چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸

گفت‌وگوی اختصاصی سینماپرس

قوکاسیان: جشنواره فیلم «حسنات» محلی برای ترقی جوانان است/ اولین گام را به سوی بین‌المللی شدن برداشتیم

زاون قوکاسیان

زاون قوکاسیان با اشاره به اینکه جشنواره حسنات محلی برای دیده شدن و ترقی جوانان علاقمند به فیلمسازی است، در رابطه با بین‌المللی‌شدن این جشنواره بیان کرد: با نمایش فیلمی اتریشی در جشنواره اولین گام برای بین‌المللی شدن آن امسال برداشته شد.

زاون قوکاسیان در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در رابطه با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه «حسنات» در اصفهان اظهار داشت: چند سال پیش در اصفهان جشنواره فیلم کوتاه با یک آغاز خوب به مدت چهار سال ادامه داشت اما با تغییر رئیس ارشاد این جشنواره نیز دیگر برگزار نشد، از آنجا که  مسئولان حسنات به فکر یک کار فرهنگی بودند و پس اینکه پیشنهاد برگزاری چنین جشنواره‌ای به آنها شد، آنها  نیز پذیرفتند و این جشنواره شکل گرفت. این جشنواره با بودجه بسیار کمی شروع شد اما در ادامه کمک‌های کمی از جاهای مختلف توانستیم بگیریم که این کمک ها موجب پا بر جا ماندن این جشنواره شد.

وی ادامه داد: در اصفهان یک دانشگاه سینمایی وجود دارد و همچنین در دانشگاه فرهنگ و هنر هم رشته ای سینمایی اخیرا ایجاد شده است. به همین علت فکر می کنم در شهری که مراکز عالی برای رشته های سینمایی وجود دارد حضور و برگزاری چنین جشنواره هایی نیز ضروری است و می تواند موثر و سازنده باشد.

قوکاسیان در رابطه با موضوع جشنواره «حسنات» تصریح کرد: جشنواره «حسنات» موضوعی انسانی دارد. در ایران جشنواره های موضوعی زیادی از جمله فیلم رضوی و یا دفاع مقدس برگزار می‌شود بنابراین طبیعتا نیکوکاری هم می تواند موضوع خوبی برای برگزاری یک جشنواره سینمایی باشد. ضمن اینکه اکثر فیلم هایی که برای ما  در این چهار سال فرستاده شده به این موضوع  ارتباط داشته است.

دبیر هنری جشنواره فیلم کوتاه «حسنات» با اشاره به این نکته که این جشنواره کمکی به فیلمسازان جوانی است که علاقمند به این حوزه هستند، تصریح کرد: فکر می کنم که این جشنواره محلی برای دیده شدن و ترقی جوانان می تواند باشد. من معتقدم کاری که جشنواره های بین المللی می کنند در حدی کوچکتر این نوع از جشنواره های ملی نیز می تواند انجام بدهد.

وی در رابطه با استقبال فیلمسازان از جشنواره «حسنات» عنوان کرد: در طول این چهار سال خوشبختانه استقبال فیلمسازان، هنرمندان و استادان از جشنواره بسیار خوب بوده است و فیلمسازان برجسته کشور با آگاهی بودجه محدود جشنواره، هروقت از آنها دعوت شده به جشنواره آمده و از آن استقبال کرده اند.

قوکاسیان در ادامه با اشاره به برگزاری ورک شاپ‌ها، جلسات نقد و بررسی در جشنواره «حسنات» و با حضور اساتید برجسته در رابطه با اقدامات دیگر جشنواره عنوان کرد: امسال دومین سالی است که کتاب فیلمنامه های بخش مسابقه منتشر می شود. این کتاب امسال در دو جلد منتشر و در روز اول جشنواره پخش خواهد شد.

وی در رابطه با آثار ارسال شده به جشنواره بیان کرد: چون این جشنواره در ارتباط با موضوع نیکوکاری است، ما هر سال بیش از قبل حساسیت خرج می کنیم که فیلم ها با همین موضوع باشند. طبیعتا تعداد آثار در هرسال نسبت به سال گذشته زیادتر می‌شود اما  هیات انتخاب با حساسیت بیشتر ی فیلم ها را انتخاب می کنند. تاکنون یک هزار و ۱۴۵ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است و ۱۰۶ اثر پس از انتخاب توسط سه کمیته متفاوت فیلم کوتاه، داستانی و مستند به بخش داوری رفته است.

قوکاسیان در مورد بین المللی شدن جشنواره «حسنات» نیز خاطر نشان کرد: در شب افتتاحیه این جشنواره فیلم اتریشی از اللهیاری اکران میشود که پیش از این در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمده است، این اتفاق می تواند سرآغازی برای بین المللی شدن جشنواره شود. سعی می کنیم که در سال آینده نیز در بخش جنبی جشنواره فیلم های خارجی هم داشته باشیم تا بتوانیم در سالهای آتی  این فیلم ها را وارد بخش مسابقه جشنواره بکنیم.

این جشنواره از ۱۱ تا ۱۴ اسفند در اصفهان برگزار می‌شود.

نظرات

  • مرتضی ۱۳۹۲/۱۲/۰۸ - ۰۸:۴۲
    0 0
    البته کسانی که این فیلمها را دیده باشند میدانند که بسیاری از آثاری که برای نمایش به دیگر شهرها فرستاده شده و البته با اجبار فرمانداریها در خصوص نمایش فیلمها مواجه هستند هیچ ارتباطی با موضوع جشنواره که حسنات باشد ندارند . ضمن ایکنه در بسیاری از آثار هم شاهد سیاه نمایی از جامعه ایرانی و به خصوص روستایی هستیم .همچنین ریتم کند فیلمها، نداشتن داستان مشخص و ضعف شدید فیلمنامه از دیگر مشکلاتی است که در آثار نهایی شده این جشنواره مشاهده میشود. جهت مشخص شدن این نکته میتوانید به سالن نمایش فیلمها در اصفهان در ایام جشنواره مراجعه نمایید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.