جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۱

خواندنی های سینماپرس

عجیب‌ترین قاتلانی که از داستان به سینما راه یافتند

شون کانری*

سینماپرس: داستان‌های معمایی جذابیت زیادی برای تبدیل به فیلم سینمایی دارند و در این میان برخی از قاتلانی که در این داستان ها به سینما راه پیدا کرده اند متفاوت و گاهی بسیار عجیب بوده اند.

قتل یکی از ابتدایی ترین حوادث غیر طبیعی بشر است که برای اولین بار به دست قابیل روی می دهد و شامل قاتل، مقتول، انگیزه و آلت قتاله می شود.

ادگار آلن پو را که داستان هایش تاثیر زیادی بر سینما داشته و در سال ۲۰۱۲ فیلمی از زندگی خودش - هر چند تحریف شده - با نام کلاغ به نمایش در امد که در ان جان کیوزاک نقش وی را بازی می کرد، اولین نویسنده ادبیات کلاسیک پلیسی می دانند و جالب اینجاست که اولین داستان وی در این زمینه قاتلی دارد که پس از افشای هویت وی خواننده به شدت شوکه می شود و این اتفاق پس از دیدن فیلم نیز برای تماشاگران روی داده است.

پس از وی نیز نویسندگان زیادی در این راه گام نهادند که فهرستس از داستان ها و قاتلان عجیبشان که بعدها در سینما اقتباس شده اند را برای شما آورده ایم.

قتل‌های کوچه مورگ/ ادگار آلن پو

دو زن در یک خانه واقع در کوچه مورگ به قتل رسیده اند و یکی از آنها باضربه ای سنگین به سرش مرده اما دیگری را با فشار در دودکش شومینه فرو کرده اند و خفه شده است. اتاق از داخل قفل بوده و از پنجره باز نیز که در طبقه سوم است هیچ انسانی نمی تواند به بیرون برود چون جای پایی برای پاین رفتن نیست.

سی آگوست دوپین، شخصیت باهوش پو پی می برد که قاتل یک گوریل دست آموز بوده که بر اثر شنیدن جیغ زنان ترسیده و مرتکب قتل شده است!

خانه کج/ آگاتا کریستی

یکی از داستان‌های مستقل کریستی که در ان نه ردی از مارپل هست نه پوآرو. با این حال در داخل خانه ای که به اصطلاح خانه کج نامیده می شود قتل‌هایی روی می دهد که سرانجام مشخص می شود قاتل انها یک دختر بچه 11 ساله است که از مردم روستا متنفر است.

قتل با کتاب/ رکس استاوت

همانطور که از نام کتاب پیداست قاتل در این داستان کتاب است! زیاد تعجب نکنید قاتل اصلی با جعل یک کتاب و تعویض داستان اصلی با داستانی که مربوط به زندگی مقتول می شود وی را دچار سکته قلبی می کند هر چند هویتش از چشم تیزبین نرو وولف 120 کیلیویی که کاراگاه داستان های استاوت است پنهان نمی ماند.

نام گل سرخ/ امبرتو اکو

در این داستان قاتل واقعا کتاب است! تعجب نکنید یکی از کتاب های ممنوعه ارسطو که در بخش ممنوعه یک کتابخانه صومعه ای دورافتاده قرار دارد به دلیل آغشته بودن به سیانید به محض تماس با انگشتان خواننده در خون آنها نفوذ کرده و آنها را می کشد.

یکی از کشیشانی که برای بازرسی به صومعه می اید موضوع را می فهمد همان که نقش وی را در فیلم شون کانری بازی می کند.

صد مرد حلق آویز/ ژرژ سیمنون

سیمنون را نویسنده بزرگ ادبیات پلیسی فرانسه می دانند و الحق که این صفت برازنده اوست چرا که ادبیات پلیسی را در فرانسه از تفریحی بودن به سمت تحلیلی رفتن سوق داد و کارهای زیادی در این زمینه دارد که بیش از 80 درصد انها به سینما راه یافته اند.

وی در یکی از داستان هایش با نام صد مرد حلق آویز بازرس مگره را داخل ماجرایی ناخواسته می کند که در آن یک مرد یک میلیون فرانک را با پست معمولی ارسال می کند و پس از ان دست به خودکشی می زند.

مگره دنبال کار را می گیرد و به دوستان وی می رسد که در گذشته گناهی را مرتکب شده اند و این پولها را برای حق السکوت به مرد مرده می داده اند. در پایان در کمال تعجب هیچ یک از آنها عامل خودکشی نیست و قاتل گذشته ای است که نمی شود آن را فراموش کرد!

کرکس ها گرسنه اند/ جیمز لیزور

افرادی کارکشته برای دزدین یک انگشتر زمرد استخدام می شوند اما یکی یکی به قتل می رسند و قاتل جز سوزنی زهرآگین که در انگشتر تعبیه شده است نیست!

شب بی پایان - قتل راجر اکروید/ آگاتا کریستی

این دو کتاب کریستی یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که در هر دوی آنها راوی قاتل است! اتفاقی که تا قبل از نگارش این داستان ها در داستان های پلیسی نیفتاده بود.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.