شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸

حکایت« رهبر قنبری» از این روزهای سینما

فوتبال، سرگرمی، سینما، فرهنگ و بوق! / مفهوم سرگرمی باید به درستی تبیین شود

بوق چی استادیوم

سینماپرس: مگر دیدن فوتبال به روی پرده سینما کدام بدن را ورزیده می کند؟! و بماند که چه کسانی به دیدن فوتبال روی پرده سینما خواهند آمد، نه آیا با این کار ته مانده اعتباری هم اگر بوده است از دست می رود؟

به گزارش خبرنگار سینماپرس ، پخش فوتبال در سینماها موضوعی است که همواره مخالفان و موافقان بسیاری دارد، تا شروع این رویداد دو هفته دیگر باقی مانده است اما هنوز به جمع بندی نهایی برای پخش فوتبال در سینماها نرسیده ایم.

 رهبر قنبری کارگردان سینما طی یادداشتی که در اختیار سینماپرس قرار داده است به این موضوع پرداخته است.

متن این یاداشت به شرح زیر است:

«سرگرمی آموختن در شرایطی فارغ از کار روزانه است، نه گذراندن اوقات به بطالت، در اصل انسان عاقل هیچ  لحظه ای  ازعمر خویش را به بطالت و تباهی نمی گذراند، بلکه با تغییر موقعیّت  قبلی خود مدام به  آموختن و یا آزمودن بدن و ذهن  خود  می پردازد، وقتی که یک صنعتگر پس از کار روزانه  به  خانه  بازمی گردد  و دقایقی را  به قطعه ای  موسیقی اصیل  و سنتی  گوش  می سپارد در اصل  به  نظام  ذهنی و عصبی  خود  کمک می کند تا نظم درونی اش را بیش از پیش سامان دهد تا روز دیگر کارش را بهتر پیش ببرد و یا اینکه یک حسابدار ساکن در پس  یک میز اداری ساعاتی بعد از کارش را به  ورزش  می پردازد تا  اندام  خود  را  مهیّای کار روز بعد  کند، سرگرمی  در این  حال یک  رابطه  مستقیم  با سلامتی  انسان ها  دارد، حال  در نظر آورید  به  حکم  سرگرمی هر آدمی بعد از کار روزانه  به استفاده از مواد مخدر، گوش سپردن به موسیقی های متبذل، دیدن فیلم های بی هویت، نوشیدن مشروبات الکلی و... و مواردی از این دست بپردازد، چه اتّفاقی می افتد؟!  بر این اساس است که  مفهوم  سرگرمی  خصوصاً  در شرایط  بحران  فرهنگی  فعلی  باید  به درستی تبیین شده و فکر اساسی برای اوقات فراغت جامعه جوان بشود، وادادگی ها در مدیریت بخش های فرهنگی، ریاکاری، دروغ گویی، تحریف سازی های تاریخی ، اجتماعی  و دینی  در سینما  قشر عظیم  جامعه  جوان  ما  را از سینما، تئاتر، موسیقی  و سایر رشته های هُنری و حتّی ورزشی رانده  است،  در واقع  ما  به  دست  خویش  عناصر اصلی سرگرمی سازی را  به محلی برای تخدیر اذهان تبدیل  کرده ایم و عاقل ترین  جوانان  ما  نهایتاً  به  کوه پیمایی  پناه  برده اند و گروه کثیری از آن ها نیز به خیابان پیمایی مشغول هستند، و حالا ما  قصد  داریم  مکان اصلی عرضه سرگرمی های از دست رفته را به پخش فوتبال  اختصاص  دهیم!! آیا مضحک نیست؟ سالن سینما را که باید محل عرضه فیلم  با هویت  باشد و یا سالن اجرای موسیقی را به نمایش مسابقات کُشتی! بوکس و یا فوتبال  اختصاص دهیم، چرا که خود به دست خود پیش از این به تحریف و انحراف موقعیّت سینما و موسیقی پرداخته ایم حالا برای آنکه فقط  ساختمان سالن هایمان از دست نرود و بتوانیم حقوق کارکنانش را تأمین کنیم این بار نه به  آموختن ورزش و نه حتّی خود ورزش و صرفاً به نمایش آن برای مردم تخدیر شده بپردازیم، مگر دیدن فوتبال به روی پرده سینما کدام بدن را ورزیده می کند؟! و بماند که چه کسانی به دیدن فوتبال روی پرده سینما خواهند آمد، نه آیا با این کار ته مانده اعتباری هم اگر بوده است از دست می رود؟ فقط همین مانده است لیدر های تیم های مختلف هم با بوق وارد سالن سینما و سالن موسیقی بشوند، دست مریزاد بر این فرهنگ سازان یا به قول فوتبالی ها بابا ای والله!!»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.