چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۶

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد

جلیلی: صراحت کلام مهم ترین مسئله آثار عاشورایی است/ آثاری که از دل بر می‌آیند ماندگارند

قطار شعر ابوالفضل جلیلی

سینماپرس: ابوالفضل جلیلی کارگردان سینما صبح امروز گفت: به عقیده من مهمترین مسئله ای که باید در فیلم های عاشورایی و در فیلمنامه و یا حتی در مدیحه سرایی و مداحی در مورد عاشورا عنوان شود صراحت در کلام است؛ مخاطب باید متوجه اتفاقات رخ داده در عاشورای حسینی شود.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس پیرامون اینکه فیلم های عاشورایی برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب باید از چه شاخصه هایی استفاده کنند اظهار داشت: از قدیم  گفته اند که سخنی که از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند؛ آثار هنری باید بر اساس عشق و برآمده از دل باشد تا در ذهن مخاطب ماندگار شود. 

جلیلی در ادامه افزود:  وادی حسینی (ع)، وادی عشق است که باید با دل وارد آن شد و اگر قرار است فیلمی در این حوزه ساخته شود، باید بر دل ها بنشیند؛ اما متاسفانه تاکنون اکثر فیلم هایی که در این سوژه کار می شوند بر دل نمی نشیند چرا که بارزترین عنصر تحت عنوان عشق و علاقه در آنها  وجود ندارد و فیلم ها فقط به لحاظ مالی تامین شده است.

وی در ادامه با بیان این نکته که اگر برخوردهای سیاسی و جناحی در این زمینه وجود نداشته باشد قطعا شاهد آثار بسیار خوبی در زمینه آثار عاشورایی خواهیم بود توضیح داد: در میان انبوهی از تولیدات سینمایی حتی اگر یک فیلم با فلسفه درست عاشورایی در کشور ساخته شود، همان یک فیلم به اندازه کافی بر مردم تاثیرگذار خواهد بود.

این کارگردان سینما در ادامه صحبت های خود با اشاره به برخی ویژگی های فیلم های تاریخی و مذهبی اشاره کرد و افزود: اگرچه بر صراحت قصه و پرهیز از تحریف های مرسوم تأکید دارم ولی در آثار مذهبی و عاشورایی نباید همه چیز را به وضوح نشان دهیم و باید بگذاریم مخاطب براساس آن چه که در ذهنش است فیلم را تصویر کند.

ابوالفضل جلیلی در پایان این گفتگو با اشاره به ممنوعیت نمایش چهره امامان معصوم در فیلم های مذهبی نیز گفت: به نظر من این کار درستی است چون تماشاگر باید با چشم دل این عزیزان را تصور کند و نه با چشم سر.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.