شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

همراه با جشنواره فیلم یاس

مقدم دوست: فیلم‌های ویدیویی شبکه خانگی به فضای نقد نیاز دارد

هادی مقدم دوست*

سینماپرس: هادی مقدم دوست فیلمنامه‌نویس و کارگردان درباره لزوم برگزاری جشنواره فیلم‌های ویدئویی تهران (یاس) گفت: در حال حاضر فضای فیلم‌های ویدیویی حول محور تولید و عرضه است. این فضا برای رشد و اصلاح خود احتیاج به جشنواره، رقابت و نقد و بررسی دارد.

به گزارش سینماپرس، وی در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران (یاس) گفت: برگزاری جشنواره فیلم‌ ویدئویی بسیار ضروری است زیرا در این زمینه فیلم‌های بسیار خوبی از فیلم‌سازان جوان کشورمان داریم که باید دیده و مورد تشویق قرار گیرد. به نظر می‌رسد برای بهتر شدن روند برگزاری و بهتر دیده شدن جشنواره لازم است تا در جشنواره بخش‌های نقد آثار نیز وجود داشته باشد.

کارگردان «سر به مهر» درباره معضل قاچاق لوح فشرده در کشور نیز گفت: به نظر می‌رسد از یک سو ارزان‌تر شدن قیمت سی دی می‌تواند باعث گرایش تماشاچی به خرید نسخه‌های ارجینال شود و از سوی دیگر جریمه و مجازات برای فروشندگان غیرمجاز نیز می‌تواند، مکمل برخورد با قاچاق کالای فرهنگی شود. قاچاقچیان همیشه برای کارشان ایده‌های بکری دارند. مثلا ناگهان چند فیلم را در یک دی‌وی‌دی می‌ریزند و آن را به مصرف‌کننده می‌فروشند. بنابراین کسانی که قرار است با آنها مبارزه کنند باید از آن‌ها مبتکر‌تر و خلاق‌تر باشند. اصولا روحیه خلاقیت در مبارزه با قاچاق کالای فرهنگی یکی دیگر از الزامات برخورد با این موضوع است.

فیلم‌های نمایش خانگی باید کیفیت خوبی داشته باشند

وی همچنین درباره کیفیت آثار نمایش خانگی گفت: شبکه نمایش خانگی بیشتر یک فضای اقتصادی است. به عنوان مثال شنیده‌ام برخی از دفا‌تر، فیلم‌های ویدیویی تولید می‌کنند تا با به حد نصاب رساندن تعداد تولیدات بتوانند جواز دوبلاژ و توزیع یک انیمیشن خارجی موفق را دریافت کنند. این امتیازات باید وابسته به درجه‌بندی فیلم‌ها شود. یعنی دفتری مجاز به دوبله و پخش یک انیمیشن موفق شود که چند کار درجه یک ویدیویی انجام داده باشد.

مقدم‌دوست با بیان اینکه مسئله ارزیابی کیفی مسئله مهمی است افزود: فیلم‌های نمایش خانگی محصولاتی هستند که مردم مصرف می‌کنند و اصلا خوب نیست که راضی به تولید بی‌کیفیت برای مخاطب شویم. به همین دلیل مسئله ارزیابی کیفی در آثار ویدیویی باید جدی‌تر گرفته شود زیرا قرار است این محصولات وارد خانه‌های مردم شود و الگوی فرهنگی مناسبی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

محصولات شبکه نمایش خانگی ظرفیت ارائه با بازار جهانی را دارند

وی ادامه داد: با توجه به اینکه محصولات شبکه نمایش خانگی مخاطب زیادی دارد باید در ارائه محصولات آن دقت بیشتری داشت زیرا همین محصولات ممکن است در خارج از کشور هم مخاطب داشته باشد؛ بنابراین باید آثار هنری این بخش حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

مقدم‌دوست خاطرنشان کرد: محصولات شبکه نمایش خانگی حتی قابلیت ارائه در بازار‌های جهانی را هم دارد و مسئولان امر باید در پیدا کردن بازارهای مناسب اقدام جدی داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.