دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲

نقش سینما در ارتقای ذائقه فرهنگی مردم/۷

علی‌اكبری: ذائقه‌سازی در تلویزیون معنا دارد تا سینما/ ارتباط فیلمساز با جامعه راهی، برای ارتقای فرهنگ تماشاگران

محسن علی اکبری*

سینماپرس: علی اکبری تهیه کننده سینما امروز ۲۹ اردیبهشت در مورد سینما به عنوان ارتقای ذائقه فرهنگی تماشاگران گفت: آنچه مسلم است، در امر ذائقه سازی با مخاطب زیادی که تلویزیون نسبت به سینما دارد در این زمینه بیشتر کارآمدتر است. در سینما هم اگر می‌خواهیم فرهنگ مخاطب برای انتخاب فیلم غنی‌تر شود فیلمساز باید با جامعه ارتباط داشته باشد.

بنابراين گزارش، محسن علی اکبری با بيان مطلب فوق درباره پرورش ذائقه مخاطب به سینماپرس گفت: ذائقه مخاطب را ابتدا تلویزیون پرورش می دهد و سینما تنها ۱۰ درصد می تواند در پرورش ذائقه مخاطب نقش داشته باشد چون حجم مخاطب تلویزیون از میان ۷۰ میلیون نفر حدود ۴۰ میلیون است در حالی که کل مخاطب سینما به چهار میلیون نفر نمی رسد، بنابراین ذائقه سازی بیشتر در حوزه تلویزیون معنا دارد.

وی افزود: پیشرفت تکنولوژی های روز دنیا و حضور فیلم های سورئال که بیشتر بوسیله تكنیك سی جی صحنه های بسیار عظیم خلق می شود معمولا مخاطب خودش را دارد که نیازمند زحمت‌های فراوان هنرمندان است، فیلمسازان باید با مطالعه، تحقیق، دیدن فیلم با مردم جامعه ارتباط داشته باشند و بتوانند اثری را خلق کنند که تاکنون ساخته نشده باشد.

وی افزود: استفاده از تکنیک های جدید موضوعاتی را که مخاطب در دنیای امروز نیاز دارد را به او انتقال می دهد و کارگردان در انتقال مفاهیمی که قصد دارد به تماشاگر منتقل کند موفق تر است. نوع زندگی انسانها در قالب درام‌های خوب و درست که نقطه شروع و پایان آن مشخص باشد بسیار اهمیت دارد و می تواند مخاطب هوشمند امروز را به سینما جذب کند اما در آثار سال های اخیر می بینیم که کارگردانان پایان فیلم‌هایشان را باز نگه می دارند در حالی که این نوع پایان بندی مخاطب را پس می زند البته فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» که به این شکل تمام می شود مخاطب خودش را راضی نگه می دارد. پس این نشان می دهد پایان باز نشان همیشه نشان دهنده هوشمندی کارگردان نیست.

علی اکبری با بیان اینکه اکثر آثار تولید شده بخش فیلم اولی جشنواره سال گذشته تقلید از فرهادی بود گفت: این نوع پایان بندی بدون پی ریزی اولیه توهین به مخاطب خواهد بود که باعث کاهش ذائقه تماشاگر خواهد بود و آشنایی با درام می تواند کمک زیادی داشته باشد. همانطور که در همین اکران نوروزی هم دیدیم فیلمهایی که این موارد را رعایت کردند به فروش خوبی دست پیدا کردند.

تهیه کننده «استرداد» با اشاره به تولید فیلم های کودک خاطرنشان ساخت: همانطور که مجموعه فیلم های «کلاه قرمزی» به فروش بالایی دست پیدا می کند باید جستجو كرد كه چرا هنوز نتوانسته‌ایم شخصیت جدیدی مثل او خلق اما باید برای رسیدن به این موقعیت زحمت های زیادی بکشیم همانطور که ایرج طهماسب برای خلق آنها زحمت فراوانی کشید و ما در تولید فیلم های کودک کم کاری کردیم چرا که باید برای کودکانمان الگوهای ایرانی مثل داستان‌های شاهنامه و.. تعریف کنیم. بسیاری از مخاطبان سینمای ما را کودکان به همراه خانوده‌شان تشکیل دهند

وی با بیان اینکه از فرهنگ خودمان غافل ماندیم درباره تولید فیلم های کمدی یادآور شد: طنزهای موقعیت در آثاری که ساخته می شود کمتر می بینیم و اگر فیلمی هم با این عنوان ساخته می شود بیشتر شكل هجویات و شوخی های مبتذل است تا کمدی موقعیت. مخاطب علاقه مند است که کمدی موقعیت ببیند مثل «کتاب قانون» كه نشان داد می توان کمدی های کلامی و محتوایی خوب ساخت و مخاطب هم با آن ارتباط خوبی برقرار کند  علی رغم اینکه این فیلم دینی و قرآنی بود اما توانست به فروش بالایی هم دست پیدا کند.

علی اکبری با بیان اینکه نویسنده‌ها در زمینه نوشتن کمدی کم کاری می کنند اظهار داشت: برخی از مجموعه هایی که برای تلویزیون با نام طنز در ایام عید یا ماه رمضان پخش می شود بیشتر لودگی در آن مطرح است و هیچ مناسبتی هم با خودش ندارد که در آنها بی فرهنگی و بی ادبی رواج داده می شود. ما با طنز مخالف نیستیم بلکه با لودگی مخالفیم.

تهیه کننده «تلفن همراه رییس جمهور» با اشاره به فیلم سینمایی دینی و ساخت آن در سینمای ایران ذعان داشت: متأسفانه در تولید آثار دینی کارگردانان دقت چندانی نمی کنند. این نوع فیلم های سینمایی حتی می تواند معرف فرهنگ ما باشد و باید برای ساخت آن و فیلمنامه ای که کارگردان ها برای آن انتخاب می کنند دقت بسیاری شود.

وی اضافه کرد: ساخت فیلم درباره سلمان فارسی یکی از ضروریت است که سینما و تلویزیون برای تولید آن اقدامی نمی کنند در حالی سال هاست گفته می شود داود میرباقری قصد دارد درباره او مجموعه تلویزیونی بسازد ولی برای ساخت آن امکانی ایجاد نمی شود.

تهیه کننده «همیشه پای یک زن در میان است» با اشاره به فروش میلیاردی اضافه کرد: تبلیغات تلویزیونی و ساختار فیلم ها در فروش بسیار اهمیت دارد و قطعاً فیلم هایی که حداقل پارمترهای فروش را رعایت کنند می توانند فروش میلیاردی داشته باشند. کمترین قیمت بلیت در حال حاضر پنج هزار تومان است و می توان با این رقم فروش خوبی را برای فیلم ها پیش بینی کرد. برخی کارگردانان تصور می کنند اگر از خط قرمزها عبور کنند فیلم فروش خوبی خواهد داشت درحالی که این یک حقه است برای فروش نه راهی برای جذب تماشاگر.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.