سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷

نقد شفاهی فیلم‌های در حال اکران

آذین: «شیار ۱۴۳» اثری بی‌ادعا در نمایش ناگفته‌های دفاع مقدس است

شیار 143

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما در بررسی «شیار ۱۴۳»گفت: این فیلم اثری بدون ادعا، باورپذیر و ارزشی از زندگی در راستای زندگی اجتماعی و دفاع مقدس در عرصه سینمای فرهنگی مقاومت است.

وی به خبرنگار سینماپرس گفت: دومین تجربه سینمایی نرگس آبیار در مقام کارگردان فیلمی صادق ، صمیمی درباره ارزش ها، مفاهیم  فرهنگی، مذهبی ، اهداف، آرمان های دفاع مقدس ، واگویه های زندگی و شخصیت یک مادر شهید منتظر است. 

آذین یادآور شد: این فیلمساز جوان که کار هنری خود را با نگارش داستان و فیلمنامه آغاز کرده است با نگاه محترم و ارزشی به باورهای دینی و فرهنگی جامعه فیلمسازان کشور را به بازخوانی اندیشه های خود و جامعه فراخوانده و آن ها را به احترام برای مردم ترغیب کرده است.

این منتقد و روزنامه نگار تصریح کرد: نگاه تازه و بکر به شخصیت مادر به ویژه مادر یک شهید که رنج سال ها دوری را به جان خریده تا شاید روزی فرزنده رزمنده اش را دریافت کند، بستر اصلی رخدادهای مرتبط با مفاهیم و ارزش های دفاع مقدس، جهاد، شهادت، مقام والای خانواده شهدا ، کرامت های مادر و به خصوص مادر شهید و مقوله های صبر، انتظار، توکل، ایثار و ایمان در فیلم خوش پرداخت «شیار ۱۴۳» است.

آذین  خاطرنشان کرد: این فیلم که به یمن امتیازهای موضوعی، داستانی، محتوایی، زیبا شناسی و سینمای خود با تکیه بر ساختار منجسم فیلمنامه، روایت تاثیرگذار و  جذاب تصویری ، کارگردانی جمع و جور، بازی خوب مریلا زارعی ، توصیف سینمایی لحظه های تنهایی و انتظار یک مادر با استقبال تماشاگران مواجه شده و واکنش های مثبت و حمایت اهالی متعهد هنر و سینما به ویژه هنرمند صاحب نام سینما ابراهیم حاتمی کیا و مخاطبان اجتماعی را به دنبال داشت، بهترین و بیشترین جوایز خود را از مردم و جشنواره سی و دوم فجر به دست آورد و نرگس آبیار را در مسیر درست تکامل سینمایی اش قرار داد.

این مدرس سینما تصریح کرد: «شیار ۱۴۳» اثری بدون ادعا، باورپذیر و ارزشی از زندگی و در راستای زندگی اجتماعی و دفاع مقدس در عرصه سینمای فرهنگی مقاومت است. ساخته تاثیرگذار نرگس آبیار از بهترین های سینمای داستانی مقاومت و کم داشت های مطلوب را در دستور کار سازندگان آثار دفاع مقدس می تواند، باشد.

وی گفت: این فیلم خوب یادآور می شود که هنوز ناگفته ها، کم گفته ها و سوژه های بسیاری در ارتباط با دفاع مقدس، شهدا، جانبازان، ایثارگران، آزادگان و مظلومان سراسر جهان وجود دارد که می توان و باید با نگاه امروزی و به شیوه هنرمندانه در قالب فیلم و تصویر آن ها را برای مردم ایران  منطقه و جهان اسلام و دنیای کنونی به تصویر کشید و راه مقاومت و انسانیت را به تماشاگر نشان داد.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطر نشان کرد: نرگس آبیار در صورت هوشیاری ، کسب تجربه و دانش بیشتر سینمایی ، اجتماعی و پرهیز از سینماگران کاسبکار، سینمایی گیشه و حرکت در مسیری که آن را خوب و هدفمند آغاز کرده می تواند یکی از امیدهای سینمای ارزشمند دینی، مقاومت و ملی ایران باشد.      

نظرات

  • جواد ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ - ۱۱:۲۸
    2 0
    چه جمله زیبایی «شیار 143» اثری بدون ادعا و باورپذیر از ارزشهای زندگی است
  • ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ - ۱۳:۰۵
    2 0
    شیاری در قلب مخاطب با بازی عالی مریلا زارعی
  • ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ - ۱۵:۲۰
    1 0
    شیار فیلم خوبی بود کلی احساساتس شدم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.