شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶

جایگاه اخلاق و اندیشه در سینما/۳

الماسی: ماهیت صنعتی سینما نباید موجب حذف اخلاق و تفکر از آن شود/ سینما محصول اندیشه است

جهانگیر الماسی در خبرگزاری سینمای ایران

سینما پرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما، در خصوص جایگاه اندیشه و اخلاق در سینما و ضرورت آن در توسعه فرهنگی به خبرنگار سینما پرس گفت: «سینما در ذات خود به محصول اندیشه است و تنها یک اختراع باعث بوجود آمدن آن شده است لذا بی تردید این صنعت و تکنیک نمی تواند حضور و ضرورت اندیشه و تفکر در سینما را حذف کند.»

الماسی که معتقد است اساس سینما تفکر است، گفت: « فیلم یک محصول فکری است و لذا سینما فراتر از آن جیزی که بر پرده سینما تحت عنوان یک صنعت شاهدیم حاصل یک تفکر و اندیشه است.»

الماسی که سال گذشته اولین فیلم خود را با عنوان «رنج و مستی» کارگردانی کرد و در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد، ادامه داد: «یک گروه انسانی که دارای اندیشه و تفکر هستند، یک محصول صنعتی تولید می کنند که به لحاظ محل نمایش و وسایل بوجود آورنده و نیز مضمون نمایشی قابل ستایش است و این روند باید الگویی برای همه علاقمندان به سینما باشد.»

الماسی در ادامه افزود: «تا ده سال پیش فیلم ها بوسیله دوربین هایی که نگاتیو وجود داشت تولید می شد. الان بعد از ده سال آن دوربین ها رسما به فراموشی سپرده شده است. چه اتفاقی رخ داده که چنین شده است؟ تفکر باعث شده که از ابزار به روز استفاده کنیم. الان آثار سینمایی ما در سطحی ترین لایه ها و احساسات انسانی و تحریک عواطف سطحی است که این در دراز مدت تبدیل می شود به عکس خودش و سبب عقب ماندگی اش می شود. در حالیکه چیزی که سبب بوجود آمدن یک اندیشه نو است، نمی تواند خودش را از بین ببرد.»

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در ادامه اظهار داشت: «جالب است که برخی از دوستان اهل قلم می گویند مردم حال فکر کردن ندارند و به این شکل می خواهند کارهای سطحی خود را توجیه کنند. در حالی که همین فکر است که باعث شده مردم به سینما بیایند. اندیشه اساس سینما است.»

الماسی در ادامه افزود: «هر کشوری بر اساس قانون، مختصات اخلاقی خود را تعیین و مشخص می کند. در کشور ما هم مختصات اخلاقی را دین و قانون تعیین کرده است. ما باید بر اساس قانون کشورمان عمل کنیم و آن را در آثار سینمایی خود نشان دهیم. ما نباید فقط آثاری بسازیم که هیجانات و احساسات سطحی انسانی را متاثر کند. حضرت علی (ع) با رفتار خود، اندیشه شیعه را مورد مخاطب قرار داد نه با هیجانات و احساسات اش. ما باید همچون مولای خود از تفکرات انسانی بهره بگیریم.»

الماسی تاکید کرد: «ما آثاری می سازیم که فقط عواطف سطحی و زودگذر را مورد بحث قرار می دهد، در حالیکه باید به مسائل مهم تری چون اخلاقیات در سینما و آثارمان بپردازیم. مسائلی که سبب ماندگاری آثار و ثبت اندیشه مان می شود. سینما ابزاری است که به مدد آن می توانیم تفکرات اخلاقی را بیان کنیم. نباید از سینما به عنوان ابزاری فقط برای بروز هیجانات سطحی بهره بگیریم. ما فراموش کرده ایم سینما چه جایگاه مهم و پررنگی در جامعه فرهنگی دارد.»

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.