چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰

گزارش كامل سینماپرس از شب كارگردانان؛

مجیدی: خانه سینما از ارزش‌ها و دستاوردهای ۳۵ ساله انقلاب حراست كند/ قدکچیان: امروز باید به خانه سینما گله داشت

مجید مجیدی

سینماپرس: پنجمین شب كارگردانان با تقدیر از هنرمندان درفرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این مراسم که شامگاه گذشته ۲۳ اردیبهشت با یك ساعت تاخیر آغاز شد مجید مجیدی به حفظ ارزش های انقلاب در خانه سینما تأکید کرد و قدکچیان نیز از شیوه فعالیت خانه سینما ابراز گله نمود.

بنابر گزارش خبرنگار سینماپرس، در ابتدای این مراسم كه اجرای آن برعهده «داریوش فرهنگ» بود گفت: قرار بود تا این جشن را دو سال پیش برگزار كنیم اما به دلیل پلمب بودن خانه سینما این جشن برگزار نشد، دعوت نامه این جشن به همكارانمان با هر نوع سلیقه ای ارسال شد حتی برای كسانی كه این روزها مخالف خوانی می كنند و در شأن كارگردان نیستند كه به دنبال جمع كردن امضا برای تحریم جشن باشند.

وی افزود: در روزنامه ها و سایت‌های مختلف می بینیم كه هزاران میلیارد جابجا می شود مگر بودجه سینما در سال چقدر است؟ حتی میزان آن قابل گفتن نیست و بهتر است تا زیر باران عشق چتر را پایین نكشیم.

سپس از ابوالحسن داودی دعوت شد تا برای مراسم یادبود مرحوم «جهانگیر جهانگیری» صحبت كند، وی گفت: جهانگیری یكی از بی حاشیه ترین كارگردان های سینما بود كه آثارشان بیش از ۱۸ فیلم بود اما خیلی سریع از كنار ما رفت و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا كار نیمه كاره‌اش را به سرانجام برسانند.

در این قسمت از خانواده زنده یاد جهانگیری دعوت شد تا برای دریافت یادبود روی صحنه بیایند و پسر جهانگیری در صحبتهایش یادی كرد از فیلمی كه هنوز از پدرش ساخته نشده است.

در ادامه كمال تبریزی رییس كانون كارگردانان برای ایراد سخن آمد و گفت: همه ما خوشحال هستیم كه بعد از چند سال توقف دور هم جمع شدیم و یك جشن كوچك را در این روز عزیز با هم برگزار كنیم بیش از هر چیز از بنیاد سینمایی فارابی و آقای جعفری جلوه تشكر می كنم و جایی كه متعلق به خود ما است این همراهی را با ما دارد و هزینه های جشن را تقبل كرده است و ما مجبور نشدیم كه به جاهای دیگری برای دریافت كمك مراجعه كنیم  در نظر دارم كه درباره امنیت شغلی و بیمه بیكاری صحبت كنم.

وی ادامه داد: ما در خانه سینما و همه صنوف باید روی بیمه بیکاری و امنیت شغلی متمركز شویم و حالا كه با دولتمردان از نزدیك ارتباط داریم، بتوانیم صندوقی را برای امنیت شغلی همكارانمان به سرانجام برسانیم و موقعیتی بوجود بیاوریم كه درصد زیادی از اهالی سینما بدلیل مشكلات اقتصادی نمی توانند كارشان را انجام دهند و به نوعی بیكار هستند برایشان فكر عاجل داشته باشیم و در شرایط نسبت خوبی كه به سر می بریم آنرا به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به اختلافات برخی اعضا با كانون خاطر نشان کرد: بهتر است كه این اختلاف سلیقه ها را به یك دیگر بگوییم و بجای رسانه ای كردن آن با یكدیگر به تعامل برسیم و فكر می كنم كه حتما این اتفاق می افتد، ما فكر می كنیم كه دیگر مردم از این دعواها خسته شدند به اندازه كافی دعوا بین مسئولین وجود دارد، ما در داخل یك مجموعه فرهنگی به این دعواها دامن نزنیم و كمك كنیم كه گذشته ها را به فراموشی بسپاریم و نگاه مان به آینده باشد و اینكه چطور می توانیم دور هم جمع شویم و روزهای خوب را تكرا كنیم.

تبریزی ادامه داد: در موقعیت ناخواسته‌ای به عنوان رییس قرار گرفتم، می خواهم به خودم و مسئولین محترم بگویم، فكر می كنم دیگر باید بحث های قدیمی مدیریت را فراموش كنیم چراكه وقتی كسی در كانون رییس می شد خیلی از تصمیمات را به صورت فردی می گرفت و یا رییس موقعیتی داشت كه می توانست خیلی از رایزنی ها را به صورت مستقل انجام دهد و از موقعیت رییس بودنش بیشتر استفاده كند، شاید در آن دوره اشكالی نداشت اما بعد از یك دوره ای در كانون به این نتیجه رسیدیم كه بهتر است رییس شورا بیشتر از دوبار این موقعیت را احراز نكند خب قبلا به این شكل نبود و رییس می توانست سالهای مداوم ریاست كند اما ما اصلاحیه ای در اساسنامه آوردیم كه یك نفر فقط دو سال ریاست كند.

وی اضافه کرد: همه می توانند رییس باشند و از نظر خودم تك تك اعضا شورای صنفی رییس هستند. از همكاران تقاضا می كنم كه به دلیل دعواهای بچه گانه سعی نكنیم گذشته را فراموش كنیم چراكه سینمای ایران مسیر پر افتخاری را داشته است و یك سفیر مناسب در عرصه های خارجی برای جمهوری اسلامی بوده است و به این فكر كنیم كه در آینده هم همان مسیر را دنبال كنیم و بتوانیم همه حرف هایمان بدون ملاحضات بیان كنیم.

در این قسمت از مصطفی كیایی به عنوان كارگردان جوانی كه پا به عرصه سینمای حرفه‌ای گذاشته است تقدیر به عمل آمد.

سپس سیروس الوند روی صحنه آمد تا از كامران قدكچیان تقدیر شود، وی گفت: تبریك می گویم میلاد علی (ع) و این جشن كانون را به همكاران عزیز، جمله های زیبا مولا علی زیاد دارد اما جمله ای دارند ایشان كه من در سه سال بیكاری به آن پی بردم، جمله خیلی ساده است اما بسیار عمیق. می فرمایند بزرگترین تفریح كار است و من سه سال است كه تفریح نكردم.امیدوارم امسال بتوانم من و سایر همكاران فیلم بسازیم.

فرهنگ در بین صحبت های الوند ورود پیدا كرد و گفت: من هم مدتهاست كه فیلم مورد علاقه‌ام را نساختم و لازم به ذكر است كه ۹۰ درصد از اعضای شورای مركزی رانت خوار نیستند و یك ریال اگر كسی پیدا كرد كه من طی ۳۴ سال از فارابی و ارشاد گرفته باشم، فیلمسازی را كنار خواهم گذشت و انشاالله شرایطی بوجود بیاید تا همه بتوانند كار دلخواهشان را انجام دهند و عذر خواهی می كنم چراكه گه گاه وسط حرف‌های آقای الوند می آیم.

الوند ضمن تذکر به فرهنگ با این جمله که لطفا وسط حرف های من نیایید تا حرف های من تمام شود ادامه داد: افتخار داشتم كه در جشن های گذشته به زنده یاد شاپور قریب، ناصر تقوایی و علیرضا داودنژاد جایزه داده‌ام. امشب قرار است به واسطه یك عمر كار از عزیزی تقدیر كنیم كه از رفقای قدیم من است كه با هم كارمان را آغاز كرده ایم و ۵ فیلمنامه او را من نوشتم و  از كامران قدكچیان صحبت می كنم.

وی ادامه داد: ایشان نمونه بارز یك فیلمساز حرفه‌ای است كه همیشه برای تماشاگر فیلم ساخته است . رانت او بلیط هایی است كه تماشاگران خریداری می كنند كه شریف ترین و زیباترین رانت در سینما به گمان من همین است چراكه ما برای مردم فیلم می سازیم و بالاترین و مهم ترین هدفمان مردم هستند، كاری كه همیشه كامران و من انجام دادم.دوستان تاكید كردند كه از كارهای صنفی ایشان یادی كنم، ایشان سالها عضو شورای مركزی كانون و مجمع فیلمسازان بوده است و همیشه حاضر و آماده بدون وابستگی به جای كار صنفی‌اش را انجام داده است.

كامران قدكچیان پس از دریافت لوح یادبود گفت: امیدوارم بودم دوستانی كه خارج از این در حضور دارند اكنون اینجا می بودند و این شب برای من خیلی زیباتر می شد، خانه سینما واقعا خانه امن ماست و اتاق كارگردانها اتاق فكر و آسایش ما است یعنی دوست داریم وقتی به آنجا می رویم به آرامش و آسایش برسیم ولی اكنون می شود به این خانه گلایه‌هایی داشت و فرصتی جایز است كه این صحبت ها گفته شود و این دوستانی كه پشت درب هستند حتما ناگفته‌هایی دارند كه باید شنید و به نگرانی‌ آنها رسیدگی كرد، این خانه اكنون از كوچ خارج شده و آنها كه پشت درب هستند هم از كوچ خارجند و دوستانی كه مدیریت سینما را رهبری می كنند هنوز كاملا ثابت نشده اند و امیدوارم همه سازها كوك شوند تا بتوانیم همه با هم یك نوای هماهنگی داشته باشیم.

سپس قرار شد تا سه نسل از كارگردانان مورد تقدیر قرار گیرد و برای نسل اول از علیرضا داودنژاد دعوت شد تا روی صحنه بیاید.

وی درباره خسرو سینایی گفت: باز شدن چشم سینمای ایران بر روی مردم ایران مرهون معدود كارگردان است كه خیلی با خلاقیت و قریحه به سینمای مستند،نیمه مستند و داستانی را بنانهادند كه در طی دهها سال افت و خیز امروز به یك جریان زنده و اثر گذار تبدیل شده است. سینمایی كه می توانیم به عنوان سینمای بومی و ملی یاد كنیم و این سوال وجود دارد كه چرا كارگردانی كه تاثیر اساسی در سینمای مستند و داستانی داشته سالها كار نكرده باشد، به نظر من جریانی بانفوذی در سینما و حوزه فرهنگ وجود دارد كه علاقه مند نیست تا از افراد با هوش استفاده كند.

خسرو سینایی پس از دریافت لوح یادبود از داودنژاد گفت: دوستان سینماگر شما آدمهای خوش بختی هستید، وقتی به دلایل مختلف از جمله عمل كمرم چند سالی از فیلمسازی دور افتادم، بعد یادم آمد قدم اولم هنرم را با شعر آغاز كردم، ما آدمها خوش بختی هستیم چون هرگز لحظه خالی نداریم و همیشه در انتظار یك اتفاق هستیم یا در انتظار این هستیم كه فیلمی بسازیم و یا اینكه فیلمی كه ساختیم چه سرنوشتی پیدا می كند.

وی افزود: همه ما سختی كشیدیم و از شكست فیلم هایمان ناراحت شدیم ولی این طبیعت سینما است كه مخصوص ایران نیست، ما باسینما زندگی كردیم و ممنون آن هستیم به نظر من سینما حرفه نیست چون یك نوع زندگی است ما با آرزوی فیلم‌هایی كه نتوانستیم بسازیم روزهایمان به آخر خواهد رفت ولی اگر به حرفه‌مان اگر احترام گذاشتیم یادگار ما برای نسل‌های آینده خواهد بود، نسل من باید حتما بپذیریم كه سینمای ما با همه فراز و نشیب‌ها بسیار بهتر شده است، قبول كنیم و سینمای خودمان را كوچك نشماریم، اینجاست كه از مسئولان خواهش می كنم كه فیلمسازان جوانمان بسیار پر استعداد هستند و ۴۷ سال است به دنبال این هستم كه سینمای ما به تك افراد متكی نباشد.

در ادامه مجید مجیدی توسط كامبوزیا پرتوی مورد تقدیر قرار گرفت و گفت: اینكه در این بالا حضور داشته باشم برایم سخت بود و به دوستان هم گفته بودم و به دلیل حال و روزی كه داشتم اصرار كردم كه به تعویق بیافتد اما دوستان اصرار داشتند كه در این مراسم حضور داشته باشم.

وی افزود: اگر نگاه ملی را در همه عرصه‌ها ببینیم و چه عرصه‌ای كه ما در آن حضور داریم یعنی در خانه سینما باید از ارزش‌ها و دستاوردهایی كه در طول سی و پنج سال انقلاب اتفاق افتاده است حراست كنیم، منافع گروهی و تشكیلاتی را در واقع برای كلیتی كه بنا نهاده شده ساخته شود، ابزار ما نسبت به كلیت سینما كم است، امیدوارم دولت سعی در ارتقای سینما داشته باشد و حیفم آمد كه از آقای انوار تشكر نكنم چراكه معمار سینمای ایران بودند و عزیزانی كه به سینمای ملی كمك كردند.

مجیدی با اشاره به پروژه حضرت محمد(ص) گفت: تا پنج ماه آینده این فیلم آماده خواهد شد و پس از نمایش آن جلسه‌ای را با اهالی رسانه خواهیم داشت و حرف‌های زیادی است كه مطرح خواهم كرد.

در پایان علی ژكان با یادی از علیرضا رییسیان به عنوان متولی «شب كارگردانان» و مهدی فخیم زاده از حمید نعمت الله تقدیر به عمل آورد.

در این مراسم چهره‌هایی چون: محمد مهدی عسگرپور، پرویز شیخ طادی،احمدرضا درویش، محمد علی سجادی، محمود گبرلو،علی عطشانی، بهروز شعیبی، محمد زرین دست، حمیدرضا دیبایی،داود میرباقری،منوچهر شاهسواری، حبیب رضایی، رخشان بنی اعتماد، جهانگیر كوثری، بهرام توكلی، جابر قاسمعلی، علی علایی، كیوان كثیریان، اسماعیل میهن دوست، رضا درستكار، عباس رافعی، محسن محسنی نسب، رضا میركریمی، محمد حسین لطیفی، محسن كیایی، امین تارخ، یدالله صمدی، فرهاد توحیدی، محمد متوسلانی، نیكی كریمی، سامان مقدم، مرتضی شایسته، مسعود رایگان، رویا تیموریان، خسرو معصومی، جواد نوروز بیگی، سیامك اطلسی،علیرضا امینی، پناه برخدا رضایی، انسیه شاه حسینی، مسعود ده نمكی، تهمینه میلانی، محمد نیك بین، محمد احسانی، محمدرضا جعفری جلوه و.. حضور داشتند.

همچنین مسعود كیمیایی، داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمی كیا،مهدی فخیم زاده، علیرضا رییسان، مهدی كرم‌پور، پیمان معادی، مانی حقیقی، سعید سهیلی، محمد رضا عرب، حسن فتحی، مصطفی شایسته، فرزاد موتمن،مرضیه برومند، مسعود جعفری جوزانی، فریدون جیرانی، عزیزالله حمید‌نژاد،پوران درخشنده،پرویز شهبازی، كیانوش عیاری،بهمن فرمان آرا و... از جمله غایبین بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.