دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹

با منتقدان در برج میلاد

صائمی: نسل من که جنگ را ندیده با فیلم حاتمی‌کیا لحظه‌های آن را حس می‌کند/جلوه‌های ویژه نقطه عطف «چ»

بابک حمیدیان  در فیلم سینمایی چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

یک منتقد با بیان اینکه «چ» نقطه عطف کارنامه حاتمی کیا نیست و این کارگردان با ساخت این فیلم قصد آشنازدایی دارد، گفت: نقطه عطف این فیلم جلوه های ویژه فوق العاده است.

سید رضا صائمی منتقد سینما که صبح امروز در مرکز همایشهای برج میلاد به سر می برد، در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، اظهار داشت: به نظر من شاهد فیلم متوسطی بودیم. من قطعا «به رنگ ارغوان» را بیشتر از فیلم دوست داشتم.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در ادامه افزود: به نظر من ساخت فیلم های قهرمان پرور که مخاطب از شخصیت اصلی شناخت کامل دارد و خالق ذهن فیلمنامه نویس نیست کمی سخت تر است چرا که کارگردان قصد دارد آشنا زدایی کند.

صائمی ادامه داد: ما یک تصویری ذهنی از چمران داریم و کارگردان دوست دارد از طریق این فیلم این تصویر ذهنی را به هم بزند و ما را به یک آشنازادیی جدید برساند اما فریبرز عرب نیا در این مسیر نتوانسته است شخصیت قهرمان پروری را به مخاطب ارائه دهد و همین طور که عرض کردم شاید نیت فیلم آشنازدایی است یعنی چمرانی که قهرمان جنگ های چریکی و نامنظم بوده را به جایی این که خشن نشان دهد آمده و تصویر ذهنی ما را کمی تلطیف کرده است که او به صلح می اندیشد و با همه مهربان است و نگاه خشنی ندارد.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر من یک مقدار فیلم به لحاظ تصویر سینمایی از فریبرز عرب نیا نمی تواند قهرمان چمران فیلم «چ» را خلق کند نه چمران واقعی.

صائمی ادامه داد: یک مقدار زمان فیلم طولانی است که به نظر می رسد فیلم برای اکران خصوصا در فصل های پایانی کمی باید کوتاه تر شود تا شاهد ریتم بهتری هم باشیم.

وی در ادامه افزود: مهمترین نقطه قوت کار جلوه های ویژه فیلم است مخصوصا در صحنه شلیک به هلیکوپتر که نسل من که جنگ را ندیده به خوبی با دیدن این تصاویر می تواند آن لحظه ها را حس کند.

صائمی در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: نکته بعدی اینکه این فیلم اولین ساخته ابراهیم حاتمی کیا در مورد یک شخصیت واقعی است اما حاج کاظم، آژانس شیشه ای  بیشتر در ذهن می ماند تا فربیرز عرب نیا فیلم «چ» و در مجموع شاهد یک فیلم متوسط رو به بالا هستیم که نفطه عطف کارانامه حاتمی کیا محسوب نمی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.