شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰

نمایش فیلم «چ» در جمع طلاب مشهد؛

مستغاثی: «چ» برای اولین‌بار توانست از ولایت فقیه دفاع کند/ نیرومند: بی‌تردید «چ» بهترین فیلم امسال است

محمدحسین نیرومند*

سعید مستغاثی پس از نمایش فیلم «چ» در جمع طلاب مشهد گفت: برای اولین بار پس از انقلاب فیلمی توانست به خوبی از ولایت و شرایط حساس پاوه را در آن زمان ترسیم کند و فیلم جدید حاتمی کیا بهترین اثر سینمایی در دفاع از ولایت فقیه است.

به گزارش سینماپرس، سی و یکمین نشست هنر متعالی با نمایش و بررسی فیلم سینمایی «چ» جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا، پنجشنبه 22 اسفند ماه با حضور چشمگیر طلاب برگزار شد.

بنابراین گزارش، پس از نمایش فیلم نشست نقد و بررسی با حضور ابراهیم حاتمی کیا (کارگردان)، سعید مستغاثی (منتقد)، محمد حسین نیرومند (استاد دانشگاه) و مسعود زارعیان (منتقد سینما) برگزار شد.

برپایه این گزارش، در ابتدای این نشست محمد حسین برومند ، با استفاده از پاورپوینت برخی تصاویر و قسمت هایی از فیلم سینمایی «چ» درباره ویژگی های بصری و نکات زیبایی شناسی فیلم توضیح داد و اظهار داشت: سینما وظیفه اش مدیریت کانون های توجه است و فیلم خوب اثری است که بتواند چشم مخاطب را به شکل هنری هدایت کند.

عضو هیات انتخاب سه دوره جشنواره فیلم فجر، با نمایش قسمت هایی از آثار آلفرد هیچکاک درباره اهمیت سینما برای انتقال مفاهیم اشاره کرده و گفت: در چنین فیلمی با هزینه های هنگفت برای رهبر این کشور ساخته می شود که 11 سال تولید آن زمان می برد اما در سینمای ایران هنوز هیچ کار شاخصی برای شخصیت امام خمینی (ره) و تاثیرات ایشان در جهان ساخته نشده است و اینجاست که باید برای مسئولان فرهنگی مملکت تاسف خورد.

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست ، سعید مستغاثی نیز، اظهار داشت: برای اولین بار پس از انقلاب شکوهمند اسلامی فیلمی توانست به خوبی از ولایت فقیه دفاع و شرایط پاوه را در آن زمان ترسیم کند و فیلم جدید حاتمی کیا بهترین اثر سینمایی در دفاع از ولایت است.

وی در ادامه افزود: در آن زمان ماجرای پاوه در زمانی اتفاق افتاد که اذهان همه مردم درگیر انتخابات خبرنگان رهبری بود و این ماجرای مهم در حاشیه قرار داشت که شهید چمران توانست با درایت  هر چه تمام آن قائله را مدیریت کند که نقش چمران در فیلم به خوبی شاهد هستیم.

این مستند ساز در ادامه با اشاره به هجوم رسانه ای غرب و اهمیت فیلم سینمایی «چ»، اظهار داشت: آخرین ساخته حاتمی کیا به لحاظ آخرین دستاوردهای سینمایی می تواند نوید بخش آثار با کیفیت سینمایی باشد که توان رقابت با سینمای غرب را فراهم می کند و به نظر من اهمیت پیان امام خمینی (ره) را به عنوان یک مرجع، در آن مقطع به رخ کشاند و به عبارتی می توان گفت: «چ» فیلم چمران نبود و فیلم خمینی بود.

همچنین در ادامه این نشست مسعود زارعیان با اشاره جریان سینمای انقلاب و اهمیت فیلم «چ» گفت: متاسفانه این فیلم به حق خودش در جشنواره نرسید و از سه جایزه اصلی جشنواره بطور ناباورانه در بخش فیلمنامه نامزد نشد و از دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم بازماند.

این مستندساز حوزوی گفت: در شرایطی که عمده فیلمسازان و هم نسلان حاتمی کیا از در و دیوار فیلم می سازند و انقلاب و ارزشها اولویتی برایشان ندارد، کارگردان فیلم «چ» با جسارت از امام (ره) و پیامش می گوید. باید قدر این نوع نگاه را دانست و زمینه را برای ترویج این عقاید آماده کرد.

مسعود زارعیان با اشاره به شخصیت پردازی های عمیق و درست در این فیلم، «چ» را یکی از عارفانه ترین نگاه ها در سینمای حاتمی کیا دانست و افزود: نوزاد در این فیلم به درستی نمادی از ایران بود که تازه انقلاب کرده و در هجوم حملات مختلف قرار دارد. نوزادی که در اکثر صحنه ها او را می دیدیم و از سخت ترین حوادث جان سالم به در برد.

در ادامه این نشست نیز محمد حسین نیرومند،من حدود 45 فیلم از آثار امسال را دیدم که بی تردید «چ» بهترین فیلم امسال است.

این کارشناس همچنین درادامه افزود: در تمام دنیا داوری بر طبق سیاست های جشنواره انجام می شود اما در جشنواره فیلم فجر نظرات شخصی اعمال میشود، نباید ریش و قیچی را به دست داوران جشنواره داد بلکه داوران بایدطبق رویکرد جشنواره بهترین اثر را انتخاب کنند. در جشنواره فیلم فجر 10تا 13 میلیارد هزینه میشود اما در مسیر درستش حرکت نمی کند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.