یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷

با محوریت رفع شبهات دینی

تهیه کننده« دو قدم مانده به صبح» ویژه برنامه «رهیافت» را برای ماه مبارک رمضان تولید می‌کند

برنامه دو قدم مانده به صبح*

سینماپرس: سعید بشیری تهیه کننده و کارگردان فیلم های مستند و برنامه های تلویزیونی در گفت و گو با سینماپرس از تهیه برنامه ای ویژه ماه مبارک رمضان برای گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهارم سیما خبر داد و گفت: «در حال تولید ویژه برنامه ۳۰ قسمتی «رهیافت» برای ایام ماه مبارک رمضان هستیم.»

بر اساس این گزارش بشیری با اشاره به این که نام «رهیافت» برای این برنامه موقتی است عنوان کرد: «این مجموعه در ۳۰ قسمت ۶۰ دقیقه ای تولید می شود که طرح اولیه آن توسط دکتر رستم وندی مدیر شبکه چهار داده شده و مدیر برنامه این مجموعه خانم آقایی مدیر گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار است.»

بشیری در مورد ویژگی های این برنامه توضیح داد: «رهیافت برنامه ای تولیدی است و اکنون در حال تولید آیتم ها، نماهنگ ها و داستانک هایی هستیم که قرار است طی برنامه پخش شود. با اینکه «رهیافت» یک برنامه گفت و گو محور است اما ما تلاش کرده ایم که برنامه در رویکرد، طرح مسایل و شکل گفت و گو یک نوآوری نسبت به برنامه های هم ردیف خود داشته باشد از این رو دانشجویان و پژوهشگران جوانی که در زمینه مضامین ایدئولوژیک و معرفتی تحصیل می کنند و یا دارای شناخت از این مفاهیم هستند را به این برنامه دعوت کرده ایم.»

وی ادامه داد: «نام این پژوهشگران و دانشجویان را پرسشگر گذاشته ایم. در هر برنامه دو پرسشگر که معمولا در سطح دکترای رشته های فلسفه و معارف دینی تحصیل می کنند و یا پژوهشگران جوان در این زمینه هستند به عنوان پرسشگر در برابر یک اندیشمند و یک عالم دینی می نشینند و برنامه ای به شکل پرسش و پاسخ جدلی را اجرا می کنند. در این پرسش ها شبهات و تردیدهای دینی خود را از اندیشمندان دینی می پرسند و جواب می گیرند. باید تاکید کنم که این برنامه به شکل سخنرانی و گفت و گوی یک طرفه نیست.»

بشیری اضافه کرد: «اکنون در مرحله انتخاب پرسشگران قرار داریم و با ۸۰ درصد استادان و اندیشمندان دینی هم در حوزه هایی که مربوط به هر قسمت از برنامه است صحبت کرده ایم تا به عنوان پاسخ گو در این برنامه شرکت کنند.»

تهیه کننده برنامه «دو قدم مانده به صبح» در رابطه با موضوع این برنامه گفت: «موضوع برنامه منش، سیره و رفتار رسول اکرم است. از آن جایی که ماه مبارک رمضان یک ضیافت دینی و معرفتی است و حضرت محمد (ص) پیام آور راستین آن است موضوع محوری برنامه درباره منش و سیره ایشان است. درست است که «رهیافت» به طور مستقیم به ماه رمضان نمی پردازد اما مضمون آن دینی و معرفتی است.»

وی در توضیح علت تولید این برنامه بیان کرد: «همان طور که می دانید در دنیای معاصر به علت رفتارهای تند، غیر دینی و غیر اسلامی گروه هایی از نقاط مختلف دنیا یک فضای ضد تبلیغ علیه دین اسلام به وجود آمده است و بیشتر این تبلیغات توسط رسانه های اروپایی و غربی مطرح می شود و آن ها تندروی ها و بی اخلاقی را به اسلام نسبت می دهند و در قالبی ضد دین راجع به آن اظهارنظر می کنند و از این رو تصویر خشن و غیر منطقی از دن اسلام ارائه می دهد در حالیکه رفتارهای اجتماعی حضرت محمد بیش از هر چیزی همیشه با مهربانی، تعقل و دوراندیشی همراه بوده است که متاسفانه این ویژگی ها در اظهارنظرها و تبلیغات یک سویه رسانه ها از نظر پنهان مانده است و به نظر می آید که در این شرایط پرداختن به زندگی حضرت محمد (ص)، سیره و رفتار او امری ضروری و نیاز امروز جهان معاصر است.»

دنیای امروز بیش از هر چیزی نیازمند شناخت رحمانیت دین اسلام و منش مهرورزانه پیامبر اکرم است

بشیری با اشاره به اینکه دنیای معاصر امروز بیش از هر چیزی به شناخت رحمانیت دین اسلام و منش پیامبر نیازمند است، گفت: «این برنامه تلاش می کند این غباری را که برخی رسانه های دین ستیز علیه دین اسلام در جهان معاصر به وجود آورده اند در گفت و گوی پرسشگران جوان برنامه و با رویکردی صریح پاک نماید.»

وی با نام بردن از عنوان چند قسمت از این برنامه بیان کرد: «برای مباحث پرسش و پاسخ این برنامه موضوعاتی را از قبیل رسول اکرم و اخلاق دشمنی، خشونت، مدارا، نیاز به نبوت و دنیای معاصر، پیامبر و زندگی روزمره، نیازهای انسان معاصر و پیامبر، پیامبر و امید، عدالت اجتماعی و پیامبر و زن طراحی کرده ایم.»

این برنامه‌ساز در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه مجری نیز دارد، توضیح داد: «برنامه های گفت و گو محور از چند شکل مشخص تبعیت می کنند و معمولا با یک تغییراتی می توان این شکل ها را اجرا کرد. تلاش ما بر این است که این برنامه برخلاف برنامه های گفت و گو محور فاقد مجری باشد تا بتوانیم فرم برنامه، رویکرد مضمونی و شکل گفت و گو ها را تغییر دهیم. در حال حاضر در این فکر هستیم که خود پرسشگران جوان این برنامه را اجرا کنند.»

وی با اشاره به این امر که حداقل ۱۲ تا ۱۵ روز ضبط بخش های گفت و گو که در استودیو انجام می شود طول خواهد کشید اضافه کرد: «این برنامه دارای آیتم های متنوعی است که در یکی از این آیتم ها به صورت افراد تازه مسلمان شده می رویم و از دلایل انتخاب آن ها و چگونگی طی کردن مسیرشان تا گرویدن به دین اسلام گفت و گو خواهیم کرد. به علاوه این برنامه شامل داستانک هایی با فضاهای رازآمیز و ادبی خواهد بود. یک سری نماهنگ هایی در ارتباط با ماه رمضان و مضمون های دینی خواهیم داشت. همچنین در بخشی از نماهنگ های این برنامه تلاش خواهیم کرد از موسیقی مسلمانان کشورهای مختلف و موسیقی مقامی و سنتی کشور خودمان استفاده کنیم. از طرفی نظرات بسیاری از اندیشمندان بزرگ دنیا که راجع به حضرت محمد سخن گفته اند را در این برنامه پخش خواهیم کرد.»

گفتنی است؛ برنامه «رهیافت» به کارگردانی سعید بشیری و داود آجرلو و تهیه کنندگی سعید بشیری قبل از اذان مغرب به افق تهران در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه چهارم سیما پخش خواهد شد.

برنامه دو قدم مانده به صبح*  برنامه دو قدم مانده به صبح*

برنامه دو قدم مانده به صبح*  برنامه دو قدم مانده به صبح*

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.