دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷

تلویزیون و سریال های مناسبتی/۳

افشار: مناسبت‌های مذهبی فرصتی است برای فیلمسازانی که دنبال گوش شنوا هستند/ تلویزیون به رسالت خود عمل کرده است

 جواد افشار کارگردان  در مراسم تقدیر از عوامل مجموعه تلویزیونی «مادرانه»

سینما پرس: جواد افشار کارگردان سریال «مادرانه» در خصوص میزان موفقیت تلویزیون در تولید برنامه های مناسبتی گفت: « به نظر می‌رسد تلویزیون در ادامه رسالت رسانه ای خود در توجه به تنوع آثار و محتویات داستانی بر اساس نیاز مخاطب، تا اندازه زیادی موفق بوده است.»

وی در گفتگو با سینماپرس تصریح کرد: «ماه رمضان محفلی است که می شود گوش شنوا پیدا کرد و از این طریق می توان با مخاطب تلویزیونی در ارتباط بود. مناسبت‌های مذهبی و دینی  مانند ماه رمضان فرصتی است برای فیلمسازانی که حرفی برای گفتن دارند. فیلمسازان می توانند از این طریق با مخاطب ارتباط خوب و ماندگار برقرار کنند.»

افشار در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «در ماه رمضان می توانیم تعداد بیننده ها و گوش های شنونده را افزایش دهیم. مفاهیم و ارزش هایی را که می خواهیم منتقل کنیم؛ این موقعیت مناسبی است تا بتوانیم تبادل عقیده میان سینماگر، رسانه و مخاطب داشته باشیم.»

افشار تصریح کرد: «کارهایی که در حال حاضر تولید و پخش می شوند در مقایسه با کارهای ۱۰-۱۵ سال پیش به شدت به لحاظ کیفی و کمی رشد کرده اند. به عنوان مثال کیفیت شیوه فیلمبرداری، صدابرداری، گریم و حتی داستان ها به شدت بالا رفته است. فقط ما باید با توجه به نیاز مخاطب آثار فرهنگی تولید کنیم. کارهای ما یک سر و گردن بالاتر از کارهای سال های گذشته است.»

وی افزود: «از طرفی سطح توقع مردم هم به شدت بالا رفته است و فیلمسازان باید دقت کنند که در آثارشان نیاز مخاطب به خوراک فرهنگی را تامین کنند. این تعادل باید همواره میان توقع و انتظار مخاطب و تولید آثار متناسب با نیاز مخاطب حفظ شود.»

افشار در مورد برنامه «ماه عسل» و «شهر باران» ویژه افطار ماه مبارک رمضان اظهار داشت: «ما باید به شدت از تولید آثار موازی با هم پرهیز کنیم. بدان معنا که وقتی یک برنامه ای به یک موفقیت فرهنگی دست پیدا می کند، سعی کنیم میدان را در اختیار آن برنامه قرار دهیم و در آن ساعت، از پخش برنامه هایی موازی و هم خط با آن برنامه دوری کنیم.»

وی تصریح کرد: «ماه عسل برنامه بسیار موفق، جذاب و پر مخاطبی است. اجرای احسان علیخانی هم اجرایی است که تاثیرات لازم را بر مخاطب خود می گذارد و دیگر لزومی ندارد تلویزیون زمان خود را صرف ساخت و پخش یک برنامه ای با محوریت مشابه به این برنامه کند. حیف است که در رقابت با این برنامه، برنامه های مختلفی تمهید کنیم. تلویزیون می تواند در زمان هایی که مقارن با پخش برنامه «ماه عسل» نیست، برنامه هایی مشابه با آن را پخش کند تا به این شکل مخاطب هر برنامه حفظ شود.»

کارگردان فیلم «کلبه» افزود: «پخش برنامه های مشابه، سبب اتلاف وقت می شود و مخاطب را از دست می دهد. به نظر من باید برای ساخت برنامه های مناسبتی، برنامه ریزی کرد تا هم برنامه تولید شده مفید باشد و هم مخاطب برنامه و رسانه خود را از دست ندهد. این برنامه ها می تواند هم سریال باشد و هم می تواند برنامه های ویژه افطار و یا سحر و یا شب های قدر ماه مبارک رمضان باشند.»

جواد افشار در پایان افزود: «این روزها مشغول ساخت سریال «کیمیا» هستم و در تلاشم سریال را برای ماه مبارک رمضان ۹۴ آماده کنم. سریال «کیمیا» سوژه مستقیم و مرتبط با ماه رمضان ندارد. و من سعی میکنم از این محفل برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کنم؛ شرایط سریال به گونه ای هست که در شب های قدر هم پخش سریال ادامه پیدا می کند.»

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.