پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶

سینماگران و «روز سینما»؛

نجفی: حل مشکلات سینمای ایران منوط به تعریف دقیق مناسبات و ارتباطات میان دولت و اهالی سینماست

محمد علی نجفی*

سینماپرس: محمدعلی نجفی کارگردان سینما همزمان با فرا رسیدن روز سینما به سینماپرس گفت: تا نسبت و ارتباط میان حکومت و دولتها با اهالی فعال در حوزه سینما بطور دقیق مشخص نشود مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری سینما در این کشور حل نخواهد شد.

نجفی در گفتگو با خبرنگار ما تصریح کرد: «سالهاست هنر سینما در ایران از خلاهای ارتباطی رنج میبرد در حالیکه سینما به عنوان یک رسانه بر مبنای اصل ارتباطات و بالطبع تعامل و گفتگو میتواند بین مخاطبان خود موثر واقع شود.»

کارگردان سریال «سربداران» با اشاره به ضرورت ایجاد فضای گفتگو در بین سینماگران و توجه نهادها و دستگاههای مرتبط دولتی به خواسته های اهالی سینما خاطرنشان ساخت: رویدادهایی چون روز سینما فرصت خوبی است که هم همکاران سینمایی، هم دولتی ها و هم رسانه ها نحوه تعامل خود را مورد تجدید نظر قرار بدهند و تلاش خود را برای تحکیم ارتباطات و نزدیکی سلائق خود مصمم کنند تا شرایط پیشرفت سینما فراهم شود.

وی «سینما» را ابزاری مفید برای تعالی و اعتلای ارزشهای انسانی دانست و گفت: فعالان این حوزه نباید فراموش کنند که همه تلاشها و فعالیتها برای نزدیک شدن انسانها به یکدیگر زیر چتر اصول و مبانی اخلاقی و بشردوستانه است و ما در دهه های گذشته بارها نتیجه مثبت این رویکرد و رفتار را تجربه کرده ایم.

نجفی اظهار داشت: «متأسفانه برخی سینماگران به سینما تنها به چشم یک وسیله برای گذران زندگی نگاه می کنند. سینما حرفه و علاقه ما است و وقتی کاری با عشق انجام شود نتیجه موثرتر و ماندگارتری می دهد تا زمانی که کاری را از روی عادت و به مثابه یک شغل اصطلاحأ سازمانی و کارمندی انجام دهیم.»

نجفی اظهار داشت: «ما باید باور کنیم سینما هنری جمعی است و به شکل فردی نمی شود در مورد آن فکر کرد و تصمیم گرفت. جنبه فردی سینما می شود کارگردان، فیلمبردار، فیلمنامه نویس و ...، که هر فردی در حوزه تخصصی خودش باید خلاقانه فکر کند اما همه این متخصصان در جمع، سینما را شکل می دهند.»

وی در همین خصوص بیان داشت: « هر چیزی که برآمده از جامعه مدرن باشد اساساً متکثر است؛ سینما هنر مدرنیته است و جامعه مدرن از شرایط متکثر جان می گیرد؛ به این شکل به جامعه مدنی هم می رسیم و لذا سینما یکی از مهم ترین عوامل برای بوجود آوردن فرهنگ در یک جامعه مدنی است.»

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.