دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴

نقد سالم و مخرب کدام است؟ /۴

حبیب الله بهمنی: نقد خوب مانند آینه نقاط ضعف و قوت را به افراد نشان می‌دهد

حبیب الله بهمنی

سینماپرس: حبیب الله بهمنی کارگردان سینما گفت:نقد خوب باید مانند آینه صاف و شفاف باشد بگونه ای که فرد یا دستگاه نقد شونده هنگامی که روبروی آینه نقد قرارمی‌گیرد نقاط قوت و ضعف را خود را به درستی در آن ببیند.

بهمنی در گفتگو با سینماپرس گفت: نقد سازنده علاوه بر اینکه باعث رشد یک نهاد دولتی و یا یک هنرمند می‌شود؛ تاثیرگذاری مثبتی بر روی مخاطب خواهد داشت و یک نقد خوب می تواند موجب نزدیکی و ارتباط خوب مخاطب با آن اثر یا نهاد دولتی شود.

وی در ادامه افزود: در مقابل نقد مخرب در واقع یاس و نا امیدی را در آن نهاد و یا هنرمند ایجاد می‌کند و باعث می‌شود شنونده و یا مخاطب نسبت به کار آن هنرمند و یا آن نهاد بی دلیل بدبین شود. این مسئله می‌تواند بر همه جنبه های سیاسی، اقتصادی، هنری و اجتماعی جامعه نیز تاثیر منفی بگذارد.

حبیب الله بهمنی ادامه داد: نهادینه شدن فرهنگ نقد و نقادی لازمه پیشرفت هر فعالیتی است؛ نقدی که با علم و شناخت کافی صورت بگیرد،نقد سازنده است، اما اگر بدون علم و شناخت نقد صورت بگیرد علاوه بر اینکه سازنده و موثر نخواهد بود بلکه مخرب هم است.

کارگردان فیلم سینمایی«مروارید سیاه» با اشاره به ضرورت وجود نقد در توسعه یک جامعه در وجوه مختلف نیز گفت: نقد دلسوزانه هر چند با ادبیات اعتراض  می‌تواند مانند آب زلال باشد تا مسئولان با برطرف کردن آن مشکلات، با عملکرد مناسب خود باعث ارتقای فعالیتهای جامعه و  بویژه در عرصه فرهنگ و هنر شوند.

 بهمنی ادامه داد: منتقدانی هم متأسفانه وجود دارند که بعضی مواقع به نام نقد حرفی می‌زنند که فقط برای رسیدن به خواسته ها و اهداف خاص خودشان است و نکته دیگری در راستای پیشرفت جامعه در نظر ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی « راننده سفیر» با اشاره به ویژگیهای یک منتقد خوب گفت: منتقد باید فهم، اطلاعات، احساس و کشش خاصی در خصوص نقد و نقادی داشته باشد تا در برابر هر موضوعی که روبرویش قرار میگیرد آن را با دانش و اطلاعات کامل و با هدف بهسازی و رفع نقائص مطرح نماید.

وی در ادامه بیان کرد: آن دسته از نقادانی که یک شخص و یا نهاد دولتی را نقد می‌کنند ولی از علم کافی در خصوص موضوع برخوردار نیستند باید بدانند که نظراتشان نقد محسوب نمی‌شود و بیشتر به عنوان یک موضوع تخریب کننده در راستای اهداف آن منتقد تلقی میشود.

بهمنی با اشاره به ضرورت صداقت و راستگویی در بیان نقد گفت: اولین اصل در نقد درستی و صداقت در بیان آن است؛ یک منتقد به خوبی باید از این اصول پیروی کند و بدون مخفی کردن زوایای مثبت در کنار نمایان کردن ابعاد منفی موضوع مورد نقد، باعث شود تا در کار آن نهاد و یا هنرمند پیشرفت صورت گیرد.

وی ادامه داد: نقد چه منفی و چه مثبت برای سازندگی و پیشرفت لازم است و اگر کسی ظرفیت نقد پذیری ندارد باید این ظرفیت را در خود پرورش دهد. اگر نقدی از سازمان و یا فعالیت هنرمندی وجود نداشته باشد بیشتر مواقع  در مسیر تزلزل پیش خواهند رفت و پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

کارگردان فیلم سینمایی « سیب و سلما» در ادامه افزود: نقد تاریکی ها و بخش های منفی را به طور کامل به آن نهاد و یا هنرمند نشان می‌دهد. البته اگر منتقد به دور از انصاف یک اثر و یا یک نهاد را نقد کند چهره خود را کدر خواهد کرد و جایگاهی در این عرصه نخواهد داشت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.