چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳

کارگردان مستند«خرابات»:

۹۰ درصد یک اثر پژوهش است و ۱۰ درصد آن ساخت/ سلسله‌های تصوف در ایران نقد می‌شوند

آرش اسحاقی*

سینماپرس: آرش اسحاقی مستند ساز گفت: فیلم «خرآبات» به سلسله های تصوف در ایران و صوفیانی که در ایران زندگی می کردند اشاره دارد. این فیلم به نوعی به نقد و بررسی این سلسله افراد در ایران پرداخته است.

اسحاقی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس، تصریح کرد: «در مورد درویش ها تا کنون فیلم های زیادی ساخته شده است اما من خلاء یک اثر جامع در مورد سلسله های تصوف فعال در ایران را احساس می کردم چرا که برخی از این سلسله ها در ایران از بین رفته اند و به همین منظور تصمیم گرفتم فیلمی در این باره بسازم.»

اسحاقی اظهار داشت: «برای ساخت این فیلم به چند استان کشور و ۲ کشور خارجی سفر کردم و با گروه های مختلفی از این افراد آشنا شدم. بخش اعظم تحقیق این کار در زمان دانشجویی من یعنی دهه ۷۰ اتفاق افتاد. من در سال ۷۷ تا ۸۰ در مورد این سوژه تحقیق و پژوهش کردم و الان هم ۳ سال است که درگیر ساخت آن شده ام.»

وی در مورد چگونگی انتخاب سوژه های آثار خود افزود :«من به دلیل مطالعه ای که در حوزه ادبیات دارم، بیشتر سعی کرده ام دغدغه های ادبی ام را در قالب تصویر به معرض نمایش بگذارم و به همین دلیل در هر کدام از آثارم یکی از دغدغه هایم را با بیان و دیدگاه خودم به تصویر کشیده ام.»

اسحاقی تصریح کرد: « تلاش می‌کنم ارتباطی میان ادبیات و آن سوژه مورد نظرم بوجود آورم. من به دنبال سوژه هایم نمی گردم و سوژه در ذهنم دغدغه می شود. ایده اصلی این دغدغه هم حاصل مطالعه است و در اصل ایده ها از تحقیقاتم حاصل می شوند. من برای ایده، دنبال سوژه می گردم و معتقدم سوژه به من ایده کار را نمی دهد.»

وی افزود: «برای تحقیق و پژوهش آثارم زمان می گذارم. من معتقدم ۹۰ درصد یک اثر، تحقیق و پژوهش است و ۱۰ درصد آن فقط ساختن است. من آثارم را می سازم که دیده شوند برای همین باید برای آن تحقیق کافی و وافی را انجام دهم.»

«خرابات» به نویسندگی و کارگردانی آرش اسحاقی، تهیه کنندگی طلا آزادروش برای نمایش در جشنواره سینما حقیقت آماده شده است.

برخی از عوامل فیلم عبارتند از:

مدیر فیلم برداری مهدی افشار، تصویربرداران رضا محمدی و محمد رحمانی، صدابردار علی علوی و مدیر تولید مونا شریفی و عکاس آریا آزادروش

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.