سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸

ویژگی‌های یک فیلم کوتاه حرفه ای چیست؟ / ۱

ارد زند: «ایجاز» در فیلم کوتاه نقش اصلی را ایفا می‌کند/ بیان یک موضوع در زمان کوتاه بسیار سخت است

ارد زند*

سینماپرس: ارد زند مستند ساز کشورمان در خصوص ویژگی‌های یک فیلم کوتاه جذاب گفت: «ساخت فیلم کوتاه به هیچ وجه ساده‌تر از فیلم بلند نیست و چه بسا سخت تر هم هست. بنابراین در ساخت فیلم کوتاه ایجاز نقش اساسی و اصلی را ایفا می کند.»

به گزارش سینماپرس، زند در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با ذکر مثالی عنوان کرد: «اگر یک موضوعی را بخواهیم در عرض ۶۰ ثانیه بیان کنیم خیلی سخت تر از این است که همان موضوع را در ۶۰ دقیقه بیان کنیم و فیلم کوتاه به این معنا است که شخص بتواند در مدت زمان کوتاهی موضوع خود را به نحوی که دیگران بتوانند با آن ارتباط خوب برقرار کنند بیان کند.»

وی افزود: «سازنده فیلم کوتاه باید بتواند موجز، مختصر و مفید منظور خود را بیان کند و این امر مهم و ضروری است. موجز بودن موضوعی است که فیلم کوتاه را از سایر فیلم های بلند متمایز می کند.»

این مستندساز در ادامه بیان کرد: «یک فیلم کوتاه در خود باید ویژگی های بصری، قصه و روایت خوب و ... را داشته باشد اما باید در نظر داشت که این ویژگی ها بدون ساختار اصلا شدنی نیست. فیلم کوتاه هم مانند فیلم بلند فیلمنامه می خواهد و داستان آن باید سر و ته داشته باشد به این معنا که هیچ تفاوتی با فیلمنامه های بلند ندارد و تنها در یک سایز کوچکتری نوشته و ساخته می شود.»

زند در ادامه در معنای فیلم کوتاه پرداخت و گفت که در فیلم کوتاه قاعده این است که از بازیگران و عوامل حرفه ای استفاده شود اما چون کارگردان های فیلم کوتاه به این کار بیشتر با دید دست گرمی و پله پرتابی به حوزه فیلمسازی بلند نگاه می کنند این شاخص ها را در کار کوتاه خود رعایت نمی کنند.

وی در همین خصوص عنوان کرد: «البته مورد دیگری که مطرح است کمبود هزینه برای ساخت فیلم کوتاه است. کارگردان این حوزه نمی تواند در کار خود از بازیگران و عوامل حرفه ای سینما استفاده کند، به همین خاطر هزینه ساخت فیلم او به شدت بالا می رود و مجبور می شود به عوامل پایین تر اکتفا کند اما این به این معنا نیست که نمی تواند از عوامل حرفه ای استفاده کند. در خیلی از مواقع ما فیلم های کوتاهی می بینیم که عوامل حرفه ای هم در آن همکاری داشته اند.»

زند با تاکید بر اینکه نباید فیلم کوتاه را به عنوان پله ای برای فیلم بلند در نظر گرفت اظهار داشت: «فیلم کوتاه برای خود یک شخصیت مستقل دارد زیرا یک موضوع را در کمترین زمان ممکن مطرح، آغاز و جمع بندی می کند. یکی از شاخه های فیلم کوتاه تیزرهای تبلیغاتی است که در ۱۰ یا ۱۵ ثانیه باید به طوری منظور خود را بیان کند که دیگران راغب به خرید آن محصول شوند.»

این مستندساز با بیان اینکه فیلم بلند از نظر من همان فیلم کوتاهی است که چند اپیزود در آن تکرار شده است خاطرنشان کرد: «می توان گفت فیلم کوتاه یک حیطه جداگانه ای است. کارگردان های این حوزه می توانند به ساخت فیلم کوتاه بسنده کنند یا وفادار بمانند و یا اینکه وارد عرصه فیلمسازی بلند شوند اما در کل فیلم کوتاه و فیلم بلند مانند رمان و داستان کوتاه است. درست است که از نظر فیلمنامه و ساختار نباید با هم تفاوت داشته باشند اما از لحاظ مدت زمان و سبک با هم فرق می کنند.»

زند با بیان مثالی ادامه داد: «نمی توانیم بگوییم ای کاش چخوف به جای داستان های کوتاه، رمان بلند می نوشت زیرا جذابیت و استعداد چخوف در داستان های کوتاه است و همان داستان های کوتاه تاثیر کمتری نسبت به یک داستان بلند ندارند. هر دو تاثیرات خاص خود را بر روی مخاطب می گذارند. شما می توانید کتاب «جنگ و صلح» را بخوانید و خیلی هم از آن لذت ببرید در مقابل داستان های کوتاه چخوف را هم بخوانید و از آن هم لذت ببرید در نتیجه این دو به هیچ عنوان جای همدیگر را پر نمی کنند.»

وی افزود: «می توان به فیلم کوتاه هم وفادار بود همانطور که نویسندگانی مانند چخوف به داستان نویسی کوتاه وفادار بودند. می توان در ساخت فیلم کوتاه هم مانند داستان نویسی کوتاه با کمترین ایجاز بهترین اثر را آفرید. فیلم کوتاه هم به اندازه فیلم بلند می تواند تشخص داشته باشد، می تواند تاثیر گذار باشد و هرگز نمی توان گفت که فیلم کوتاه تاثیری که یک فیلم بلند دارد را نخواهد داشت زیرا آبشخور آن ها که داستان نام دارد یکی است.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.