چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۱

در نشست خبری «شیار 143»؛

حاتمی‌کیا: «شیار 143» امیدواری را از ناامیدی بیرون می‌آورد/ فیلم آبیار فیلم شیعه است و انتظار

حاتمی کیا در نشست خبری فیلم «شیار 143» در جشنواره فیلم فجر

نشست خبری فیلم سینمایی «شیار143» با حضور عوامل این فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد. تهیه کننده این فیلم در این نشست تاکید کرد که «شیار143» بدون حمایت وزارت ارشاد ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «شیار۱۴۳»، امروز پس از نمایش این فیلم در کاخ جشنواره، با حضور نرگس آبیار(کارگردان)، محمدحسین قاسمی و ابوذر پور محمدی(تهیه کنندگان)، مریلا زارعی، گلاره عباسی، جواد عزتی، یدالله شادمانی (بازیگران)، پیمان شادمان فر(مدیرفیلمبرداری)، پیمان خاکسار(تدوینگر)، سودابه خسروی(طراح گریم) برگزار شد.

در حالی نشست پرسش و پاسخ «شیار 143» برگزار شد که مهمترین نکته آن حضور ابراهیم حاتمی کیا و دفاع تمام قد او از دومین فیلم نرگس آبیار و انتقاد شدیدش از هیات انتخاب بود که این فیلم در فهرست اولیه قرار نداشت.

ابراهیم حاتمی کیا با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پارسال فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند»، فیلمی بود که حرف بخشی از اجتماع را می زد و با استقبال خوبی هم مواجه شد، امسال هم «شیار 143» همین طور بود و مورد استقبال قرار گرفت. این نشان می دهد که وقتی سینمای ما حرف مردم را بزند و با آمال و آرزوهای مردم هماهنگ شود، مردم احساس خوبی نسبت به سینما پیدا می کنند.

این کارگردان سینما همچنین در خصوص دلیل گفتار شدن سینمای ایران به ورطه کلیشه ها اظهار داشت: این بلایی است که جشنواره های خارجی و سلیقه هایی از آن ور آب به جان سینمای ایران انداخته اند. چیزی که نتیجه اش بحران تماشاچی در سینمای ایران است واقعیت این است که ما فیلم ها را برای مردم ایران نمی سازیم،و برای آن طرف آبی ها ساختیم و باید پاسخگوی این وضعیت باشیم.

 

وی همچنین در خصوص این نکته که سیاست های دولتی را چه قدر در به وجود آوردن این وضعیت موثر می دانید خاطرنشان کرد: بحث های من فراتر از سیاست های دولت های مختلف است.

کارگردان فیلم سینمایی «چ» همچنین با تمجدید از «شیار 314» در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «شیار 143» فیلمی بسیار عالی زیبا و تاثیرگذار از آب درآمده بود. وقتی در نشست خبری این فیلم نشستم، دیدم که حیای عوامل این فیلم واقعا در خود فیلم منعکس شده است.من غیر از خانم زارعی و شادمان فر، فیلمبردار فیلم فرد دیگری را در این جمع نمی شناختم؛ اما فیلم آنها به گونه ای ساخته شده است که ذهن مخاطب ایرانی را درگیر خود می کند.دلم می خواست که من هم سهمی در این فیلم داشتم.

 

کارگردان «آژانس شیشه ای» همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به ضمون فیلم آیا او می توانست «شیار 143» را بسازد. گفت: این فیلم زنانه است و خوشبختانه بیان، زبان و احساسش زنانه است و این زیباست. قطعا من نمی توانم این فیلم را بسازم.

 

حاتمی کیا افزود: این فیلم امید می دهد. در اوج به نظر ناامیدی و در فضایی که فیلم می تواند کاملا ناامید کننده باشد حرف از امید زده می شود و این معجزه فیلم است.چیزی که در این فیلم هست را خیلی فیلم های دیگر که حتی در مورد مصائب اجتماع صحبت می کنند را دارد، اما متاسفانه زبانی را انتخاب می کنند که در انتها تماشاگر منکوب می شود و در خود فرو می رود، این فیلم اتفاقا انرژی را به همراه می اورد. همان انرژی که خانم آبیار در نشست رسانه ای درباره قیچی کردن فرش به آن اشاره کردند. این یعنی زندگی تازه.

 

وی خاطرنشان کرد: این فیلم زبان و بیان مذهبی دارد.برخلاف فیلم هایی که حرف از دروغ می زنند، اما خودشان دروغ گو هستند، در این فیلم کاملا احساس می شود که با امید به خانواده شهدا و انتظار این عزیزان نگاه می کند. این همان فرهنگ مذهبی است که ما نسبت به مقوله انتظار داریم.این فیلم شیعه است. این فیلم فیلم انتظار است.

 

این کارگردان سینما در بخش پایانی حرف هایش در جمع خبرنگاران در خصوص فیلم سینمایی «چ» گفت:در  سینماهای مردمی استقبال از «چ» الحمدالله خوب بوده است، و احساس می کنم فضای سینماهای مردمی با کاخ جشنواره مقداری متفاوت است.

 

او بار دیگر با اعتراض به عدم ورود ابتدایی «شیار 143» به بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر گفت: این روند باید آسیب شناسی شود. من تاکید می کنم که این روند باید آسیب شناسی شود و آن دوستان باید پاسخگو باشند. هر کدام از اعضای هئیت انتخاب تجربه های سینمایی دارند، اما من پاسخ این اعتراض را از مسئول جشنواره فجر می خواهم.

 

این کارگردان سینما در ادامه انتقاد خود از هیات انتخاب جشنواره اظهار داشت:این چه ترکیبی در هیات انتخاب است که به چنین انتخابی منجر می شود. این برای من مساله است. چه خوابی برای این دوستان رخ داده که این دوستان نتوانستند این فیلم را در جشنواره تحمل کنند و عوامل آن مجبور به لابی برای حضور در جشنواره شوند. این بچه ها تازه وارد سینما شده اند ، پشتوانه بزرگی ندارند، وزیر وقتی با آنها عکس یادگاری می گیرد اما بودجه ای به آنها نمی دهد. این بچه ها باید حمایت شوند.این فیلم دیگر باید چه گونه می بود که مورد حمایت واقع می شد.

 

حاتمی کیا افزود: این دوستان هئیت انتخاب یا خواب بوده اند که این فیلم را ندیده اند و یا در احوالات دیگری بوده اند، اما اگر معتقد شویم که حق آنهاست که انتخاب کنند و این فیلم را به جشنواره نفرستند باید بگوییم که وای بر این سینما.من قصد اهانت به دوستان هئیت انتخاب ندارم اما حق دارم که از این فیلمی که از جریان بچه های جنگ و مادران شهدا می گوید در دفاع از آنها بگویم که دوستان همکار برای شما متاسفم.

 

حاتمی کیا در ادامه افزود: «شیار 143» مظلومانه با این کیفیت ساخته شد و حرفی که می زند همه ما را متاثر کرده است و حال همه ما را خوش کرده است، وقتی از پای فیلم بلند می شویم حال همه ما خوب شده است.چرا وقتی فیلم های دیگر را می بینیم احساس می کنیم که حال بدی داریم و نیاز داریم به خلوتی برای فرار از خفگی برویم. من سر این فیلم خیلی گریه کردم، اما وقتی از سالن بیرون آمدم، احساس می کنم شادابم و حالم خوش است و همین باعث شد که «چ» را تقدیم به این فیلم کنم. این همان نمونه ای از سینمایی است که به نظر می رسد دارد از فضایی به ظاهر ناامید کننده حرف می زند، اما بسیار امیدوارانه است. این همان نمونه ای است که باید از آن حرف زده شود. برخلاف فیلم هایی که در ظاهر عنوان رحمانی دارند، و در واقع شیطانی اند و مخاطب را منکوب و مایوس می کنند. مگر مردم ما کم مشکلات دارند

 

حاتمی کیا با یادآوری سالهای ساخت فیلم «از کرخه تا راین» گفت: آن زمانی که این دوران را می ساختم به من می گفتند این سالها دوران بزم و سازندگی و چه و چه است و این حرفها نباید زده شود، ولی این فیلم را مردم با عمق جان پذیرفتند، چون احساس می کردند حرف خودشان است، این فیلم هم از غصه حرف می زند، اما در انتها به بیننده انرژی و قدرت می دهد.

 

حاتمی کیا در پایان گفت: برای دومین باری است که فیلم را می بیینم، نمی خواهم فیلم را تحلیل کنم، ایراداتی جزئی هم به فیلم دارم؛ اما با همه این احوال فیلم، فیلم بسیار خوب و باشرفی  است.این فیلم فراتر از سیمرغ های ماست و من اصلا قائل به این نیستم. با سیمرغ نمی شود پاسخ این فیلم را داد،بسیاری مرغ های دیگر نیاز داریم تا این پرواز رانشان دهیم.

محمدحسین قاسمی، در پاسخ به پرسش سینماپرس مبنی بر چرایی حضور وزیرسابق ارشاد در مراسم کلید خوردن فیلم و اینکه آیا این فیلم با حمایت وزارت ارشاد تولید شده است، بیان کرد: «شیار۱۴۳» مثل عوامل فیلم، مستقل است، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ کمکی برای تولید این فیلم به ما نشد، در رابطه با مراسم افتتاح فیلم نیز باید بگویم که از ابتدا قرار بود که با حضور چند مادر شهید فیلم را کلید بزنیم که بنا به درخواست شرکت مس اتفاق دیگری برای ما رخ داد و از آنجا که حسینی، وزیر سابق برای افتتاح یک نمایشگاه به کرمان آمده بود در این مراسم حضور یافت.

 

در ادامه آبیار، کارگردان این فیلم نیز در پاسخ به سینماپرس در رابطه با بخش های مستند در «شیار۱۴۳» اظهار داشت: ما این صحنه های مستند را با وسواس خاصی انتخاب کردیم و بعد فکر کردیم که بدون هیچ نوع صداگذاری و باصدای آپارات پخش شود که در نوع خود اتفاق جدیدی بود ضمن اینکه صحنه مربوط به عملیات والفجر مقدماتی کاملا واقعی است و تهیه کنندگان فیلم این صحنه ها را از عراق تهیه کرده اند.

 

این کارگردان در رابطه با داستان فیلم بیان کرد: این فیلم را با نگاهی به رمان «اختر و روزهای تلواسه» نوشتم و یکی از شخصیت های این رمان را به این کار آورده و نوشتم و در ادامه چند قصه فرعی به ان افزودم که همه این قصه های فرعی نیز مبنی بر واقعیت هستند.

 

وی در رابطه با حالت دوربین روی دست در فیلم «شیار۱۴۳» بیان کرد: اعتقاد داشتم فضای این فیلم باید مستند گونه و برای مخاطب باور پذیر باشد. ما اصلا سعی نکردیم که در فیلمبرداری خودنمایی کنیم و در این اثر فیلمبرداری در خدمت اثر و باورپذیری آن بود.

 

آبیار در رابطه با سکانس پایانی فیلم اظهار داشت: فیلم با بریدن قالی تمام می شود و این بریدن قالی یعنی امید و شروعی دوباره برای شخصیت اصلی فیلم و این مادر شهید بدون اینکه در برزخی که دچارش بوده به زندگی خود بازمی گردد. این سکانس من را به یاد پایان داستان پیرمرد و دریا از همینگوی می اندازد.

 

ابراهیم حاتمی کیا در مورد این فیلم با حضور در نشست فیلم سینمایی «شیار 143» گفت: این فیلم را باید دید و درست نیست که به این فیلم بی توجهی شود.

 

مریلا زارعی نیز که به شدت از دیدن این فیلم تحت تاثیر قرار گرفته بود، بیان کرد: با وجود اینکه من با این نقش زندگی کرده ام و این فیلم را یکبار دیگر نیز دیده بودم به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم و خوشحالم که این فیلم مورد علاقه مخاطبان نیز واقع شد.  اگر از دیدن این فیلم تحت تاثی قرار گرفتم به عنوان و از جایگاه یک مخاطب بوده وگرنه همه ما این فیلم را با دقت و وسواس کار کردیم. و تشکر می کنم از حاتمی کیا که در اینجا حضور دارد و فیلم «چ» را به «شیار۱۴۳» بخشید.

 

زارعی در ادامه بیان کرد: هنگامی که فیلمنامه «شیار۱۴۳» به دست من رسید در کنار رود راین بودم و همان موقعیتی را داستک که قهرمان فیلم «ازکرخه تا راین» داشت و احساس کردم که باید بازگردم و این نقش را ایفا کنم.

 

وی تصریح کرد: زمانی که یک فیلمنامه به دست من می رسد در ذهنم برای آن یک موسیقی ساخته و با آن موسیقی فیلم را سپری می کنم. من سازم را برای حضور در ان فیلم با نوای سحرگاهی ماه رمضان کوک کردم.

 

این بازیگر در رابطه با سختی شرایط فیلمبرداری در فضای شهر کرمان نیز بیان کرد: من یک بازیگرم و در هر فیلمی که حضور دارم باید فارغ از شرایط آزار دهنده یا مساعد آن کارم را به درستی انجام بدهم که قطعا در این فیلم نیز همینگونه رفتار کردم.

 

پیمان خاکسار نیز در رابطه با تدوین «شیار۱۴۳» عنوان کرد: من حسی و عریضی مونتاژ می کنم و حس خود فیلم بود که من را جلو برد. در حقیقت تعریف دقیقی از اینکه چگونه به این ریتم در تدوین رسیدم ندارم و اساس تدوین این فیلم را بر روی شخصیت الفت گذاشته بودم.

 

سودابه خسروی؛ گریمور نیز بیان کرد: در ابتدا به آبیار گفتم که این فیلم قصه ندارد اما با توضیحات وی و بیان اینکه هدف وی بیان قصه نیست بلکه هدف بیان حال و هوای این مادر شهید است همکاری با این پروژه را پذیرفتم. تلاش ما بر این بود که شخصیت الفت گریم سنگینی نداشته باشد تا میمیک مریلا زارعی در کار مشخص شود. خوشحالم که با این کار به مادران شهدا ادای دین کردیم.

 

جواد عزتی نیز خاطر نشان کرد: برای من مهم این بود که در یک فیلم خوب حضور داشته باشم و اندازه نقش برایم اهمیتی نداشت. گلاره عباسی نیز در ادامه گفت: امروز روز ویژه ای برای من بود و تلاقی تصورات کودکی من از جنگ با این فیلم و همچنین حضور پدرم و در آغوش کشیدن و حضور ابراهیم حاتمی کیا برای دیدن فیلم ما برای من اتفاقات ویژه ای را رقم زد.

 

پور محمدی نیز اظهار داشت: من از نسل خانواده شهدا هستم. مادری که مریلا زارعی به تصویر کشیده است بارها دیده ایم هرچه قدر هم کار کنیم نمی توانیم ادای دینی به این مادران داشته باشیم. باید بگویم مادران شهید هم شهید هستند.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.