چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵

نگاهی به فیلم‌های سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر؛

«ناخواسته»؛ سرشار از ایده های نو

فیلم سینمایی ناخواسته*

«نا خواسته» شور انگیز، تکان دهنده،در یک فرم سینمایی و جدید، سرشار از ایده های نو روایت تازه ای را به سینمای ایران هدیه می کند و با نمایش جهان گسترش یافته فیلم مخاطب را با خود همراه می کند.

سینماپرس- «ناخواسته» اولین فیلم برزو نیک نژاد است. نیک نژاد نویسندگی سریال «دودکش» را بر عهده داشت که ماه رمضان امسال روی آنتن شبکه یک رفت. او سال ها به عنوان دستیار با چهره های مطرحی چون ابراهیم فروزش، سعید سلطانی، محمد حسین لطیفی و سیروس مقدم در تلویزیون همکاری داشته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: هر از گاهی اتفاقاتی می افتد، خوب، بد که اگر جاده زندگیمان را تغییر ندهد، پیچ و تابش گریز ناپذیر است.

ما خواسته، کاری می کنیم برای دوری از ناخواسته های سر زده، ولی گه گاه سرنوشتمان رقم می خورد، با همین ناخواسته ها. در این فیلم مهتاب کرامتی، مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، مهدی فقیه، محمد سیدزاده، ستاره اسکندری، فرهاد قائمیان و همایون ارشادی به ایفای نقش می پردازند. نیک نژاد در «نا خواسته» روایتگر داستان آدم هایی است که سرنوشت آنها را کنار هم قرار می دهد و ناخواسته کنار هم قرار می گیرند اما مسیر زندگی آنها را در کنار هم باقی نمی گذارد.

«نا خواسته» شور انگیز، تکان دهنده، در یک فرم سینمایی و جدید، سرشار از ایده های نو روایت تازه ای را به سینمای ایران هدیه می کند و با نمایش جهان گسترش یافته فیلم مخاطب را با خود همراه می کند. مهرداد صدیقیان در نقش راننده ای که در مسیر محل تحصیل خود چند مسافر را سوار می کند و در این همراهی ناخواسته ها صورت می پذیرند. در میانه های فیلم متوجه می شویم راننده طلبه جوانی است که برای اینکه کمک هزینه ای برای سفرش، مسافر سوار می کند. مسافران او خواهر و برادر جوانی هستند که برای کار به شهر دیگری رفته اند و در حال حاضر به خاطر مشکلاتی در حال بازگشت به خانه هستند و دیگر مسافر، زن جوانی است که به همراه کودکش ،همسفر آنها است.

در میانه راه زن جوان و برادر دختر از آنها جدا می شوند و طلبه جوان، دختر را تا پایان مسیر همراهی می کند و عشقی همراه با شرم و ناخواسته آنها را فرا می گیرد. دختر در آخرین لحظه زندگی مادرش بر بالین او حاضر می شود و دوگانه های فیلم در اینجا شکل می گیرد. مرگ مادر و به دنیا آمدن نوزاد، عشق طلبه جوان و دختر در مقابل پایان یافتن زندگی مشترک خاله دختر جوان و شوهر خاله اش.

در پایان در یک تصادف تکان دهنده، طلبه جوان می میرد و ... برزو نیک نژاد در اولین فیلمش مانند خیلی از کارگردانان جوان به تقلید از کسی نمی پردازد و فیلم خودش را می سازد و خود را به عنوان یک فیلمساز متفاوت مطرح می کند. او در «نا خواسته» یک فیلم جاده ای را می سازد و نما های زیبا به همراه رنگ و نور و فیلتر فیلمی خوش ساخت را ارائه می دهد. بازیهای «نا خواسته» همه همگن و زیباست. بازیگران جوان در کنار بازیگران با تجربه، هماهنگ عمل می کنند و داستان را پیش می برند. «نا خواسته» همچنین در ریتم موفق است و تدوین فیلم این ریتم را به فیلم منتقل می کند.موسیقی فیلم هم همراهی خوبی با مضمون «نا خواسته» دارد ولی گاهی جلوتر از فیلم به استقبال حوادث می رود و گاهی این جلو رفتن ها مخاطب را به حوادث آگاه می کند. در مجموع می توان گفت «نا خواسته» یکی از بهترین فیلم های این دوره از جشنواره فجر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.