یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲

با شرکت‌کنندگان فیلم فجر/

فهیم: «ملخی غول شد» مستندی از روند تکامل روزنامه کیهان است/ بخش مستند فیلم فجر را می‌توان با مدیریت صحیح پررنگ کرد

محمدتقی فهیم*

محمدتقی‌فهیم که با مستند «ملخی غول شد» در بخش مستند جشنواره فیلم فجر حضور یافته است ضمن بیان اینکه این مستند در رابطه با روند تکامل روزنامه کیهان است، عنوان کرد: می شود با یک مدیریت صحیح بخش مستند را نیز پررنگ جلوه داد، و یکی از اقدامات خوب جشنواره اختصاص خانه هنرمندان برای نمایش فیلم‌های مستند است.

محمد تقی‌فهیم، کارگردان مستند «ملخی غول شد» در گفت‌گو با خبرنگارسینماپرس در رابطه با این مستند که در بخش مستند جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور یافته است، عنوان کرد: طرح این مستند اواخر سال ۹۰ به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه شده و سال ۹۱ نیز تولید آن آغاز شد، مرحله تحقیق و نگارش «ملخی غول شد» نیز حدود هشت ماه طول کشید.

 

وی در رابطه با موضوع این مستند عنوان کرد: روند شکل گیری این روزنامه در ابتدا به این شکل بوده است که با دو اتاق در سرچشمه شروع به کار کرد اما بعدها به دلیل ارتباطات سناتور مصباح ‌زاده  با دربار و همچنین خلاقیت شخصی‌اش این دو اتاق تبدیل به یک مجموعه بزرگ می شود به صورتی که تحت عنوان غول خاورمیانه از آن یاد میشد.  این مستند در رابطه با شکل گیری روزنامه کیهان از سال ۱۳۲۱ تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۳۵۷  است،  فراز و فرودهایی که این روزنامه در روند تکاملی خود طی کرده است در این مستند به نمایش گذاشته شده است.

 

این مستندساز ادامه داد: یکی از سخت‌ترین کار ما این بود که به چه موضوعاتی بپردازیم که دچار تشتت نشویم، بنابراین پنج نقطه عطف را برای آن در نظر گرفتیم به طوری که فیلم بار دراماتیک نیز پیدا کند. دوران اشغال ایران در دهه ۲۰ و لزوم راه‌‌اندازی روزنامه کیهان، دهه بعد از کودتای ۲۸ مرداد و نقش روزنامه در کودتا، سال ۴۲ و پیرامون جنبش ۱۵ خرداد و همچنین دیکتاتوری دهه ۴۰، دهه ۵۰ و سانسور در حوزه مطبوعات و نهایتا فضای انقلاب تا ۲۲ بهمن ۵۷ و نقش مطبوعات در سقوط رژیم که در راس آن روزنامه کیهان قرار داشت، پنج نقطه عطفی است که برای این مستند درنظر گرفتیم.

 

محمدتقی‌فهیم در رابطه با ساختار «ملخی غول شد»، عنوان کرد: برای این مستند از سه روایت استفاده کردیم که در این روایت‌ها عطف های ذکر شده را پیش بردیم، در روایت نخست کارکنان قدیم کیهان از بخش فنی، تحریریه، اداری و...خاطرات خود را تعریف و از غول شدن روزنامه کیهان صحبت می‌کنند، روایت دوم نیز به خاطرات سناتور مصباح‌زاده؛ صاحب قدیمی کیهان اختصاص یافته است که مهدی فقیه به جای وی صحبت می‌کند و روایت سوم نیز از منظر دانای کل اسناد حکومتی روزنامه را توضیح می‌دهد که این بخش نیز توسط هوشنگ توکلی روایت می‌شود.

 

وی درمورد فرم این مستند نیز توضیح داد: فرم این مستند نیز همانند صفحه گزارش روزنامه‌ها است و سعی کرده ایم که اگر مسئله‌ای در این مستند روایت می شود همانند یک گزارش هدفمند باشد و ساختار یک گزارش را رعایت کنیم.

 

این مستندساز با بیان اینکه این مستند حاوی اطلاعات مفیدی برای نسل جدید روزنامه‌نگاران است، تصریح کرد: از آنجا که در این مستند از یک روزنامه مهم کشور صحبت می شود، به همین علت اطلاع رسانی مهمی برای نسل جدید روزنامه نگاران ایجاد می کند و نشان می دهد که روند روزنامه نگاری در کشور از چه دالانی عبور کرده تا به امروز برسد.

 

وی در رابطه با لزوم توجه به بخش مستند در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: در جشنواره فیلم فجر به خصوص امسال مسلما فیلم های داستانی سایه خود را بر همه چیز انداخته و بخش های دیگر همچون مستند را تحت شعاع خود قرار می دهد، اما در این میان مدیریت این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است یعنی می شود با یک مدیریت صحیح بخش مستند را نیز پررنگ جلوه داد، یکی از اقدامات خوب جشنواره اختصاص خانه هنرمندان برای نمایش فیلم‌های مستند است.

 

این مستندساز با اشاره به اهمیت مستند در سینمای امروز جهان، تاکید کرد: مستند در سینمای جهان امروز به سمتی می‌رود که فیلم های مستند قالب بر سینمای داستانی بشود و حتی سینمای داستانی نیز از مستند بهره می جوید لذا آینده سینمای مستند به سمت غلبه پیش می‌رود و مخاطبان نیز نشان داده‌اند که به سینمای مستند علاقمند هستند و بیش از پیش به آن اهمیت می‌دهند، بنابراین اگر بخواهیم از جهان عقب نمانیم باید از همین الان به فکر بیافتیم و همزمان با جهان و چه بسا حلوتر از دیگر کشورها بتوانیم مستند را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.