شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶

نقد شفاهی سریال های روی آنتن/

آذین: سریال«دردسرهای عظیم» میان طنز و جدی در نوسان است

سریال دردسرهای عظیم

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما در نقدی شفاهی سریال «دردسرهای عظیم» ساخته برزونیک نژاد را یک مجموعه متوسط سرگرم کننده دانست که میان طنز و جدی در نوسان است.

وی  در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد این سریال اظهار داشت: «دردسرهای عظیم» مجموعه ای متوسط و سرگرم کننده است که نویسندگان قلم آشنای آن علیرضا کاظمی پور و سعید جلالی با نگاهی طنز آلود به مسائل اجتماعی و خانوادگی برای کارگردانی سعید آقاخانی نوشته اند ولی از آنجایی که سعید آقاخانی به کارگردانی «دردسرهای عظیم» نرسید، قرعه ساخت آن به نام برزو نیک نژاد افتاد تا دستنوشته همکارانش را در مقام کارگردان تبدیل به سریال کند. 

وی در ادامه افزود: برزو نیک نژاد پیشینه نگارش فیلمنامه های سریال های «دودکش» و «روزهای بد به در» را در کارنامه هنری خود دارد و ساخت نخستین فیلم سینمایی اش «ناخواسته» را نیز تجربه کرده است. او برای ساخت اولین مجموعه تلویزیونی خود با متنی مواجه شد که شخصیت ها وحوادث آن مطابق سلیقه و سواد سعید آقاخانی در قالب های طنز و غیر جدی ارائه شده بودند در صورتی که در دیدگاه برزو نیک نژاد نگرش جدی به مسائل امروز انسانی و اجتماعی سلطه دارد از همین رو او کوشید تا جایی که فیلمنامه اجازه می دهد در پرنگ کردن مضامین اجتماعی «دردسرهای عظیم» بیافزاید و حاصل کار او و فیلمنامه نویسان سریالی شده است که در میان طنز و جدی نوسان دارد و در برخی مواقع به خاطر بازی های جواد عزتی و امیر غفارمنش و شوخی های تکراری آن ها این مجموعه به سمت طنازی آن هم از نوع سطحی گرایش یافته است.

این منتقد و روزنامه نگار یادآور شد: سریال «دردسرهای عظیم» با آنکه به معضلات بیکاری ، فقر و گرفتاری های نسل جوان و روابط پولسالارانه و غیر اخلاقی در امور اجتماعی اشاره دارد ولی به دلایلی از جمله شخصیت ها و ماجراهای تکرار شده در دهها فیلم ، مجموعه ، شوخی ها و مزه پرانی ها کلیشه ای و نداشتن حرف های تازه برای مخاطب چیز جدیدی به تماشاگر ارائه نمی کند و قدرت قلم نویسندگان تلاش برزو نیک نژاد و بازی های به نسبت خوب مهدی هاشمی و جواد عزتی هم نتوانسته در «دردسرهای عظیم» به یک مجموعه مطرح و خوب اجتماعی مبدل کند.

آذین تصریح کرد: باید به یاد داشت که پرده برداری از روابط غلط اداری و تذکر وجود زد و بندهای غیر اخلاقی جاری در بخش های مختلف اجتماع، با آنکه برای همه آشنا است ولی تا عینک فرافکنی بر چشم های مسئولین است، آن ها به چشم دل نمی نشینند.

این مدرس سینما تصریح کرد: سریال «دردسرهای عظیم» با آنکه تجربه خوبی برای برزو نیک نژاد در عرصه مجموعه سازی ،هشدارهای اجتماعی جدی نویسندگان و کوشش های جهت دار تهیه کنندگان آن است اما فراتر از یک کمدی اجتماعی معمولی نیست و انتقادهای اجتماعی آن در منگنه شوخی ، هزل و هجو گیر افتاده است.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: «دردسرهای عظیم» به اندازه موضوع های قابل پرداخت اجتماعی اش قد نکشیده و در حد کوتوله سردرگم متوقف مانده است. از همین رو به جای ایستادن در سکوی امتیاز در برانکارد غریق نجات سیما جای گرفته است!

برچسب‌ها

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۱۲:۲۵
    0 1
    درود بر جبار آذین. این سریال برای سعید آقاخانی خوب نه این کارگردان جوان
  • ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ - ۰۳:۰۵
    1 0
    واقعا بی انصافید !
  • نفر ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ - ۱۰:۱۶
    0 2
    «دردسرهای عظیم» سریال خوبی نیست اما انصافا جواد عزتی در این سریال گل کاشته من که خیلی با بازیش حال میکنم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.