سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶

علت نگرانی رهبری از نگاه سینماگران

قهرمانی: پرداختن به دغدغه‌های رهبری با استفاده از نیروهای متعهد ممکن است

محمد قهرمانی*

محمد قهرمانی با بیان اینکه از ابتدا شالوده فرهنگی بد چیده شده و باید از نیروهای انقلابی و متدین استفاده شود تا دغدغه‌های رهبری در این زمینه برطرف شود، گفت: نامه جنتی خوب بود اما باید دید در عرصه عمل چه اتفاق‌های رخ می‌دهد و نهادها و سازمان‌های مختلف باید این نامه را به عنوان مطالبه پیگیری کنند.

در پی فرمایشات مقام معظم رهبری و نگرانی ایشان از وضعیت فرهنگی کشور، محمد قهرمانی، تهیه کننده سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس، اظهار داشت: ماهیت و جنس انقلاب شکوهمند اسلامی فرهنگی است اما در این قصه ما کم گذاشته‌ایم و پایه فرهنگی که از زمان قبل از انقلاب کاشته شده را باید خراب و ویران می کردیم در حالی که مدام روی این پی دیوار چیدیم و این کار اصلاً با هم همخوانی پیدا نکرده است.

تهیه کننده «شکارچی شنبه» در ادامه افزود: همانگونه که ما از لحاظ سیاسی توانسته ایم شاه معدوم را از هستی ساقط کنیم، به لحاظ فرهنگی هم باید این کار را انجام می دادیم. به نظر می رسد باید یک شالوده جدید و نویی نهاده شود که در آن پر از دغدغه های و تفکرهای انقلابی حضور داشته باشند تا به شکل جدید از هنر و فرهنگ همخوان با انقلاب و دغدغه های رهبری دست پیدا کنیم.

قهرمانی در ادامه تصریح کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری (ص) فرمودند "باید از نیروهای انقلابی در زمینه فرهنگ غفلت نشود" به نظر من در هنر هفتم باید این هدف و منظور ایشان را  پیش گرفت و از نیروهای فرهنگی و مومن استفاده کرد تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کرد چرا که هر از چند گاهی این چالش ها به وجود می آید و باید از هنرمندانی در هنر هفتم استفاده شود که اهداف انقلاب شکوهمند را قبول دارند و این ظرفیت در سینما ما وجود دارد اما امکان بروز و ظهورشان همچنان میسر نیست.

وی در ادامه افزود:  دائما روی پرده نقره ای شاهد حضور تعداد محدودی کارگردان، تهیه کنندگان و هنرپیشگان مشخصی هستیم و انگار سینما با این تعداد محدود از همین آدم مشخص گره خورده است و این گونه است که فضا محدود، بسته شده و اصلا این شرایط مطلوب نیست.

تهیه کننده «فرشتگان قصاب» در ادامه خاطرنشان کرد: نکته بعدی وجود خانواده های متدینی هستند اجازه حضور فرزندشان را به این عرصه نمی دهند و بعضاً ترمز خطر فرزنداشان می شود و مدام رصد می کنند تا فرزندانشان که تازه به این حوزه  ورود کرده اند، دچار مشکلات نشود. در چند فیلم که من تهیه کننده کار را بر عهده داشتم، خانواده ها مدام با ما در تماس بوده اند تا فرزنداشان سلامت وارد این حوزه شوند و این نگرانی از سوی خانواده ها طبیعی است. به نظر می رسد باید همه دست به دست هم بدهیم تا دغدغه های حضرت آقا در زمینه فرهنگ برطرف شود.

مدیر عامل سابق موسسه شهید آوینی در ادامه تصریح کرد: نکته بعدی در این زمینه نامه آقای جنتی بود که به نظر من نامه خوبی بود اما باید دید در صحنه عمل چه اتفاقاتی در آینده رخ خواهد داد و باید دید متولیان فرهنگی در این زمینه چه اقداماتی انجام خواهند داد. به نظر من سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات، سازمان بسیج ، سپاه و نهادهای زیر ربط  و مرتبط با هنره هفتم باید  به عنوان مطالبه این نامه را از آقای جنتی  پیگیری کنند و کمک کنند تا دغدغه های حضرت آقا در این زمینه بر طرف شود.

محمد قهرمانی در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: حضرت آقا در دیدار با اعضای شورای فرهنگی در آذر ماه  نام یک فیلم از ایران را آورده اند که با فیلم های خارجی و هالییودی  هم طراز است، ایشان قبل تر در مراسمی از فیلم سینمایی «شکارچی شنبه» ساخته پرویز شیخ طادی به عنوان یک اثر هم‌طراز یاد کرده اند اما اگر نام فیلم را بدانیم در آن شرایط است که من تهیه کننده خودم را با این شرایط و آن فیلم هماهنگ می کنم و فیلمی در راستای دغدغه ها و فرمایشات مقام معظم رهبری می‌سازم و کارم را این گونه ادامه خواهم داد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.