شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

گزارش از جشن فیلمنامه نویسان خانه سینما؛

توحیدی: بهتر است بساط صدور برگه ثبت فیلمنامه در وزارت ارشاد برچیده شود!/ جعفری‌جلوه: از مدیریت فرهنگی می‌خواهم به کمک فیلمنامه نویسان آید

 نشست فرهادتوحیدی سخنگوی خانه سینما با خبرنگاران

سینماپرس: چهارمین جشن فیلمنامه نویسان شب گذشته در موزه سینما برگزار شد و در این مراسم توحیدی صدور برگه ثبت فیلمنامه را در ارشاد موازی کاری با خانه سینما خواند و گفت که بهتر است این بساط برچیده شود.

بنابراین گزارش، چهارمین جشن فیلمنامه نویسان شب گذشته با حضور جمعی از اهالی سینما، در موزه سینما برگزار شد. در این مراسم شادمهر راستین، فرهاد توحیدی، سید محمد بهشتی، خسرو دهقان، محسن دامادی، محمد رضا جعفری جلوه، علیرضا داودنژاد، سروش صحت و پیمان قاسمخانی به ایراد سخنرانی پرداختند.

شادمهر راستین رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان در سخنانی اظهار داشت: هدف از برگزاری این جشن ایجاد فضایی گرم و صمیمی بین اعضای انجمن فیلمنامه نویسان است. ما از سال 89 که برای برگزاری جشن فعالیت می کردیم درنظر داشتیم تا یک شب در سال همه صنوف دور هم جمع شوند تا از مسائل صنفی خود صحبت کنند. خوشبختانه بعد از این همه سال به این نتیجه رسیدیم که باید به فیلمنامه نویس احترام گذاشته و همچنین به مقوله تالیف و مولف نیز شخصیت بخشیده شود.

وی اظهار داشت: در مراسم امشب اعلام می کنم که از امروز تا روز سینما غرفه فیلمنامه نویسی در موزه سینما برپا می شود. در این غرفه شاهد نگهداری مجموعه یادگاری های فیلمنامه های سینمایی هستیم. خبر دیگر که امشب اعلام می شود آغاز به کار باشگاه فیلمنامه نویسان است. همچنین بر اساس سال های قبل کانون فیلمنامه نویسان درنظر دارد تا به بهترین فیلمنامه جایزه اهدا کند.

در ادامه این جشن، فرهاد توحیدی به عنوان رئیس کانون فیلمنامه نویسان در سخنانی اظهار داشت: این کانون جزو نخستین کانون هایی بود که در خانه سینما تشکیل شد. بدون سه صنف کارگردانان، فیلمنامه نویسان و تهیه کنندگان امور سینما آنگونه که باید پیش نخواهد رفت.

وی افزود: یکی از بزرگترین کارهای کانون فیلمنامه نویسان تاسیس کانون فیلمنامه ایران بوده است. آن هم در زمانی که خانه سینما تعطیل شده بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را اداره می کرد. البته کار به جایی رسیده بود که برگه ثبت فیلمنامه که از مهمترین اسناد در صدور پروانه ساخت به شمار می رود توسط این کانون صادر می شد.

توحیدی تصریح کرد: البته در حال حاضر و امروزه هم این صدور برگه ثبت ادامه دارد ولی بهتر است که این بساط ثبت فیلمنامه که به کاری موازی با خانه سینما بدل شده برچیده شود. در حقیقت شاهد این امر باشیم که بانک فیلمنامه در خانه سینما این کار را انجام دهد.

وی در ادامه افزود: در همه مقاطع زمانی شاهد بحران فیلمنامه در سینمای ایران بوده ایم. اما باید ارزیابی کنیم و ببینیم که سهم فیلمنامه نویسان در این بحران به چه میزان بوده است. در این راستا باید به تعریف درست و مشخصی از نظام سینمایی و امنیت شغلی دست پیدا کنیم.

توحیدی در ادامه یادآور شد: در واقع قرار است شماره نظام صنفی از سوی خانه سینما به همه فعالان در حوزه سینما داده شود. تا هر زمان که سخنی از فیلمنامه نویسی به میان بیاید با توجه به شماره فیلمنامه نویس سهم فیلمنامه در سینما مشخص شود.

وی گفت: امیدوارم با هدف تقویت بخش خصوصی، اعتبارات و منابع دولتی به این بخش واگذار شود تا شاهد تقویت این بخش در کشور باشیم. که اگر این اتفاق رخ دهد با توجه به وضعیت بازار شاهد تناسب عرضه و تقاضا در حوزه سینمای کشور خواهیم بود.

توحیدی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدوارم که فیلمنامه نویسان از امنیت شغلی برخوردار باشند زیرا شایسته بهترین ها در حوزه سینمای کشور هستند.

برپایه این گزارش، همچنین در ادامه این مراسم محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: فیلمنامه نویسی سنگ بنای سینمای ایران است. هر چه به تعریف عمیق تری از فیلمنامه دست پیدا کنیم سینمای ایران استوارتر می شود. تالیف یعنی خلق و شکل دهی اثری هنری با مختصاتی بومی و محقق کردن سینمای ملی و ایرانی و سینمایی که به درستی بیاندیشد.

جعفری جلوه تصریح کرد: فیلمنامه نویسان اصیل کشور جا دارد تا از متون اصیل ایرانی اقتباس کنند و آن ها را به عنوان منبعی برای عرضه فرهنگ ایران به جهانیان کنند.

وی گفت: از مدیریت فرهنگی می خواهم که به کمک فیلمنامه نویسان بیاید. زیرا قرار است تا این مدیریت فرهنگی نقش های متنوعی را در عرصه کشور بازی کند.

همچنین سید محمد بهشتی نیز در سخنانی اظهار داشت: سینمای ایران بنابر سرمایه بنیه و توانمندی و جایگاه اجتماعی که دارد ماموریت هایی بسیار بزرگ تر از ماموریت هایی که امروز پذیرفته را باید بر عهده بگیرد.

بهشتی تصریح کرد: اینکه بدانیم وضعیت جامعه به چه صورت است مستلزم تفکر و تعمق بسیار جدی است. این کشف فرهیختگی می طلبد که سینماگران ما ظرفیت چنین فرهیختگی را دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آن چیزی که می شود به عنوان دغدغه شخصیتی چون زنده یاد سیف الله داد از سینمای ایران یاد کرد این است که سینمای ایران نسبت به این ماموریت ملی و فرهنگی که بر عهده دارد غفلت می کند.

بهشتی در ادامه افزود: وظیفه مدیریت سینما این است که نگذارد مسائل روزمره دست و پای سینماگر را بگیرد که بتوانند این را بهانه کنند و این ماموریت ملی و فرهنگی را بر زمین بگذارد.

وی افزود: اگر فیلمسازی بتواند فیلمنامه ای را بنویسد دیگر نیازی به فیلمنامه نویس ندارد و دیگر فیلمنامه نویس به عنوان یک شغل مستقل موضوعیت ندارد. فیلمنامه نویسی ما باید به حدی برسد که کارگردان دیگر فرصت نداشته باشد که اینقدر وقت بگذارد و یک فیلمنامه بنویسد.

بهشتی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هنوز در عالم فیلمنامه نویسی پژوهش خیلی موضوعیت ندارد و خیلی جدی نیست. اگر یک تحقیق و بررسی سرانگشتی می کنیم اسم آن را پژوهش می گذاریم. اما باید بدانیم که پژوهش کاری بسیار جدی است.

همچنین ، خسرو دهقان فیلمنامه نویس نیز در سخنانی گفت: به من محول شده تا درمورد هوشنگ طاهری سخنانی را بیان کنم. او پدیده خاصی در سینمای ایران است. ای کاش عمر او طول می کشید تا ثمره کارهایی که کرده بود را امروز به چشم خود می دید.

وی افزود: اگر هر فرد سینمایی دارای یک بخش تئوری، نظری و عملی بوده باشد طاهری اهل اجرا و عمل کردن در زمینه سینما نبود. اما در زمینه تئوری کاری نبود که هوشنگ طاهری انجام نداده باشد.

دهقان ادامه داد: او درس سینما و هنر خوانده است. او بنابر تعبیری جزء مهمترین افرادی بوده که فکر و اندیشه و تعقل را در سینمای ایران بنیان گذاشته است. هوشنگ طاهری معتقد بود که سینما هنر است و در این راه او معتقد بود که باید مقداری شعر بدانیم، ادبیات بدانیم، تاریخ بدانیم، فلسفه و موسیقی بفهمیم و همه اینها را رد کنیم تا به سینما برسیم.

وی تصریح کرد: هوشنگ طاهری بدعت گذار فیلمنامه البته در بخش نظری در سینمای ایران است. او در 14 سال اخیر 9 کتاب پیرامون فیلمنامه نگارش کرده است. این سخن را در روزگاری بر زبان می آوریم که اصلا فیلمنامه ای وجود نداشت.

در ادامه برنامه لوح یادبود توسط خسرو دهقان به یکی از اقوام هوشنگ طاهری اهداء شد.

 

سپس محسن دامادی فیلمنامه نویس سینما در ادامه برنامه در سخنانی پیرامون زنده یاد احمد بهبهانی گفت: در آخرین کار بهبهانی در پست مشاور ایشان قرار داشتم. او فوق العاده مرد فاضلی بود. بسیار درباره ادبیات کلاسیک داخلی و خارجی اطلاع داشت.

وی افزود: بهبهانی زمانی که قصد نگارش فیلمنامه ای را داشت موضوع را بر اساس ذهنیتی طراحی می کرد که مخاطب بیشتری داشته باشد. از «مراد برقی» تا «آرایشگاه زیبا» و «شهر موش ها» همه از کارهای او بود.

دامادی تصریح کرد: او سعی می کرد هرچه بیشتر مخاطب را جذب این سینمای نحیف و بیمار بکند. این نکته برای ما بسیار اهمیت دارد زیرا در حال حاضر مشکل اصلی سینمای کشور جذب مخاطب است.

 

در ادامه برنامه از همسر احمد بهبهانی در غیاب او تقدیر و تجلیل شد و لوح یادبود به او اهداء شد. در بخش دیگر برنامه نیز با حضور قاسم علی از شاپور شهبازی، محمد گذرآبادی و سحر عصر آزاد تقدیر شد.

 

همچنین سروش صحت نیز در سخنانی گفت: کانون فیلمنامه نویسان از این به بعد می خواهد از فردی که با فیلمنامه نویس ارتباط خیلی خوبی دارد تقدیر کند. این فرد می تواند تهیه کننده و یا کارگردان نیز باشد.

وی افزود: معمولا فیلمنامه نویسان زمانی که فیلمنامه را نوشتند و تحویل دادند فراموش می شوند و کانون می خواهد با این عمل به دنبال تثبیت فیلمنامه نویسان در سینمای کشور باشد.

 

در این بخش از برنامه پیمان قاسم خانی به روی سن آمد و از کمال تبریزی به عنوان کارگردانی که همکاری خوبی با فیلمنامه نویسان دارد تقدیر و تجلیل کرد.

پیمان قاسم خانی در سخنان کوتاهی گفت: کمال تبریزی بیش از سایر کارگردانها با فیلمنامه نویس کار کرده تا اینکه خود اقدام به نوشتن فیلمنامه کند. از شادمهر راستین می خواهم که ال سی دی و سفر برزیل را از سال آینده برای کارگردانانی بگذارند که با فیلمنامه نویسان بیشتر کار می کنند.

وی افزود: آرزو می کنم که هر فیلمنامه نویسی این قسمت را داشته باشد تا با کمال تبریزی کار کند.

برپایه این گزارش، در بخش دیگر برنامه «سیامک تقی پور» یکی دیگر از روئسای سابق کانون و نویسنده «جاده های سرد» آمد و کارت عضویت افتخاری کانون را به دو نویسنده به نام های «جمال امید» و «امید روحانی» اهداء کرد.

 

تقدیر از علیرضا داوودنژاد

سپس در بخش بعدی برنامه علی اکبر قاضی نظام نیز برای انجام تقدیر از علیرضا داوود نژاد به عنوان پیشگام فیلمنامه نویسی در ایران به روی صحنه آمد و از او تقدیر و تجلیل کرد.

در ادامه علیرضا داوود نژاد در سخنانی گفت: پیرامون تقسیم سینما به سه گروه فیلمنامه نویس خود را متعلق به گروه اول می دانم. گروهی که مد روز را دنبال می کنند و دنبال به سالن کشاندن مردم هستند.

وی افزود: البته امروزه آوردن مردم به سالن های سینما به مسئله مهمی تبدیل شده است. در حقیقت امروزه افرادی که بتوانند مردم را به سالن ها بیاورند آن هم با فیلمنامه های جذاب و با این شرایط امروز کار بسیار با ارزشی است.

داوود نژاد ادامه داد: اصولا هم برای اینکه این نوع از فیلمنامه نویسی جریان پیدا کند و تقویت شود بستگی به مدیریت دارد. آوردن مردم به سینما خیلی به مدیریت سینما بستگی دارد. وقتی این روزها می گویند که ما فیلمنامه خوب کم داریم به این صورت است که فیلمنامه خوب برای سینما کم داریم.

وی تصریح کرد: سینما خود یک استراتژی و راهبرد نیاز دارد. پا گرفتن جریان نویسندگی که موفق شود مردم را به سالن ها بیاورد احتیاج به یک برنامه ریزی بسیار جدی دارد. در حقیقت یک فیلمنامه نویس خیلی خوب باید برای سینما متن بنویسد تا فیلمنامه های خوب نمایان شوند.

داوود نژاد گفت: الان در وضعیتی هستیم که لازم است مدیران به فکر تقویت جریان فیلمنامه نویسی در سینمای کشور باشند. ما دهها میلیون مخاطب در سطح ایران داریم که یک میلیون نفر آن هم سهم سینمای ما نیست.

گفتنی است که در انتهای برنامه نیز علیرضا داوود نژاد از «حسین مهکام» به عنوان فیلمنامه نویس جوان تقدیر و تجلیل کرد.

از حاضرین در این جشن می توان به سیروس الوند، سید رضا میرکریمی، کمال تبریزی، امد روحانی، امیر حسین شریفی، ابراهیم وحیدژاده، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، مازیار میری، سیمک اطلسی، رضا درمیشیان، پیمان قاسمخانی، مهراب قاسمخانی، محمد علی سجادی، سید غلامرضا موسوی، محمد مهدی عسگرپور و ... اشاره کرد. 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.