شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵

در پی صدور بیانیه هشدارآمیز سینماگران/2

مقدسیان: ویژه‌خواران در هر دوره‌ای هستند/ مدیریت جدید سینما باید قاطعانه برخورد کند

محمدرضا مقدسیان*

محمدرضا مقدسیان؛ رئیس سابق انجمن مستندسازان یکی از امضاکنندگان بیانیه 61 سینماگر به حجت‌الله ایوبی گفت: قطعا باید با کسانی که ویژه خواری را در پیش گرفته‌اند برخورد قاطع شود و نباید به این شکل قضیه را رها کرد.

محمدرضا مقدسیان؛ رئیس سابق انجمن مستندسازان درباره بیانیه 61 سینماگر به حجت الله ایوبی به سینماپرس گفت: قطعا باید با کسانی که ویژه خواری را در پیش گرفته اند برخورد شود و نباید به این شکل قضیه را رها کرد.

وی افزود: یک تعدادی از سینماگران از امکانات زیادی استفاده می کنند و بعد بچه‌های مستند ساز برای یک میلیون تومان مجبور به فروختن اسباب خانه‌ می شوند.

این مستندساز پیشکسوت یادآور شد: مشکل اساسی حضور همه جانبه دولت است، اگر دولت دست از تولید بردارد و حمایت کند و اگر تولیدات را به بخش خصوصی واگذار کند و مردم تعیین کننده باشند اتفاقات خیری در سینما رخ میدهد. اشکال از جایی است که دولت در همه چیز نقش دارد و به همین علت دست رانت خواران و ویژه خواران باز می شود، دولت باید سایه سنگین خودش را  از روی سینما بردارد و به بخش خصوصی بسپارد، دولت باید فضا را برای بخش خصوصی بسترسازی و فقط ابعاد نظارتی و حمایتی خود را ساماندهی کند.

مقدسیان گفت: ویژه خواران محدود به زمان خاصی نیستند و اگر افراد حاضر بروند کسان دیگری جایشان را خواهند گرفت مگر همه چیز دست بخش خصوصی باشد، مطمئنا ویژه خواران محدود نیستند و این تبدیل به یک شیوه شده است وقتی «رانت» باز است مسلما افرادی هستند که استفاده می کنند.

این مستندساز درباره انتصاب های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دولت جدید گفت: فکر می کنم که این اقدامات مثبت است اما ما انتظارمان بیشتر است و انگار مرکز جهت خاصی پیدا کرده، برای مثال تهیه کنندگان مستند در مرکز گسترش نقش اصلی  را پیدا کرده اند در حالی که  که مستند سازان باید نقش اساسی را داشته باشند و شاید کسانی باید انتصاب می شدند که بی طرف تر بودند.

وی ادامه داد: باید در بخش های مختلف مرکز، افرادی قرار می گرفتند که صلاحیت لازم را داشته باشند، حالا منظورم این نیست که افراد حاضر صلاحیت ندارند بلکه به نظر می آید نقش تهیه کننده در حوزه مستند برجسته شده است که خیلی خوب نیست.

مقدسیان در پاسخ به اینکه چه اتفاقی در این مدیریت جدید سینما افتاده است که منجر به نوشتن بیانیه توسط 61 سینماگر شده است، گفت: ما باید هشدار می دادیم چرا که حس می شود کم توجهی شده است و این کم توجهی ها را در بیانیه اشاره کردیم و به نظرم باید حتما این موضوع جدی گرفته شود.

گفتنی است «محمدرضا مقدسیان» یکی از مستندسازانی است که این بیانیه را امضا کرده است. در این بیانیه ایوبی خواسته شده است که جلوی ویژه خواری ای برخی در سینمای ایران گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.