جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸

گفتگوی تفصیلی سینماپرس با رییس شهرك دفاع مقدس/۱

فلاح: سازمان سینمایی بیشتر به فیلمسازان كمك می‌كند تا مسائل زیرساختی! / در مذاکره با صنایع دفاع گلوله گازی توپ را ساختیم که در هیچ جای دنیا وجود ندارد

شهرك سینمایی دفاع مقدس

سینماپرس: حمید غفاریان/ عباسعلی فلاح رییس شهرك سینمایی دفاع مقدس گفت: از مجموعه وزارت ارشاد كمك هایی به فیلمسازان انجام می شود اما تنها به فیلمسازان توجه می شود در حالیکه بحث زیرساختی شهرك دفاع مقدس و فعالیت های آن نیز نیاز به توجه دارد.

براساس اين گزارش، بی شك نقش مهم و تاثیرگذار شهرك سینمایی دفاع مقدس در ساخت فیلم ها و مجموعه تلویزیونی بلند در قالب جنگی برای كسی قابل كتمان نیست اما بعد ازحادثه‌ای كه در شهرك هنگام فیلمبرداری فیلم سینمایی «معراجی‌ها» رخ داد و  منجر به كشته شدن پنج تن همچنین رییس این شهرك شد باعث شد تا درباره شهرك صحبت‌های بیشتری شود.

به مناسبت سوم خردادماه همزمان با آزاد سازی خرمشر با عباسعلی فلاح در دو بخش مصاحبه‌ای را انجام دادیم كه بخش اول ان از نظر شما می گذرد.

شما دردوره‌ای مسئولیت رییس شهرك سینمایی دفاع مقدس را قبول كردید كه حادثه تاریخی در پشت صحنه فیلم معراجی ها اتفاق افتاد و منجر به شهید شدن علی اكبر رنجبر رییس شهرك سینمایی شد، چطور بعد از این حادثه مسئولیت ریاست شهرك را قبول كردید؟

پیش از آقای رنجبر من تجربه این مسئولیت را داشتم كه با مجموعه همكاران هم آشنایی داشتم اما بعد از آن حادثه ناراحت كننده باید كسی در این سمت حضور پیدا می كرد كه نسبت به امور آشنا باشد چراكه حضور یك فرد ناآشنا می توانست طبعات منفی را در برداشته باشد، در هر صورت این مجموعه فرمانده رشیدی را از دست داده بود همانطور آقای شریفی‌راد و فرجی که از دوستان پركار شهرك بودند، اینجا خانه دوم فیلمسازان است بالطبع یك انسی بین فیلمسازان و شهرك وجود دارد در این صورت برای كسانی كه بیشتر در شهرك فعالیت كرده بودند علاقه بیشتری را ایجاد می كرد. من با مرحوم جواد شریفی راد یك دوستی خوبی داشتیم ولی به هر شكل نمی توان كار و زندگی را متوقف كرد.

 از آنجایی كه چندین مجموعه در بنیاد مشغول به كار هستند، من در این بنیاد مسئولیت هماهنگی بین مجموعه ها را دارم كه اكنون با حفظ سمت سرپرست شهرك هستم و چندین روز هفته را در اینجا حضور دارم.

شهرك سینمایی دفاع مقدس

 پس از حادثه مطرح شد كه نباید شهید رنجبر در محل فیلمبرداری حضور پیدا می كردند، درباره حضور ایشان بفرمایید.

شما در نظر داشته باشید وقتی پروژه‌ای در شهرك آغاز می شود در واقع وارد منزل ما می شود و ما  به عنوان صاحب‌خانه به باید آنها خوش آمدی بگوییم كه این ارتباط از پیش تاكنون بوده است كه بیشتر یك موضوع اخلاقی است، ضمن اینكه ما مسئولیت نظارت در بخش‌هایی از فیلم را داریم، البته این نظارت به معنای محتوایی نیست ممكن است یك سری مسائل را توضیح دهیم برای مثال در شهرك ما خیابانی به متراژ پنج كیلومتر داریم كه خلوت هم است و گاهی دیده می شود سرعت حركت ماشین ها از حد مجاز بالاتر می رود.

دیدار آقای رنجبر با مرحوم جواد شریفی راد یك دیدار دوستانه بود كه قرار بود یك دوره آموزشی در خصوص كم خطر كردن حرفه جلوه‌های وی‍ژه با همكاری شهرك و آقای شریفی راد برگزار شود كه احتمال می دهم این دو عزیز درباره این موضوع در حال گفتگو بودند.

در حال حاضر فكر می كنید مقصر اصلی این اتفال که بود، چون برخی ها معتقد بودند كه خودرو شخصی مرحوم جواد شریفی راد نباید در صحنه حضور می داشت.

این اتفاق بالطبع یك حادثه بوده است و عمدی در كار نبوده، ماشین ایشان می توانست در شهرك باشد چراكه ممكن است برخی كابل ها همراهشان باشد اما اینكه كجای شهرك واقع باشند طبق قراردادی كه با فیلمسازان داریم باید برخی اصول حفاظتی و امنیتی را رعایت كنند كه تعهداتی هم گرفته می شود برفرض مثال ورود وسایل غیرمجاز. قطعا در فیلم های جنگی انفجار وجود خواهد داشت كه در این زمینه كارگردان تصمیم می گیرد كه از جلوه میدانی یا كامپیوتری استفاده كند و اجباری وجود ندارد كه طراح از چه وسایلی استفاده كند اما میزان واگذاری مواد درخواستی و فردی كه می خواهد از آن استفاده كند مورد بررسی قرار می گیرد.

شهرك سینمایی دفاع مقدس

اهالی سینما بهتر می دانند كه سینمای ایران بهتر از جواد شریفی راد در عرصه جلوه های وی‍ژه نداشته است زیرا از معدود افرادی بود كه در این عرصه تحصیلات داشت و این حادثه می تواند برای هركسی رخ دهد.

نقش انجمن سینمای دفاع مقدس در همكاری با شهرك چگونه است؟

محتوای فیلم های متقاضی را انجمن سینمای دفاع مقدس كه زیر مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است برعهده دارد و فیلمسازان پس از دریافت معرفی نامه به شهرك سینمایی جهت دریافت امكانات مراجعه می كنند علی رغم اینكه فیلم ها هم مجوزهای مربوطه را از وزارت ارشاد و صداو سیما دارند كه مرحله سختی نخواهد بود ولی شرط ورود گروه فیلمسازی به شهرك تاییدیه انجمن سینمای دفاع مقدس است.

كاركرد شهرك علاوه بر در اختیار گذاشتن فضا و جغرافیا به چه صورت است؟

اینجا علاوه بر شهرك یك مركز پشتیبانی از فیلم است به این معنا كه یك فیلمی در بوشهر در حال فیلمبرداری است باید از آن پشتیبانی صورت گیرد ضمن اینكه ممكن است تجهیزاتی خواسته شود كه ما نداشته باشیم برای نمونه مجموعه های نیروی دریایی و زمینی در سراسر كشور با مكاتبه ما حاضر به همكاری با فیلم های سینمایی می شوند و این قاعده‌ای است كه سپاه برای پشتیبانی از فیلم در نظر گرفته است.

شهرك سینمایی دفاع مقدس

به چه صورت این امكانات را دریافت می كنند؟

ممكن است برخی از آنها را بتوانیم از اینجا ارسال كنیم اما گاهی هم صلاح است كه از خود استان مربوطه امكانات را دریافت كنند.

با توجه به سابقه‌ای كه از قبل داشتید و امروز دوباره در این پست قرار دارید چه برنامه‌ای را برای آینده شهرك سینمایی در نظر گرفتید؟

در زمان جنگ دو تا ارتش یعنی یك ارتش جمهوری اسلامی ایران و یك ارتش دیگر یعنی سپاه پاسداران یا وزارت دفاع و همه كشور درباره دفاع مقدس فعال بودند تا جنگ را اداره كنند اما الان یك مجموعه‌ای به نام شهرك سینمایی نمی تواند همه زحمت‌های رزمندگان اسلام را پشتیبانی كند لازم است كه آن مجموعه‌ها دوباره از ما پشتیبانی كنند، سعی ما این است كه امكانات و تجهیزاتی كه فیلمسازان نیاز دارند برای مجموعه فراهم كنیم، حال ممكن است این امكانات همه به معنای تجهیزات نظامی نیست بلكه فیلمسازان به برخی ماشین آلات مثل لودر و بلدزر هم نیاز دارند چون اگر قصد داشته باشند یك خاكریز ایجاد كنند باید لودری را اجاره كنند كه هزینه بسیاری را بپردازند ما سعی می‌كنیم تجهیزانی كه برای فیلمسازان پرهزینه است را تاحد امكان كم كنیم.

در فیلم اخراجی ها۲ آقای ده نمكی تانكی را انتخاب كردند كه مثل اكثر تانك‌های دیگرمان حركت نمی كرد و می خواستند كه از یك نقطه به نقطه دیگر منتقل شود در حالی كه تانك ۶۰ تن وزنش بود و رفتند با جرثقیلی از بیرون صحبت كردند تا آن را جابجاكند اگر اشتباه نكنم بین سه تا شش میلیون برای جابجایی ۵۰۰ متری تانك دریافت كرد ما به دنبال آن هستیم كه هزینه ها و مشكلات تولید فیلم را كاهش دهیم.

اشاره كردید به تانك، برخی فیلمسازان كه در شهرك كار می‌كنند پس از پایان فیلمبرداری نسبت به این حركت نكردن تانك ها واكنش نشان می دهند. شما اشاره كردید به نیروهای پشتیبان و تنهایی سپاه در ارائه تجهیزات و فضای شهرك، سازمان سینمایی تاكنون كمكی را در این زمینه با شما داشته است؟

این سوال را باید از خود مسئولان سازمان سینمایی كرد كه تاكنون چه حمایتی را داشته‌اند؟ بیایند بگویند.

شهرك سینمایی دفاع مقدس

با این صحبت های شما سازمان سینمایی نقش حمایتی در زمینه شهرك سینمایی ندارد؟ چرا این از یك اختلاف نشات می گیرد؟

یقینا اختلاف نیست، احساس می كنند شهرك و مركز پشتیبانی حضور دارد پس كمك ها در جاهای دیگر انجام شود، ما دعوت كردیم از مسئولان كه نسبت به این موضوع كمك بیشتری را داشته باشند.

از مجموعه وزارت ارشاد كمك هایی به فیلمسازان انجام می شود اما بیشتر به فیلمسازان توجه می شود و بحث زیرساختي شهرك و فعالیت های آن نیاز به توجه بیشتری دارد و اگر به این شكل نگاه كنیم بهتر خواهد بود.

یك توقعی هم از شما به عنوان حاكمیت در زمینه ارائه امكانات سخت افزاری نظامی وجود دارد تا دستگاه فرهنگی و چرا آن تانك نباید حركت كند تا تیم تولید مجبور نشوند از بیرون جرثقیلی را با قیمت بالا اجار كنند.

البته ما در اینجا تانك برای حركت داریم، مشكل فیلمساز تانك نیست..

ولی شده فیلمساز به طور مصداقی اسم تانك یا جیپ را آورده است.

پس باید بگویند كه در چه شرایطی و در چه زمانی درخواست تانك یا جیپ را دادیم، برای مثال وقتی می خواهند فیلمی را آماده كنند قبل از آغاز فیلمبرداری تیم طراحی حضور پیدا می كنند و صحنه های مورد نظرشان را می سازند برای اینكه برخی فیلمسازان سر صحنه تصمیم می گیرند كه برخی امكانات را بگیرند در حالی كه انجام درخواست آنها شرایطی دارد، یادم می آید تهیه كننده یكی از فیلم ها هر لحظه به دنبال كارگردان می دوید و می گفت كه او هر دقیقه یك چیز جدیدی می خواهد! این تصمیم گیری های سر صحنه باعث می شود كه همه درخواست‌هایشان مهیا نشود این اتفاق افتاده كه كارگردان شبانه نیاز به یك درب داشته آمده و درب دفتر ما را بردند تا در صحنه استفاده كنند و اگر پروسه زمانی را رعایت نكنند امكان فراهم شدن تجهیزات نخواهد بود و یا برخی توقعات بیشتر از حد معمول شهرك است كه لازمه آن هماهنگی شهرك با دیگر مراكز است كه پروسه زمانبری خواهد بود.

شهرك سینمایی دفاع مقدس

این هماهنگی در زمان پیش تولید انجام نمی شود؟

هرچقدر این هماهنگی بیشتر شود مشكلات تولید كمتر خواهد بود متاسفانه مدیران و كارگردانهایی كه توقعات سریعی دارند همه تیم‌شان را به دردسر می اندازند و مثل زمان جنگ نیست كه با شلیك توپخانه‌ها به چندین جعبه دسترسی پیدا كنیم ولی اكنون كه شلیكی نمی شود و در نهایت در مانور یا رزمایشی این اتفاق می افتد كه نهایتا یك جعبه بدست می آید یا اینكه پوكه‌ای وجود ندارد ما در این جا اجازه استفاده هیچ گلوله جنگی را نداریم چون نزدیك فرودگاه امام خمینی هستیم جالب است كه در هیچ كشوری گلوله گازی برای توپ ۲۳ تولید نشده است به دلیل اینكه نیاز فیلمساز بوده با تدبیر مدیران ارشد شهرك گفتگویی با مدیران صنایع دفاع انجام شده است و توپ گازی ۲۳ تولید شده است . در اینجا می شود كه توپ ضد هوایی شلیك شود بدون پخش شدن هیچ مرمی‌ای به نوعی كه هیچ خطری نخواهد داشت همینطور گلوله دوشكا مخصوص فیلمسازان تولید شده است و گلوله های مخصوص فیلمسازی به سفارش ما تولید و مورد استفاده قرار می گیرد و این خدمتی است كه فیلمسازان از آن بی اطلاع هستند.

با توجه به جنگ‌های مختلفی كه ما در طول هشت سال دفاع مقدس داشتیم گفته می شود كه همه جنگ ها را نمی توان در شهرك سینمایی اجرا كرد برای نمونه آقای ده نمكی عملیات كربلای ۵ را برای «معراجی ها» در شهرك گرفتند اما یكی از فیلمسازان كه می خواهد این عملیات را از زاویه دیگر به تصویر بكشد گفته است كه شهرك مناسب فیلمبرداری این عملیات نیست. به نظر شما ما می توانیم همه عملیات های ۸ ساله رزمندگان مان را در شهرك به تصویر بكشیم؟

خیر، شما در نظر بگیرید كه منطقه كردستان با توجه به كوههای بلندی كه دارد اینجا فاقد آن است و در شهرك فعلی می توانیم یك سری از خدمات را ارائه دهیم همانطور كه گفتم ما مركز پشتیبانی از فیلم هستیم اگر فیلم نیاز داشته باشد تا در كردستان فیلمبرداری كند می تواند در آنجا حضور بیابد و ما كمك كنیم، اصلا مشكلی نیست كه در شهرهای دیگر بروند دكورهایشان را بزنند برای نمونه یكی از فیلم ها سال گذشته در كرمانشاه فیلمبرداری شد.

پنجاه قدم آخر؟

خیر این فیلم در اصفهان فیلمبرداری شد كه حمایت های ما را هم نیز به دنبال داشت.

این پیشنهاد را شما به فیلمسازان می دهید كه عملیات مورد نظر را نمی توان در شهرك فیلمبرداری كرد؟

خود فیلمسازان باتوجه به اطلاعاتی كه جمع آوری كرده است محل فیلمبرداری را تعیین می كند و ما دخالتی نمی كنیم.

ادامه دارد....

نظرات

  • یک رزمنده ۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۱۲:۲۹
    0 0
    ایشان نگفته اند وزارت ارشاد چه کمکی به این شهرک کرده است؟ البته تا وقتی فتنه گران هستند کمک ارشاد به دفاع مقدس نمی رسد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.