یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷

در دانشگاه تهران عنوان شد؛

آبیار: در آینده هم به دفاع مقدس خواهم پرداخت / حاتمی‌کیا ثابت کرد مسابقه دادن برایش مهم نیست

نرگس آبیار

اکران فیلم سینمایی «شیار 143» عصر امروز در دانشگاه تهران با حضور نرگس آبیار (کارگردان)، گلاره عباسی (بازیگر)، ابوذر پورمحمدی (تهیه کننده)، سامان صفاری(بازیگر) و جمعی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

اکران فیلم سینمایی «شیار 143» عصر امروز در دانشگاه تهران با حضور نرگس آبیار (کارگردان)، گلاره عباسی (بازیگر)، ابوذر پورمحمدی (تهیه کننده)، سامان صفاری(بازیگر) و جمعی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

براساس این گزارش، نرگس آبیار با اشاره به استقبال خوبی مردم، اهالی رسانه و دانشجویان دانشگاه تهران از این فیلم گفت: «شیار 143» توسط تمامی طیف ها مورد استقبال قرار گرفت و این فیلم نظر همه افراد را به بخشی از تاریخ کشور که مربوط  به دفاع مقدس است، جلب می کند چراکه به تصویر کشیدن این مقطع تاریخی برای من مسئله مهمی بود.

وی با اشاره به کتاب «اختر و روزهای تلواسه» گفت: این کتاب درباره دفاع مقدس است و فیلم را هم با توجه به همین کتاب ساخته ام. امیدوارم مادران شهدا از بنده راضی باشند هر چند که فیلم «شیار 143» برای مادران شهدا کار بسیار ناچیزی است.

آبیار اظهار داشت: نوشتن فیلمنامه «شیار 143» به دلیل اینکه بارها اصلاح شد، 2 زمان برد و فیلم را مرداد در شهر مس سرچشمه کرمان کلید زدیم. کارفیلمبرداری 45 روز تولید کشید و یک ماه هم زمان صرف پیش تولید این فیلم شده است. البته کارهای تدوین و سایر مسائل مربوط به فیلم تا یک هفته قبل از جشنواره فیلم فجر ادامه داشت.

وی با بیان اینکه عنوان فیلم از نام مکانی برگرفته شده، افزود: در کرمان لهجه های مختلفی وجود دارد به عبارت دیگر لهجه روستاهای این شهر با یکدیگر متفاوت است. ما فیلم را در 5 روستا فیلمبرداری کردیم و چون لهجه هر کدام متفاوت بود، مجبور شدیم معیار کار را لهجه شهرداری شهر کرمان قرار دهیم. تصورم این بود که انتخاب لهجه کرمانی به دلیل قابل فهم بودن برای هر مخاطبی، می تواند تاثیر مثبتی روی فیلم داشته باشد.

آبیار خطاب به دانشجویان حاضر در مراسم ادامه داد: امیدوارم شما در اکران فیلم هم از ما حمایت کنید.

وی درباره ابراهیم حاتمی کیا گفت: به قول استاندار قم، تقدیم کردن فیلم «چ» به «شیار 143» ایثارگری هنرمندانه است. حاتمی کیا با این کار ثابت کرد که مسابقه کردن در جشنواره فیلم فجر برایش مهم نیست و تنها می خواست ایثار و از خودگذشتگی خانواده شهدا را نشان دهد.

آبیار تصریح کرد: به عنوان فیلمساز نمی توان دفاع مقدس را نادیده بگیرم؛ چرا که این موضوع با زندگی مان گره خورده است و قطعا در آینده هم به ژانر دفاع مقدس خواهم پرداخت. گرچه علاقه دارم که سایر ژانرهای سینمایی را هم تجربه کنم. به عقیده من «شیار 143» یک وفاق ملی را در کشور ایجاد کرده است.

گلاره عباسی  در ادامه گفت: حرفه ام بازیگری است و طبیعتا در سریال ها و فیلم های زیادی بازی کرده ام، با این حال از کارگردان و تهیه کنندگان این فیلم تشکر می کنم که باعث شدند به خاطر حضورم در «شیار 143» از دست مادران شهید جایزه بگیرم، با گذشت زمان مشخص می شود که «شیار 143» چرا مورد لطف مردم قرار گرفته است. ما شرمنده خانواده و مادران شهیدان هستیم.

این بازیگر فیلم با اشاره به لهجه کرمانی در این فیلم گفت: در پیش تولید فیلم، عوامل و بازیگران روی لهجه ها کار زیادی کردند و با وجود اینکه تا قبل از این فیلم لهجه کرمانی را زیاد نشنیده بودم، توانستم تا حدودی آن را به خوبی بیان کنم. البته آقای شادمانی هم فیلمنامه را به زبان کرمانی ضبط کردند و علاوه بر آن 10 روز قبل از فیلمبرداری هم با همراه عوامل به کرمان رفتیم تا بتوانیم در حضور هموطنانی کرمانی، این لهجه را تمرین کنیم.

ابوذر پورمحمدی با بیان اینکه دانشجوی الهیات هستم، خطاب به مادر شهید صبوری گفت: باید ما به دیدار این مادر شهید می رفتیم و شرمنده ایم از اینکه ایشان به این مراسم آمدند.

وی افزود: هر کسی که در این مراسم دعا کند، قطعا دعایش مستجاب می شود؛ چرا که مادر شهید صبوری در این مراسم حضور دارد و قطعا ایشان مستجاب الدعوه اند، در واقع شهدا صاحب اصلی این دنیا به شمار می روند و این ما هستیم که جزو مردگانیم.

سامان صفاری درادامه گفت: اینکه قشر فرهنگی و تمام طیف های جامعه با این فیلم ارتباط گرفته اند، بسیار خوشحال کننده است. از اینکه تهیه کنندگان «شیار 143» بر خلاف برخی از تهیه کنندگان در کار، کارگردان دخالت نکرده و فرصت بازی در این فیلم را به من دادند، تشکر می کنم.

مادر شهید مفقودالاثر بهروز صبوری در ادامه این مراسم گفت: از عوامل و هنرمندان این فیلم تشکر می کنم که آنچه را که در ذهن و فکر ما بود، به مردم منتقل کردند.

وی ادامه داد: 23 سال پیش ما را به مشهد بردند و در آنجا گفتند که فرزندان مان در سومار هستند و هیچ وقت هم بر نمی گردند، از این روز به بعد سالی یک بار به سومار می روم و اگر کسی در آنجا باشد، از آن می خواهم که آنجا را ترک کنم تا از این طریق با پسرم خلوت کنم.

مادر شهید مفقودالاثر صبوری با بیان اینکه مریلا زارعی آنچه را که در قلب ما بود، در این فیلم بیان کرد، اظهار داشت: از طرف همه مادران شهدای گمنام دست مریلا زارعی را می بوسم.

در ادامه همسر شهید احمد رحیمی با بیان اینکه از دست اندرکاران این فیلم تشکر می کنم، گفت: احساس می کنم که مریلا زارعی توانست حس مادران شهدای گمنام را به خوبی به مخاطبان منتقل کند. در این مراسم دیدم که حتی کسانی که سن شان به دوران دفاع مقدس نمی رسد هم با دیدن فیلم، توانستن حس مادران شهدای گمنام را به خوبی درک کنند.

وی با بیان اینکه نمی توانم حرفی درباره شهدا بزنم، چرا که آنها زنده اند و در نزد خدا روزی می گیرند، ادامه داد: شهید رحیمی دانشجوی دکتری دانشگاه تهران بود از این رو هر وقت به این دانشگاه می آیم، احساس می کنم که شهید رحیمی زنده است. شهید در 23 فروردین 1362 در عملیات والفجر یک به شهادت رسید. در واقع من به همراه او به عملیات رفته بودم و زمانی که شهید شد 25 روز از او خبری نداشتم، به همین دلیل می دانم که انتظار کشیدن خیلی سخت است.

همسر شهید رحیمی اظهار داشت: درد خانواده های شهدای گمنام و مفقودالاثر از خانواده های شهدا و اسرا بیشتر است، چرا که آنها از سرنوشت فرزندانشان اطلاعی ندارند.
گفتنی است، مادر شهید مفقودالاثر صبوری و همسر شهید رحیمی با اهدای هدایایی از نرگس آبیار، گلاره عباسی، محمدحسین قاسمی، ابوذر پورمحمدی و سامان صفاری تقدیر کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.