دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷

با جشنواره موسیقی فجر/

فرهت: موسیقی‌های خوبی هستند که بعد از جشنواره فراموش می‌شوند

شاهین فرهت

شاهین فرهت گفت: چند سال است که ما کارهای خیلی خوبی در جشنواره موسیقی داریم که در همان جشنواره تشویق می‌شوند اما بعد از آن فراموش می شوند. امسال هم کارهای خیلی خوبی وارد جشنواره شد که امیدواریم که برگزاری جشنواره امسال هم مانند سال گذشته خوب باشد.

شاهین فرهت در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، از آثار رسیده به جشنواره موسیقی فجر صحبت کرد و گفت: امسال در چند جلسه راجع به آهنگسازی و پایان نامه‌ها کارهایی که به جشنواره ارسال شده بود را دیدیم. در میان این کارها، کارهایی خوب زیاد بودند که برای جشنواره آن ها را انتخاب کردیم.

عضو هیات انتخاب جشنواره موسیقی فجر امسال ادامه داد: چند سالی است که بخش پایان نامه ها به این صورت درآمده، شاگردانی که در رشته های مختلف آهنگسازی می کنند، پایان نامه های بسیار خوب، قابل و استانداردی که کاملا قابل اجرا هست را ارائه می دهند. هم کارهای سولو و هم کارهای ارکستری را برای جشنواره فرستاده شده بود که ما هم نفر اول تا سوم را در هر کدام انتخاب کردیم.

رئیس سابق دانشکده موسیقی دانشگاه تهران، افزود: موضوعی که در رابطه با ارائه این آثار باقی می ماند، بحث اجرای آن ها است که امیدواریم بتوان آن ها را اجرا کرد. البته در دیداری هم که چند روز پیش با رییس جمهوری داشتیم قرار شد که این ارکستر درست شود و اکازیونی باشد که آثار اجرا شوند، زیرا موسیقی فقط به صورت کاغذ نیست که در گنجینه بماند و خاک بخورد و فایده ای هم نداشته باشد. امیدواریم در سال های آینده این آهنگ ها را بتوانیم در جشنواره موسیقی فجر اجرا کنیم.

وی منظور خود را اینگونه تصریح کرد: منظور این است که آثاری که به صورت مکتوب و استاندارد بین المللی ارایه می شوند و دانشجویان هم با آن سبک کار می کنند و کار می فرستند به عنوان موسیقی کلاسیک، خیلی جالب است که اثر نفر اول در کنسرت اجرا شود زمانیکه اجرا شود طبیعتا یک شوقی برای سازنده اثر خواهد بود به علاوه علاقه مندان متوجه می شوند که جوانان تا چه اندازه به موسیقی علمی وارد شده اند و چقدر به آن علاقه نشان داده اند.

این استاد موسیقی درباره آثار ارایه شده در سال های گذشته، بیان کرد: چند سال است که ما کارهای خیلی خوبی در جشنواره موسیقی داریم که در همان جشنواره تشویق می‌شوند اما بعد از آن فراموش می شوند. آثار بزرگان مانند بتهوون و باخ و مورتزار که فراموش نمی شوند اگر هم یک جوانی وقتی یک کار خوب ارایه می کند اگر اجرا شود و حتی بعد به صورت گسترده منتشر شود جزو پروژه های آینده است. چند سالی است که کارهای خوب وارد جشنواره می شود امسال هم کارهای خیلی خوبی وارد جشنواره شد که امیدواریم که برگزاری جشنواره امسال هم مانند سال گذشته خوب باشد.

فرهت گفت: من جزو آن هایی هستم که دوست دارم بیشتر جوان ها در جشنواره موسیقی شرکت داشته باشند به دلیل اینکه پیشکسوتان و آن هایی که نامی دارند را در اکثر روزنامه ها می بینیم و در برج میلاد و سالن های مختلف کارهای خود را اجرا می کنند البته من عقیده دارم که هر سال یک هنرمند قدیمی هم باید به عنوان یک هنرمند ویژه در جشنواره شرکت کند.

وی ادامه داد: هر سال یک یا دو ستاره موسیقی قدیمی هم که نه فقط مانند بزرگداشتی که امروزه مد شده است بلکه به صورت اجرای کارهای خود می توانند در برنامه های جشنواره قرار گرفته شود.

فرهت همچنین اشاره کرد: از آن جایی که دانشگاهی هستم و با جوانان آهنگساز سر و کار دارم می بینم که استعدادها تا چه اندازه بالا است و بیشتر ترجیح می دهم که در این جشنواره که بر روی یک برنامه استاندارد و نظم بیشتری نسبت به جشنواره فیلم و تئاتر فجر حرکت می کند، جوان ها شرکت داشته باشند. جوانان می توانند جشنواره را مانند سال های گذشته آبرومند برگزار کنند ولی دو سال است جای ارکستر سمفونیک در جشنواره موسیقی فجر خالی است و امیدوارم که در سال آینده جای خالی آن پر شود و آثاری از آثار آهنگسازان ایران اجرا شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.