دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷

مشکلات طراحی شخصیت در انیمیشن؛

فیلمنامه نویس انیمیشن: سلیقه متولیان انیمیشن برای ما مبهم است/به دلیل حساسیت کمتر از کارکتر زن استفاده می‌کنیم

حسین نیازی*

سینماپرس: حسین نیازی نویسنده انیمیشن«گولبولا» گفت: محدودیت های طراحی شخصیت و سلیقه متولیان انیمیشن برایمان مبهم است و سعی می کنیم از کاراکترهایی که جنسیت آنها مشخص نیست بیشتر استفاده کنیم.

حسین نیازی نویسنده انیمیشن در گفتگو با خبرنگار سینماپرس درباره مراحل مختلف طراحی شخصیت گفت: وقتی شروع به ایده پردازی برای یک انیمیشن می کنیم در همان مراحل هم شخصیت پردازی آغاز می شود و وقتی کاراکترها ساخته می شود تیم تولید انیمیشن یعنی کارگردان و عوامل فنی که قرار است انیمیشن را اجرا کند روی کاراکتری که ما بررسی کرده ایم برای تولید نظر می دهند.

نیازی درباره محدودیت های طراحی کاراکتر در انیمیشن های ایرانی گفت: معمولا دو دسته محدودیت وجود دارد یکی محدودیت هایی که از نظر قوانین اجتماعی و حقوقی اعمال می شود و دیگری محدودیت های فنی. معمولا بر اساس اینکه انیمیشن با چه تکنیکی ساخته شود دچار یکسری محدودیت ها برای طراحی هستیم، اینکه کاراکتر ها تا چه حدی می توانند حرکت داشته باشند، یا سرعتشان چقدر است یا اینکه شکست ها و نقطه های محوری بدنشان در بازیکجا قرار می گیرد.

نیازی افزود: همان طور که ما در جامعه هم دقیقا نمی دانیم عرف های اجتماعی دقیقأ چیست این محدودیت ها در کار ما هم موجود است. در واقع برای ما نامشخص است که متولیان انیمیشن سلیقه شان چیست و قرار است با ما چه برخوردی داشته باشند، البته تغییرات هم خیلی زیادی است اما معمولا سعی می کنیم درگیر این قضیه نشویم چون کیفیت کار پایین می آید.

این نویسنده انیمیشن اضافه کرد: بر اساس تجربیاتی که در فیلمنامه نویسی انیمیشن دارم خیلی چهره واقعی را نمی توانیم نشان دهیم و موضوعات خیلی شخصی را باید استفاده کنیم تا مستند باشد. ترجیح می دهیم به جهت حساسیت های بسیار زیاد از کاراکتر زن در طراحی شخصیت کمتر استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: همیشه همه کاراکتر های انیمیشن در ایران بیشتر تیپ هستند تا شخصیت، چون اگر شخصیت ها را نشان دهیم باید پای آنها بایستیم که این شخصیت ها وجود دارد، در صورتی که در همه اینها به علت فانتزی که وجود دارد شما می توانید بخشی را بسازید و اجزای واقعیت های جامعه را در آن قرار دهید اما در هر حال همیشه باید نگران این باشیم که به جایی یا کسی بر نخورد. 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.