سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷

رونمایی از پوسترهای جشنواره مقاومت

فهیم: سینمای مقاومت برهم زننده آرزوی آمریکا در تخریب فرهنگ ملل است

محمدتقی فهیم

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینما گفت: «جرج فرید من» در جایی می‌گفت که قرن اخیر،قرن آمریکاست. آمریکا با تخریب فرهنگ ملل مختلف سعی در یکدست کردن جامعه دارد. سینمای مقاومت می‌تواند برهم زننده این هدف و آرزوی آمریکا باشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس،  مراسم رونمایی از اقلام تبلیغی و پوسترهای  سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت  صبح امروز با حضور سید عبدالله صفی‌الدین (نماینده حزب‌الله لبنان)، محمد خزاعی (دبیر جشنواره)، غلامرضا منتظمی (معاون دبیر جشنواره افق نو)، حسین نیرومند (مدیر هنری جشنواره فیلم مقاومت)، جواد جباری (مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت)، محمدرضا شرف‌الدین (مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس) و جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه  برگزار شد. 

بنابراین گزارش اجرای این برنامه برعهده پژمان لشگری بود.

نیرومند: برگزاری این جلسه نقش موثری در بهتر دیده شدن پوسترهای جشنواره دارد

بنابراین گزارش، حسین نیرومند، مدیر هنری جشنواره فیلم مقاومت در ابتدای این مراسم اظهار داشت: در جشنواره‌ها حوزه اقلام تبلیغی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. برگزاری این جلسه نقش موثری در بهتر دیده شدن پوسترهای جشنواره دارد.

وی در ادامه افزود: در طراحی پوسترها به سه نکته توجه شده است، اول توجه به ایده در طراحی پوسترها است، این ایده‌ها هستند که در ذهن مخاطب باقی می‌مانند نه فرم پوسترها و نکته دوم سادگی پوسترها و نکته سوم وجود روح ایرانی در آنهاست.

مدیر هنری جشنواره فیلم مقاومت در ادامه با اشاره به ۴ پوستر طراحی شده برای جشنواره بین المللی مقاومت توضیح داد: پوستر اصلی این جشنواره را سید حسن موسی‌زاده طراحی کرده است.

برپایه این گزارش، در ادامه برنامه محمد خزائی، محمد حسین نیرومند، جواد جباری و محمد رضا شرف‌الدین از پوستر اصلی جشنواره رونمایی کردند و قرار شد  این پوستر پس از برگزاری جشنواره مقاومت در موزه دفاع مقدس نگهداری شوند.

 

صفی الدین: از همه فیلمسازان دعوت می‌کنم که روی شخصیت عماد مغنیه پژوهش کنند

در ادامه این مراسم، پس از آن که سید عبدالله صفی‌الدین برای رونمایی از پوستر جایزه ویژه عماد مغنیه به روی سن آمد طی سخنرانی گفت: هدف اصلی این جشنواره تعریف قدرت اسلام و مقاومت است. مقاومت به معنای حقیقی آن بعد از انقلاب اسلامی در منطقه شکل گرفت. مقاومت به انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) مدیون است.

وی در ادامه افزود: عماد مغنیه به دست ولایت تربیت شد، او با فرهنگ ولایت انس داشت و هرکسی راه ولایت را انتخاب کند، خدا راه‌هایی برای او باز می‌کند و به رشد او کمک می‌کند. من از کودکی با شهید عماد مغنیه بزرگ شدم و مراحل تحول را روز به روز در شخصیت او دیدم.

صفی‌الدین با ذکر خاطره‌ای از این شهید نیز گفت: وقتی من به همراه چند دکترای استراتژیست ایرانی به دیدار سید حسن نصرالله رفتم، او هم در جلسه حضور داشت، صحبت‌های او باعث شده بود که کارشناسان ایرانی از من سوال کنند که آیا او مسئول مسائل استراتژیک حزب‌الله است؟ او یک نابغه در مسائل استراتژیک بود و در زمانی که حزب بعث در لبنان قدرت را در دست داشت، او به همراه جوانان دیگر حزب‌الله، طی دوسال آن ها را سرنگون کردند.

وی در ادامه سخنرانی خود گفت: من از همه فیلمسازان دعوت می‌کنم که روی شخصیت عماد مغنیه پژوهش کنند. او شخصیتی جامع داشت که نور ولایت در دلش بود و  اکنون جامعه اسلامی نیاز به صدها نفر مانند عماد مغنیه دارد. با توجه به مسائل روز اسلام مانند تکفیری‌ها از همه برای شناخت این شخصیت دعوت می‌کنم. باید در جشنواره مقاومت هم فرصتی برای مطالعه درباره این شخصیت ایجاد کرد. خون این شهید ثمرات زیادی داشت که یکی از انها پیروزی فرزندانش دربرابر تکفیر‌ی‌ها بود.

در ادامه این مراسم از پوستر بخش جلو‌ه‌گاه نور جشنواره بین المللی مقاومت که به آثار بسیجیان هنرمند اختصاص دارد توسط حجت‌الاسلام افضل‌بیگی رونمایی شد.

بنابراین گزارش در ایدامه این مراسم ، پوستر بخش افق‌نو جشنواره بین المللی مقاومت نیز که از ۵ مهرماه برگزار می‌شود توسط غلامرضا منتظمی رونمایی شد.

 نادرطالب‌زاده، دبیر جشنواره افق نو به دلیل سفر به لبنان نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند. پوستر این بخش توسط مرتضی شجاعی طراحی شده بود.

 

منتظمی: برگزاری جشنواره افق نو در کنار جشنواره فیلم مقاومت اتفاق مهمی است

 

منتظمی طی سخنرانی خود گفت: برگزاری جشنواره افق نو در کنار جشنواره فیلم مقاومت اتفاق مهمی است. اکنون جریان مقاومتی در جهان به وجود آمده است که ایران رهبری آن را برعهده دارد. فعالان فرهنگی غربی نیز که علیه جریان مسلط صهیونیست‌ها بر فرهنگ غرب مبارزه می‌کنند تحت تاثیر ایران هستند. جشنواره افق نو پنجره‌ای برای معرفی آنهاست. از پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها می‌خواهم که به این افراد بپردازند.

وی در ادامه افزود: تمدن غرب که اکنون تاثیرگذارترین تمدن دنیاست در حال افول است و ایران نقش مهمی در این افول دارد.

در ادامه این مراسم از تیزر سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که توسط امیر پوروزیری ساخته شده بود، رونمایی شد و پس از آن، به دلیل رونمایی پوستر ۴ چهره فرهنگی-هنری که قرار است در جشنواره مقاومت از آنها تجلیل شود برای سخنرانی دعوت بعمل آمد.

در بخش نخست، جواد جباری، محمد رضا شرف‌الدین و محمد خزائی از جهان بخش سلطانی، بازیگر سینما و تلویزیون تجلیل کردند.

 

سلطانی: افتخار می کنم که ۸ ماه در خدمت مرحوم ملاقلی پور در فیلم «افق» بودم

این بازیگر گفت: ما کسانی را در عرصه هنر مقاومت از دست دادیم که شیر مردان این عرصه بودند. از جمله این افراد می‌توان به زنده یاد رسول ملاقلی‌پور اشاره کرد که من ۸ ماه در فیلم سینمایی «افق» با او همکار بودم.

وی در ادامه افزود: در زمان جنگ من با مجتبی راعی و محمد رضا شرف‌الدین در سپاه دانشگاهی اصفهان بودم. در آنجا تئاتر تدریس می‌کردم. هیچوقت گروه ما برای اجرا تئاتر کامل نشد زیرا همواره کسانی که با ما برای اجرای تئاتر تمرین می‌کردند در حین تمرین‌ها در عملیات‌ها شهید می‌شدند.

 

شعبانی: امیدوارم روزی قدر سینمای ایران و دفاع مقدس را بدانیم

همچنین مرتضی شعبانی، مستندساز و مدیر مرکز مستند حقیقت دومین فردی بود که در سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت مورد تجلیل قرار گرفت.

وی گفت: امیدوارم روزی قدر سینمای ایران و دفاع مقدس را بدانیم. در سفری که به ترکیه داشتم، مدیران شبکه‌های ترکیه‌ای از سینمای ایران به عنوان قله‌ای یاد می‌کردند. آن ها فیلم‌های «خداحافظ رفیق» ساخته  بهزادپور و «پرواز در شب» ساخته شادروان رسول ملاقلی پور  را خیلی دوست داشتند و می‌خواستند من برایشان بخرم.

شعبانی یادآور شد: دیگر به جز چند کشور اروپایی در دنیا صنعت سینما ملی وجود ندارد. تنها سینمای ایران است که به هالیوود طعنه می‌زند و می‌تواند روبروی آن بایستد. در افغانستان ۶۰ شبکه وجود دارد که آمریکایی ها قبل از سلطه نظامی بر این کشور توسط این شبکه‌ها افغانستان را اشغال فرهنگ کردند.

 

فهیم: سینمای مقاومت برهم زننده آرزوی آمریکا در تخریب فرهنگ ملل است

برپایه این گزارش ، محمدتقی فهیم، چهره رسانه‌ای بود که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت.

این منتقد سینما گفت: این جشنواره یک خانه دوم عاطفی برای ماست. این روزها فشارهای زیادی بر روی چنین فضاهایی وجود دارد. جریانی که دنبال سود خود هستند و جریانی که به دنبال فرار مردم از سینما می‌باشند، در تلاش هستند تا این فضاها را تخریب و منزوی کنند. سینمای مقاومت نقش موثری در فضای سینمای کشور دارد.

فهیم خاطرنشان کرد: «جرج فریدمن» در جایی می‌گفت که قرن اخیر،قرن آمریکاست. آمریکا با تخریب فرهنگ ملل مختلف سعی در یکدست کردن جامعه دارد. سینمای مقاومت می‌تواند برهم زننده این هدف و آرزوی آمریکا باشد.

در این مراسم از ابوالقاسم طالبی نیز تجلیل شد اما وی به گفته مسئولان جشنواره به دلیل بازبینی از لوکیشن  فیلم جدیدش نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند و محمد خزائی، تهیه‌کننده آخرین فیلم ابوالقاسم طالبی «قلاده های طلا» از پوستری که برای او طراحی شده بود رونمایی کرد.

 

خزاعی: همه می‌توانند جشنواره‌ها را کوچک و نحیف برگزار کنند اما برگزاری گسترده یک جشنواره نیازمند تلاش جمعی و نشان دهنده تاثیرگذاری برگزار کنندگان جشنواره است

همچنین خزائی، دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در انتهای این مراسم گفت: در هفته آینده نشست خبری این جشنواره که امید سینماگران مقاومت و دفاع مقدس است برگزار می‌شود. این جشنواره استراتژیک است و دنیا و رسانه‌ها به آن چشم دوخته‌اند. امید فیلمسازان ضد استکبار و صهیونیسم گردهمایی در ایران است. برای همین از ۶۰ مهمان خارجی دعوت کردیم که عده‌ای در روزهای نخست و دیگران از ۵ مهر در بخش افق نو حضور پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: همه می‌توانند جشنواره‌ها را کوچک و نحیف برگزار کنند اما برگزاری گسترده یک جشنواره نیازمند تلاش جمعی و نشان دهنده تاثیرگذاری برگزار کنندگان جشنواره است. شعار ما این بود که همه مردم ایران جشنواره مقاومت را ببینند و برای همین در ۱۴۰۰ نقطه ایران و حتی در مناطق مرزی این جشنواره به همت بسیج هنرمندان، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت ادامه داد: این جشنواره از ۳۰ ام برگزار می‌شود و اختتامیه آن در سوم مهرماه در برج میلاد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.