جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵

بی‌زارگیتی عنوان کرد:

نقش زنان در جنبش مشروطیت در مستند«نیمه پنهان ماه» روایت می‌شود

آزاده بی‌زارگیتی

آزاده بی‌زارگیتی از تولید مستند «نیمه پنهان ماه» در رابطه با نقش زنان در جنبش مشروطیت خبر داد.

آزاده بی‌زارگیتی، منتقد و مستندساز در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، با بیان اینکه در سال آینده تولید مستندی را با عنوان «نیمه پنهان ماه» آغاز خواهد کرد، در رابطه با این مستند بیان کرد: «نیمه پنهان ماه» به عنوان بهترین پژوهش در چهارمین دوره سینما حقیقت انتخاب شده بود و قرار است که به زودی این مستند به مرحله تولید برسد.

 

وی در رابطه با موضوع این مستند عنوان کرد: «نیمه پنهان ماه» در رابطه با حضور زنان در جنبش مشروطیت ایران است، ایده شکل گیری پژوهش برای این مستند از آنجا شروع شد که وقتی صفحات تاریخ را در رابطه با دوران مشروطیت ورق می‌زدم معمولا بیشتر از افرادی مثل ستارخان، باقرخان و سایر مردان مؤثر در آن دوران بیشتر یاد می‌شود و کمتر از زنان آن دوره نام برده شده است به همین دلیل تصمیم گرفتم که پژوهشی را در رابطه با این زنان آغاز کنم.

 

بی‌زارگیتی تصریح کرد: پژوهش این کار از اهمیت بالایی برخوردار بود، من برای پژوهش این مستند تمامی روزنامه‌های سالهای ۱۲۸۰ تا اوایل حکومت پهلوی را ورق زدم و همچنین مطالعات زیادی را در رابطه با تاریخ آن دوران داشتم.

 

این مستندساز در ادامه در رابطه با اشخاصی که در «نیمه پنهان ماه» از آنها یاد می‌شود، گفت: در واقع در این مستند به مجموعه ای از این زنان پرداخته می‌شود که از جمله آنها می توان به انیس‌الدوله که در جنبش تنباکو از میرزای شیرازی حمایت کرد و یا از زینب پاشا یاد کرد. همچنین در این مستند به مراحل آموزش زنان و خروجشان از اندرونی و ورود به اجتماه نیز اشار می شود.

 

بی‌زارگیتی خاطر نشان کرد: «نیمه پنهان ماه» مستندی تاریخی-پژوهشی است که قرار است پس از پنج سال در قالب مستند-انیمیشن در سال آینده کلید بخورد.

 

انتهای پیام/  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.