شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳

تاثیر مثبت و منفی آثار سینمایی برکودکان/ ۵

سعادت نیا: بهره‌مندی از ادبیات کلاسیک ایران منجر به رشد و اغنای سینمای کودک خواهد شد

علیرضا سعادت نیا

سینماپرس: علیرضا سعادت نیا کارگردان سینما با بیان اینکه برای ساخت فیلم های ویژه کودکان و غنی کردن این ژانر می توانیم از ادبیات کلاسیک کشورمان الهام بگیریم گفت: همواره باید به فکر رشد و ارتقاء سینمای کودک باشیم و برگزاری جشنواره کودک هم در جهت رشد و تکامل این گونه مهم سینمایی است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد تاثیرات مثبت و منفی آثار سینمایی بر کودکان اظهار داشت: به نظر من در طول ۲۷ دوره برگزاری جشنواره کودک و نوجوان، فیلم های خوب زیادی در زمینه سینمای کودک ساخته شده است و نمی شود ساخت این فیلم های خوب و ارزشمند را انکار کرد.  

کارگردان «مصائب چارلی» ادامه داد: در مورد بحث اخلاق و تربیت هم در طول این سالها فیلمهای خوبی از سوی کارگردانان قدیمی سینما ساخته شد و بعد از انقلاب هم آقایان محمد علی طالبی و ابراهیم  فروزش هم  فیلم های خوب آموزشی و تربیتی بسیاری ساخته اند و البته بسیاری از کارگردانان نسل بعد نیز فیلم‌های ارزشمندی خلق کرده‌اند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه فکر تازه ای در راستای جذب کودکان را می‌شود عملی کرد توضیح داد: آثار سینمای کودک و نوجوان ما باید تلفیقی از تکنیک، رعایت اصول اخلاقی و تربیتی و علاقه‌مندی‌های کودکان و نوجوانان در سطح جهانی با فرهنگ خودمان باشد.

سعادت‌نیا در این باره ادامه داد: برای ساخت کار کودک، باید پلی بین نیاز‌های کودکان و پیام‌های جامعه با جذابیت‌های بصری زده شود، به این معنا که ضمن رعایت فرهنگ خودمان، باید تلفیقی با فرم و تکنیک های روز جهان پیرامون خود داشته باشیم تا از این راه، بتوانیم فیلم‌هایی جذاب و تاثیرگذار بسازیم.

این کارگردان سینما،  وضعیت اکران و توزیع فیلم‌های ویژه کودکان و نوجوانان درچند سال گذشته را مطلوب و خوشایند ارزیابی نکرد و توضیح داد: به طور معمول، سالی یک بار از سینمای کودک صحبت‌هایی می‌شود که در دل آن از اهمیت به نسل جدید و حوزه های تربیتی کودکان و نوجوانان سخن به میان می‌آید اما متاسفانه همه این صحبت‌ها با همه خوب بودنشان، در حد حرف می‌مانند و کسی به آن صحبت‌ها، جامه عمل نمی‌پوشاند.

وی در پایان این گفتگو  گفت: در دوره‌هایی، کارگردانان حرفه‌ای نظیر ناصر تقوایی، بهرام بیضایی و ... آثار خوبی در حوزه کودک ساختند، اما متاسفانه این مهم آن‌طور که باید و شاید ادامه پیدا نکرد.

نظرات

  • مینا ۱۳۹۳/۰۷/۱۲ - ۱۹:۲۴
    0 0
    بیضایی و تقوایی رو خوب اومدی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.