین در مورد فیلم «مبارک» به کارگردانی محمد امامی نیز اظهار داشت: این فیلم اولین تجربه رئال انیمیشن در سینمای ایران است و اثر بسیار قابل قبولی از آب درآمده است چرا که کارگردان بسیار خوش ذوقی در پشت کار وجود داشت که هم بر تکنیک انیمیشن به خوبی مسلط بود و هم درک درستی از فضای هنری فیلم داشت. در این پروژه شخصیت های افسانه ای شاهنامه با استفاده از تکنیک های انیمیشن جان می گیرند و ضمن خلق داستان های ماجراجویانه، زمینه را برای شناخت هر چه بهتر مخاطبان از این شخصیت های اسطوره ای فراهم می سازنند و لوکیشن های این فیلم هم در تهران، مازندران، چالوس و نمک آبرود بود.

نژاد ایمانی با تأکید بر اینکه فیلم «مشرف به کوچه بی نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی یک درام اجتماعی خوش ساخت و جزو بهترین آثار این کارگردان محسوب می شود گفت: من مطمئن هستم که این فیلم با استقبال زیادی از سوی عموم مخاطبان روبرو خواهد شد. در این فیلم به دلیل آنکه فضای کنونی جامعه روایت می شود من بالاجبار طراحی صحنه بسیار رئالی را در نظر گرفتم که مورد پسند کارگردان فیلم واقع شد.

طراح صحنه و لباس فیلم «پستچی سه بار در نمی زند» در مورد جدیدترین فعالیت خود نیز اظهار داشت: این روزها مشغول کار در فیلم «پدر آن دیگری» به کارگردانی آقای یدالله صمدی هستم که همچنان مشغول فیلمبرداری هستیم و امیدوارم که این فیلم بتواند در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد چرا که برای اولین بار است که سینمای ما نگاه دقیق و موشکافانه ای به اقتباس از یک رمان ادبی پرداخته و نعل به نعل به صورت دقیق از آن وام گرفته است و می تواند برای سینمای ایران اتفاق خجسته ای قلمداد شود. طراحی صحنه و لباس این فیلم به دلیل آنکه داستان در حدود ۲۰ سال قبل روایت می شود کار نسبتاً سختی است چرا که اصولاً آثاری که قرار است عصر معاصر را خلق نمایند به دلیل شنانخت نزدیکی که مخاطبان از آن عصر و فضا دارند نسبت به سایر آثار سخت تر و سنگین تر می باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.