یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

جمع بندی سينماپرس از يك موضوع ؛

سینماگران: سلیقه مخاطب تنها با جسارت و همت فیلمسازان و مدیران سینمایی ارتقا می‌یابد

راستین-اسفندیاری-موساییان-موتمن

سينماپرس: حميد غفاريان / سینما به عنوان یك هنر و صنعت گران می تواند در وجوه مختلف با مخاطبش ارتباط برقرار كند و حتی در ذهن آن نفوذ نماید و پیامش را نهادینه سازد اما مدتهاست در سینمای ایران مشخصه تاثیرگذاری جهت ارتقای سطح ذائقه فرهنگی مخاطب وجود نداشته و یا شاید توسط فیلمسازان فراموش شده و تنها به ارزان تمام شدن یك اثر بسنده شده است.

بر اساس گزارش سینماپرس، در پی جلب نظرات و دیدگاههای سینماگران کشور از چگونگی ارتقای سطح ذائقه فرهنگی مخاطبان سینما، در طول مدت گذشته خبرنگار سینماپرس گفتگوهای متعددی را با فعالان صاحب نام سینما انجام داده است که خلاصه ای از آنها از نظر خوانندگان گرامی می گذرد:

راستین: مردم خواهان دیدن تصویر خود در سینما هستند و دلقک بازی نمی خواهند!

شادمهر راستین فیلمنامه نویس سینمای ایران گفت: اصلی ترین خواسته مرم این است که تصویرشان در رسانه ها و سینما وجود داشته باشد که در این صورت رسانه را باور خواهند کرد و قطعآ با شناختی که از مردم فرهیخته سراغ داریم مردم از رسانه و سینما هیچگاه دلقک بازی نمی‌خواهند. البته در این مسیر  مدیران فرهنگی کشور خواسته های مردم را باید همانطور که وجود دارد تعیین و به آن توجه کنند، اگر نیازهای مردم آن طور که باید ارائه نشود به سمت روش های غیرمستقیم خواهند رفت که قابل کنترل نخواهد بود.

نویسنده «به همین سادگی» خاطرنشان کرد: با این شرایط سینما مسئله ناشناخته‌ای به نام «مردم» را نمی تواند دهد. اساسأ بدون مطالعه و هدف نمی توان ذائقه مخاطب را تغییر داد و در این فضا هر فیلمسازی فقط شانس خودش را امتحان می کند. به عنوان مثال  وقتی فیلمهای کمدی پرفروش می‌شوند نشان می‌دهد با مخاطبی مواجه هستیم که علاقه مند به این سینما است پس طبیعی است که تولید کننده تغییر مسیر دهد و به سمت فیلمهایی برود که مردم به آن علاقه مندند. (سينماپرس،۹۳/۲/۱)

اسفندیاری: آثار فرهنگی نباید تبدیل به ضد ارزش شوند/ فیلمهای میلیاردی باید مخاطب را یک گام به جلو هدایت کنند

عبدالله اسفندیاری تهیه كننده و نویسنده سینمای ایران گفت: بین طرفداران سینمای تجاری رایج شده که تنها معیار سینما فروش گیشه است، پس اگر وضعیت به این شکل باشد امکان دارد فیلم هایی مثل «گنج قارون» را دوباره ساخت و به فروش میلیاردی آن فخر فروخت! فیلمهای میلیاردی باید بتوانند مخاطب را یک گام به جلو هدایت کنند.

تهیه کننده «خواب لیلا» ادامه داد: فروش خوب فیلم ها در صورتی فخر به دنبال دارد که فیلم ها دارای بار فرهنگی مثبت باشند باید مسائل فرهنگی و ارزشی در فیلم‌ها گنجانده شود که این کار با تلاش و مشورت از افرادی که در این زمینه تجربه دارند صورت می‌گیرد اما اگر رفع تکلیفی عمل کنیم به تنبلی منجر خواهد شد. (سينماپرس، ۹۳/۲/۵)

موساییان: می توان کمدی های خوبی را با نگاه انتقادی به جامعه ساخت/ هدف مدیران نباید تنها ارائه آمار باشد

وحید موساییان کارگردان سینمای ایران گفت: می توان کمدی‌های خوبی را با نگاه انتقادی که در جامعه و سیاست گذاری ها تاثیر داشته باشد ساخت اما در مقابل سینمایی وجود دارد که پیش پا افتاده است و از خطوطی عبور می کند که ترویج اصطلاحات مبتذل بوده و در این شرایط سینما با ویترینی از طنزهای نازل مواجه است.

کارگردان «فرزند چهارم» با بیان اینکه امیدی به این مسئله که سینما به عنوان عنصر فرهنگی دوباره به جامعه برگردد کم است افزود: این اتفاق محصول چندین دوره است که مجموعه ای از فشارها از طریق ماهواره و ... به جامعه وارد شد، در حالی که می توانست از مسائل مختلف جامعه به عنوان یک بستر مناسب استفاده کرد اما جنبه های سطحی آن ملاک قرار داده شد. (سينماپرس،۹۳/۲/۶)

موتمن: فیلمسازان باید خطر کنند تا در ذهن مخاطب موثر واقع شوند/ فقدان« فرهنگ مردم پسند» مشکل سینمای ماست

فرزاد موتمن نویسنده و کارگردان سینمای ایران گفت: فیلمسازان برای پرورش ذائقه فرهنگی مخاطب باید به نوعی خطر کنند و در وجوه مختلف فیلم بسازند. بدون خطر سینمایی ساخته نمی شود.

كارگردان «شب های روشن» افزود: اساسأ دردنیا عموم مردم به دم دستی ترین مسائل توجه می‌کنند که به نطرم هم طبیعی است، مشکل ما درسینمای ایران  فقدان "فرهنگ مردم پسند" است و به همین دلیل فیلم های عامه پسند ما از سطح سخیفی برخوردار می شوند چون ما ادبیات،موسیقی و تئاتر مردم پسند نداشته ایم و همواره آثار هنری و سینمایی ما در مسیر جلب رضایت یک جماعت خاص تولید شده است .(سينماپرس، ۹۳/۲/۱۲)

اکبرلو: بپذیریم سینما «هنر- صنعت» است/ تأثیر فرهنگی بر مردم تنها با تغییر سیاست‌های مدیران رخ می‌دهد

منوچهر اکبرلو منتقد و کارشناس سینما گفت: برای رسیدن به سینمایی مطلوب که حداقل‌های استاندارد را داشته باشد و مورد استقبال مردم قرار گیرد قبل از هر چیز نیازمند تعریف هنر سینما به عنوان یک صنعت هستیم.

وی در عین حال تأکید کرد: تا زمانی که سینما رونق گسترده نداشته باشد و در سبد هزینه های عمومی مردم به صورت دائم و گسترده وجود نداشته باشد سخن گفتن از تاثیر عمومی و فرهنگی آن معنا ندارد در حال حاضر حتی فیلم های میلیاردی با توجه به قیمت بلیط در نهایت چند صد هزار نفر تماشاگر دارند و این تعداد نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی اساسا به چشم نمی آیند بنابراین در چنین شرایطی صحبت از تاثیر فرهنگی بی مورد است. به تعبیری تأثیر فرهنگی سینما بر مردم منوط به تغییر سیاستهای مدیران سینمایی است. (سينماپرس، ۹۳/۲/۱۳)

دامادی: مخاطب سینماگر را نسبت به ذائقه خودش حساس می‌کند

محسن دامادی كارگردان سینمای ایران گفت: تا سینمای دولتی وجود دارد، فیلم های بخش خصوصی مجبورند بر معیارهای فروش تکیه کنند، وگرنه بخش خصوصی به‌کلی از بین می رود که مغایر با سیاست های دولت است. متاسفم باید بگویم در بخش معیارهای فروش، بازیگران با نسبتی زیاد دخیل هستند .(سينماپرس، ۹۳/۲/۱۴)

علی‌اكبری: ذائقه‌سازی در تلویزیون معنا دارد تا سینما/ ارتباط فیلمساز با جامعه راهی، برای ارتقای فرهنگ تماشاگران

محسن علی اکبری تهیه كننده سینمای ایران گفت: ذائقه مخاطب را ابتدا تلویزیون پرورش می دهد و سینما تنها ۱۰ درصد می تواند در پرورش ذائقه مخاطب نقش داشته باشد چون حجم مخاطب تلویزیون از میان ۷۰ میلیون نفر حدود ۴۰ میلیون است در حالی که کل مخاطب سینما به چهار میلیون نفر نمی رسد، بنابراین ذائقه سازی بیشتر در حوزه تلویزیون معنا دارد.

تهیه کننده «همیشه پای یک زن در میان است» با اشاره به فروش میلیاردی اضافه کرد: تبلیغات تلویزیونی و ساختار فیلم ها در فروش بسیار اهمیت دارد و قطعاً فیلم هایی که حداقل پارمترهای فروش را رعایت کنند می توانند فروش میلیاردی داشته باشند. کمترین قیمت بلیت در حال حاضر پنج هزار تومان است و می توان با این رقم فروش خوبی را برای فیلم ها پیش بینی کرد. برخی کارگردانان تصور می کنند اگر از خط قرمزها عبور کنند فیلم فروش خوبی خواهد داشت درحالی که این یک حقه است برای فروش نه راهی برای جذب تماشاگر. (سينماپرس، ۹۳/۲/۲۹)

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.